• Anonym (hjälpa?)

Hjälp! Mellanting av att leka mamma och att inte bry sig, går det?

Behöver hjälp med hur jag ska hantera mitt ex. Vi var tillsammans i åtta år och har två barn. Numera lever jag ett stabilt liv med ny sambo, ett till barn på väg, dubbla inkomster, bostadsrätt och bil etc.

Mitt ex är helt hopplös. Han har haft ytterst få perioder av anställningar under sitt vuxna liv. Mest har han varit sjukskriven (depression), arbetslös, pappaledig eller "pluggat" (dvs fått CSN-pengar för att vara registrerad på kurser/program men suttit och spelat datorspel istället för att slutföra dem). Nu har han äntligen fått ett jobb som lokalvårdare där han varit fast anställd i ett år. Dock har han fått en ny chef som han inte trivs med och börjar mer och mer komma med förslag som att han kan vabba ("du har väl det lite jobbigt med graviditeten så jag kan ju ta barnen") eller att han ska sjukskriva sig ("lär ju inte vara svårt med min bakgrund") bara för att slippa jobba.

Hans boendesituation är sådan att han fick hyra sin brors lägenhet i andra hand när vi separerade och där bor han än. Men den ligger en timme bort och han kan därför inte ha barnen mer än varannan helg. Barnen går i skola 50 meter från vårt hem. Han står i bostadskö till hyresrätterna i vårt område för att få komma närmare barnen men har betalningsanmärkningar.

Han gnäller över att han vill vara närmare barnen, att han vill ha en bättre lägenhet, att han inte vill jobba där han jobbar. Men han gör inget åt det! Han söker inte nya jobb, han ligger inte på bostadsbolagen, han kollar inte upp när betalningsanmärkningen kommer att försvinna, han ordnar inget sparande för oförutsedda utgifter/göra saker med barnen/spara till insats till en bostadsrätt (han hade ett sparande innan, han kallade det sparande iaf "men har det på mitt lönekonto så det försvinner ju i slutet av varje månad ändå"). Han har inte ens en hemförsäkring! Han skyller på allt möjligt hela tiden när jag försöker komma med förslag, "kan inte söka nytt jobb förrän jag har ny bostad, kan inte få ny bostad förrän jag har nytt jobb" etc. Ingenting går, enligt honom på grund av omständigheter men enligt mig på grund av att han inte sätter sig ner och gör det som behöver göras.

Hur ska jag hjälpa honom att ta tag i detta? Jag blir så frustrerad av att se att han inte gör nåt med sitt liv fast jag vet att han EGENTLIGEN kan! Och över att han bara lär barnen att det inte är lönt att anstränga sig, att livet ska vara skit! Han kan inte ge dem motivation att sträva efter något. Hans föräldrar var likadana mot honom. De visade honom aldrig något. Han har t ex aldrig flugit flygplan och han vill inte ta med våra barn till någon annan restaurang än McDonalds för han "vet inte hur man gör på restaurang". Hans föräldrar har låtit honom växa upp med tron att det är helt ok att sitta i ett mörkt rum och spela datorspel, vara deprimerad och gå på soc, han var sådan under hela vårt förhållande och ville inte söka hjälp för han förstod inte att han var deprimerad. Han hade aldrig upplevt något annat. Hade inget socialt liv, ville inte gå hemifrån...

Jag vägrar dras ner i det som gjorde att jag separerade från honom - hans oförmåga att ta tag i saker! Jag lade ner hela mitt liv mellan 20-30 på honom. Betalade hans körkort, ordnade så att han kunde börja komvux (nu är han den enda i sin släkt med gymnasiekompetens - tack vare mig) och att han inte kom för sent på morgnarna samt gjorde sina läxor! Köpte ny lägenhet när vi fick barn, ringde alla samtal till försäkringskassan, banken, allt alltid. Jag försökte visa honom världen och hur man GÖR när man är vuxen men gav upp när jag själv vaknade en dag och insåg att jag inte hade något eget liv kvar.

Jag vill inte vara hans mamma längre men det är så jobbigt att se honom så här år efter år utan att han nånsin får ett liv han är nöjd med! Snälla hjälp mig!

• Svar på tråden Hjälp! Mellanting av att leka mamma och att inte bry sig, går det?
  • Anonym (hopplöst)

Du ska inte behöva ta ansvar för en vuxen människa, även om han är far till dina barn. Om han inte själv vill göra nåt åt sin situation så tycker jag inte att du heller bör göra det. Det är dags att han själv tar tag i sitt liv, och så länge du håller på och stöttar honom kommer han inte att göra det.
    Jag tycker du ska ta hand om dina barn och din nya familj och överlåta åt mannen att själv ta hand om sina problem.
    Vad är det för fel på honom? Har han någon diagnos, eller är han bara lat och bortskämd?

