• Anonym (hygien)

Tonårig bonus äcklig hygien.

Jag har en tonårig bonus som alltid varit dålig med detta med hygienen. Inte velat duscha, kunnat lukta och vägra tvätta sig, slarvat med tandborstningen,  mensen och annat som har med hygienen och göra. 

Nu när hon är äldre så har det blivit lite bättre, men det har väl också blivit så att vi släppt lite på kollen eftersom hon blivit så stor och ansvarar själv för sin hygien. Dock så märker vi fortfarande av att hon lägger aldrig kläder i tvätten hos oss, vi har vv vecka. Ofta går hon i samma kläder hela veckan, trosor och strumpor med. Hon kan duscha men tar på sig kläderna hon hade innan igen. Har ingen aning om kläderna sedan tvättas direkt när hon kommer hem till hennes mamma. Vet inte alls hur det funkar där, enbart här. Och här så tvättas inte hennes kläder om vi inte mer eller mindre ser till att de läggs i tvätten. Tjat, hot osv måste tas till för att hon ska lägga dem i tvätten. Hon anser att det inte behövs. De är inte smutsiga, inga fläckar. De stinker ju inte. Vi menar på att då har det gått för långt om de börjar stinka. 

Detta beteende är ganska konstigt för hon bryr sig så om sitt utseende, smink, kläder, men hygienen skiter hon i. Hur är era tonåringar med hygienen? Då speciellt vv. Är det så att de tar med sig tvätten till andra föräldern?

Nu är ju våran så stor så ja det är inte mycket vi kan göra åt detta. Utan det ligger mer på henne hur hon vill ha det, men lite äckligt är det ju.  

• Svar på tråden Tonårig bonus äcklig hygien.
  • Annsiss

Prata med henne, ser hon smutsig ut och luktar måste ni ju prata med henne, det handlar ju om hennes bästa för att inte bli utstött få problem med jobb i framtiden osv.

• Anonym (Varje dag)

Nu är ju vi en kärnfamilj men våra tonåringar duschar i stort sett varje dag. De tränar iof mycket men även de andra dagarna duschar de.

• Anonym (Laban)

Jag känner igen snusket, tror det pågick tills han var 20 ungefär. Däremot vet jag inte om det var våra (ganska diskreta) påpekanden som hjälpte, eller om någon annan också kommit med kommentarer. Dels är det snuskigt när en familjemedlem luktar luffare, dels kan man bli bekymrad och undra om det ligger en depression i botten.

• Anonym (hmm)

Fast om kläderna inte är särskilt smutsiga finns det väl ingen anledning att tvätta dom? Att bara tvätta för att och för att det känns äckligt är inte särskilt snällt mot miljön.

• How about cupcakes
    Anonym (hmm) skrev 2013-08-04 19:50:29 följande:
    Fast om kläderna inte är särskilt smutsiga finns det väl ingen anledning att tvätta dom? Att bara tvätta för att och för att det känns äckligt är inte särskilt snällt mot miljön.
    Fast underkläderna? De byter man väl varje dag och när man duschat?
  • Anonym (hmm)
    How about cupcakes skrev 2013-08-04 20:11:07 följande:
    Fast underkläderna? De byter man väl varje dag och när man duschat?
    Är väl fortfarande onödigt om de inte är smutsiga? Att göra saker bara för att är inte så bra.
  • Surpuppan
    Anonym (hmm) skrev 2013-08-04 19:50:29 följande:

Men underkläder ÄR ju smutsiga efter en dag. Mina strumpor luktar då alltid fotsvett dagen efter. Skulle aldrig ta på mig dom en dag till. Och som tjej har man flytningar. Trosorna är inte fräscha mer än en dag! Dessutom hamnar det oundvikligen några droppar kiss i trosorna. Vill man undvika svamp och andra underlivsproblem bör man ha rena underkläder. Dessutom läste jag för ett tag sen att ett genomsnittligt par underbyxor innerhåller 1/10 g bajs. Antagligen mer i herrarnas kalsonger då det lär fastna en del i arselskägget, men äckligt ändå!
  • Anonym (hmm)
    Surpuppan skrev 2013-08-04 20:21:17 följande:

Men underkläder ÄR ju smutsiga efter en dag. Mina strumpor luktar då alltid fotsvett dagen efter. Skulle aldrig ta på mig dom en dag till. Och som tjej har man flytningar. Trosorna är inte fräscha mer än en dag! Dessutom hamnar det oundvikligen några droppar kiss i trosorna. Vill man undvika svamp och andra underlivsproblem bör man ha rena underkläder. Dessutom läste jag för ett tag sen att ett genomsnittligt par underbyxor innerhåller 1/10 g bajs. Antagligen mer i herrarnas kalsonger då det lär fastna en del i arselskägget, men äckligt ändå!
    Märker man att kläderna är smutsiga så byter man självklart men om de inte är det så finns det ingen anledning. Jag byter inte alltid strumpor varje dag, enbart om de är smutsiga eller luktar illa vilket de inte alltid gör. Samma sak med trosor.
  • How about cupcakes
    Surpuppan skrev 2013-08-04 20:21:17 följande:

Svar på tråden Tonårig bonus äcklig hygien.