Angående familjehems värderingar
Jag vill inte göra det här till en politisk debatt. Vad jag har sett så finns det många här på FL som är väldigt kritiska till dagens invandringspolitik och många utav dem hejar glatt på SD. Jag vill inte ge mig in i den debatten.
Det här handlar om att jag, som inte har såna värderingar och har ett långvarigt förhållande med en invandrare, blir att må psykiskt dåligt av de olika hemmen jag bor i.
Jag har bott i 4 olika hem, varav alla familjer haft konservativa värderingar, främst gällande invandrare. Vid middagsbordet har alla talat illa om människor från olika länder och om deras kulturer. De har pratat nedvärderande om dessa människor och sagt att de inte vill ha dem i Sverige osv.
Och där har jag suttit, jag som själv tillhör andra generationens invandrare (är dock vit som snö) och som själv är tillsammans med en person från ett land i Mellanöstern.
När jag berättat om min partner, eller när de fått träffat hen, har de sagt saker som "jaha, hen är en sån" och sen pratat en massa om hen som om de kände hen (t.ex. hittat på att han inte äter fläsk, att hans mamma måste ha slöja och vara förtryckt osv - när de inte ens är muslimer!). Min partner har alltid känt sig obekväm när hen hälsat på och det har inte blivit många besök hemma hos mig, vi spenderar mest tid hemma hos hen.
Familjernas värderingar har varit en bidragande faktor till att jag varit tvungen att byta hem. Det har blivit för många konflikter och mitt psykiska mående har tagit illa vid av att bo i de hemmen. När vi haft möten med soc har inget utav hemmen varit framåt med sina värderingar, utan sagt att de gillar det multikulturella samhället och lär sina egna barn att alla är lika mycket värda (vilket jag inte alls sett, snarare tvärtom!)
Nu ska jag flytta till ett nytt hem och ser inte fram emot det. Jag frågade min soc vad den här familjen hade för värderingar - det visste de inte och de fick inte heller ta reda på sånt eftersom att det inte var relevant för hur de fungerande som familjehem. Uppenbarligen så är ju ett familjehems värderingar betydelsefulla för hur relationen mellan hemmet och den placerade ska fungera - varför tas inte sånt upp? Precis som jag mår dåligt av att leva med människor som i mina ögon har konstiga värderingar så tycker säkert de att jag är helt kockolocko (eller som många över internet gillar att beskriva mig, en kulturberikande batikhäxa och landsförrädare).
Jag har blivit uppväxt i en väldigt öppen miljö, där mina föräldrar gett blanka i mina identitetssökande perioder och när jag blivit tillsammans med min pojkvän har de inte blivit annat än glada för min skull.
I familjehemmen har jag fått kommentarer som "jag skulle aldrig gå ut klädd som dig", "jag förstår inte hur du kan vara tillsammans med en babbe, de är så äckliga allihopa" etc. En biologisk familjemedlem (till hemmet) flippade en gång när jag skulle få besök av en vän som var homosexuell, hen tänkte inte vistas under samma tak som en homosexuell person, det slutade med att min vän inte fick hälsa på mig.
Jag önskar inget annat än att jag hamnade i ett hem där jag kunde ta hem mina homosexuella vänner och där det inte skulle bli konstigt om min partner kom på besök, där ingen skulle skämta om hens namn, och där jag skulle känna mig bekväm.
Varför - VARFÖR - får inte socialen ta del av ett familjehems värderingar för att försöka matcha med placeringens?
Eller de kanske gör det, men som i familjehemmen jag bott i så kanske de flesta hemmen ljuger för att se bättre ut?