• beldaran76

Tidigt med förvärkar i v 32?

I helgen fick jag vad som kändes som mensvärk/magknip och höll i sig i några minuter, sen släppte det och det har återkommit ett par gånger sen dess, vad jag har förstått så är det sk. förvärkar (annorlunda är vanliga sammandragningar som inte gör ont). Men är det inte tidigt att få det i v 32? *undrar*

• Svar på tråden Tidigt med förvärkar i v 32?
  • kissemjao

Man kan ha mycker förvärkar utan att det gör någon "skada". Var vaksam över när de kommer. Stressar du? Jobbar du tungt fysiskt? Försvinner värkarna när du slappnar av, tex tar ett varmt bad?
    Om det blir regelbundet och tilltar så ska du kontakta förlossningen. Ring förlossningen ändå, om du är orolig. Eller tala med din bm.

Själv var jag sjukskriven från v 27 med sammandragningar och risk för hotande förtidsbörd. Men bebis kom inte förrän v 40+6, och det med igångsättning. Men jag vet också de som haft "lite" sammandragningar som ändå gjort att det startat tidigt.

• dessan59

hej! nä det är inte annat en förvärkar du har . livmodern o barnet växer mycket under den här tiden. eftersom du har 2 månader kvar så är det mycket som händer i magen, så oroa dig inte.

kram Desíree

• Sandris82

Nä det är nog inte för tidigt, var liksom kissemjao oxksaå sjukskriven i v.28 pga värkar (regelbundna var 2,3 min)så att inte dottern skulle komma ut. Sedan hade jag en MASSA onda sammandragningar. Dottern föddes v.39+4..

Tips: ta et lugnt o vila så ofta du kan, ta varma bad/duschar så att magen slappnar av o om det blir tillregelbundna värkar så ring förslossnigen eller BM.

Svar på tråden Tidigt med förvärkar i v 32?