• Anonym (hjälpa?)
    Anonym (hopplöst) skrev 2013-08-04 16:22:40 följande:
    Du ska inte behöva ta ansvar för en vuxen människa, även om han är far till dina barn. Om han inte själv vill göra nåt åt sin situation så tycker jag inte att du heller bör göra det. Det är dags att han själv tar tag i sitt liv, och så länge du håller på och stöttar honom kommer han inte att göra det.
    Jag tycker du ska ta hand om dina barn och din nya familj och överlåta åt mannen att själv ta hand om sina problem.
    Vad är det för fel på honom? Har han någon diagnos, eller är han bara lat och bortskämd?
    Ja, det är dags, men det har det varit i 15 år... Jag har inte stöttat honom med något sen separationen och det har inte gjort något bättre. Jag tror helt enkelt inte att han vet hur man gör, trots att jag försökt visa honom under hela förhållandet.

Hade vi inte haft barn tillsammans hade jag definitivt inte haft någon kontakt med honom alls. Nu måste jag och jag ser ju att han påverkar dem också.

Jag vet inte vad det är för fel på honom, funderat på det många gånger. Han har ingen diagnos av den enkla anledningen att han aldrig nånsin skulle få för sig att kolla upp det. Han tar aldrig tag i något, sopar allt under mattan ("det ordnar sig"). Kollar inte upp fysiska sjukdomar heller. Han fick en enorm chock när hans pappa dog. Han hade varit döende i cancer i ungefär ett halvår, det kunde vem som helst se, och han låg på hospis sista tiden. Men mitt ex trodde att pappan skulle komma levande från hospis, (till och med när vi blev ditkallade på natten innan han dog så fattade han inte att det var för att säga farväl) för "han sa ju att det skulle ordna sig", så den meningen är väl nåt han vuxit upp med.

Tror att han är uppvuxen med två enormt omogna föräldrar och att han aldrig fått lära sig ett skit som man behöver lära sig för att klara sig. Hans ena syster har borderline, hans ena bror adhd, andra brodern är alkoholist (då kom mamman med ett flak öl till honom i födelsedagspresent), hans äldsta syster är det något fel på men jag vet inte vad, hon eldar igelkottar för att det är roligt när det sprakar och hon har nu blivit gravid med sjätte barnet för att de fem tidigare har blivit omhändertagna. Mitt ex är den mest normala, vi har försökt hålla oss undan hans släkt så mycket det har gått. Men han är extremt omogen, kan inte ta ansvar, har ingen självinsikt över huvud taget...
  • Olympia

Som sagt, du kan inte ta ansvar för honom och hans liv.
    Du kan däremot se till att era barn får sunda värderingar från dig. 

• Anonym (hopplöst)
    Anonym (hjälpa?) skrev 2013-08-04 16:51:57 följande:
    Ja, det är dags, men det har det varit i 15 år... Jag har inte stöttat honom med något sen separationen och det har inte gjort något bättre. Jag tror helt enkelt inte att han vet hur man gör, trots att jag försökt visa honom under hela förhållandet.

Hade vi inte haft barn tillsammans hade jag definitivt inte haft någon kontakt med honom alls. Nu måste jag och jag ser ju att han påverkar dem också.

Jag vet inte vad det är för fel på honom, funderat på det många gånger. Han har ingen diagnos av den enkla anledningen att han aldrig nånsin skulle få för sig att kolla upp det. Han tar aldrig tag i något, sopar allt under mattan ("det ordnar sig"). Kollar inte upp fysiska sjukdomar heller. Han fick en enorm chock när hans pappa dog. Han hade varit döende i cancer i ungefär ett halvår, det kunde vem som helst se, och han låg på hospis sista tiden. Men mitt ex trodde att pappan skulle komma levande från hospis, (till och med när vi blev ditkallade på natten innan han dog så fattade han inte att det var för att säga farväl) för "han sa ju att det skulle ordna sig", så den meningen är väl nåt han vuxit upp med.

Tror att han är uppvuxen med två enormt omogna föräldrar och att han aldrig fått lära sig ett skit som man behöver lära sig för att klara sig. Hans ena syster har borderline, hans ena bror adhd, andra brodern är alkoholist (då kom mamman med ett flak öl till honom i födelsedagspresent), hans äldsta syster är det något fel på men jag vet inte vad, hon eldar igelkottar för att det är roligt när det sprakar och hon har nu blivit gravid med sjätte barnet för att de fem tidigare har blivit omhändertagna. Mitt ex är den mest normala, vi har försökt hålla oss undan hans släkt så mycket det har gått. Men han är extremt omogen, kan inte ta ansvar, har ingen självinsikt över huvud taget...
    Och vad får dej att tro på att du kan hjälpa honom nu, om du inte lyckades på 15 år tillsammans med honom?
    Jag ser ju tydliga adhd-drag hos honom (finns i min egen familj, så jag vet).
    Man måste nog inse att det finns människor som helt enkelt inte klarar av det här vanliga vardagliga, som jobb, sköta hemmet, ha familj o s v. Det som är så självklart för de flesta fungerar helt inte för de som har adhd. 
    Visst kan du försöka hjälpa honom med det viktigaste om du gör det för dina barns skull. Men orkar du? Du har egen familj och väntar barn. Ta inte på dej för mycket!
    I ditt ställe skulle jag nog ställa som villkor att han ser till att bli utredd så han kan få hjälp. Går han inte med på det så tar du din hand ifrån honom. Barnen har sin trygghet hos dej, och sen får hans umgänge bli efter vad han klarar av.
    Antagligen skulle även hans föräldrar eller i alla fall någon av dem fått en diagnos om de blivit utredda. Adhd går i arv, och blanddiagnoser adhd-borderline är inte ovanligt.   

• Annelie 76

Du får försöka ge dina barn andra värderingar och kunskaper samt ta diskussionen den dag den kommer om varför pappa gör som han gör. Använda honom som avskräckande exempel utan att svartmåla honom. Försök också få dina barn att INTE ta ansvar för honom som du gjorde i ert förhållande. De ska inte behöva spendera 40 år på det vis du gjort i 10...

• Anonym (hjälpa?)

Ja, det finns väl ingenting jag kan göra, det har ju inte hjälpt hittills. Blir bara så arg på honom för att han inte fixar så att han kan flytta hit, för barnen vill ju ha sin pappa nära. Samtidigt undrar jag hur det ska gå om han faktiskt nån gång flyttar hit, kommer han kunna ta hand om dem då...

Jag tror inte att det är adhd han har men kan såklart inte veta. Han är aldrig nånsin rastlös eller otålig och han glömmer inte saker mer än nån annan eller har svårt att slutföra det han börjat på. Han är minutiöst noggrann med att dubbelkolla allt han gör (låste han dörren, stängde han av kaffekokaren? osv.) och OM han väl börjar på något så får det ta hur lång tid som helst bara han blir färdig (kunde sitta och hålla på med datorproblem hela natten om det så behövdes). Jobbet han har nu, och de få jobb han har haft har han hittills skött. Han kommer aldrig till saken när han pratar eller skriver, jag är akademiker och har skrivit många papers i mitt liv och när jag läste igenom hans inlämningsuppgifter till komvux så kunde han skriva samma sak sju gånger på en sida fast med olika formuleringar trots att den saken inte ens var det han ville komma fram till. I telefon eller när vi säger hejdå vid lämning/hämtning av barnen så kan han säga samma sak tio gånger med olika formuleringar ("ha det så bra, jaja men, men... ni får ha det gott, jamen sköt om er nu" eller "jag måste pysa nu....jaja, nä måste dra mig hemåt....japp nu tänkte jag gå" etc) i typ tio minuter innan han kan sätta punkt och gå. Allt är liksom sävligt och drygt och han kommer aldrig till skott. Något som också varit väldigt pinsamt har varit att han inte vetat gränsen mellan privat och inte privat. Han kunde t ex förklara ingående för en dörr- eller gatuförsäljare varför han inte hade råd att köpa det han sålde, berättade hur mycket pengar vi hade kvar till mat, blottade hela vår ekonomi (som så klart inte var så bra eftersom han inte bidrog). Första gången han träffade min släkt på middag så berättade han att hans styvfar slog honom när han var liten vilket man såg på mina släktingar att de tyckte var rätt obekvämt... För några månader sedan kom han när jag hade en vän här och hon frågade av artighet hur det var med honom (ej träffats sen innan separationen) och han berättade ingående om hur och när han äntligen blivit fri från Kronofogden... Fast hon hade väl förväntat sig ett "bara fint tack, själv då"...

Jag är säker på att det är NÅT fel. Vet inte vad. Han har gått hos en psykolog en gång (efter separationen) men efter några gånger "behövdes inte det" mer, men tror att han tyckte att det var för jobbigt att dra upp saker från barndomen och då var det bättre att sopa det under mattan igen. Skulle jag antyda att han kanske har nån psykiatrisk diagnos skulle han ta fruktansvärt illa upp och förmodligen anklaga mig för att jag inte tolererar att alla inte är som jag.

Jag har sökt hjälp från socialen en gång angående detta, för några år sen innan jag träffade min nuvarande sambo. De sa att de inte tänker ta hand om mina ungar (tänkte att han kanske kunde få nåt stöd i föräldraskapet och hur man sätter gränser, lagar mat, borstar tänder osv.) och om jag vill ha nån bättring får jag väl flytta hem till honom.

Svar på tråden Hjälp! Mellanting av att leka mamma och att inte bry sig, går det?