Hjälp! Mellanting av att leka mamma och att inte bry sig, går det?
Behöver hjälp med hur jag ska hantera mitt ex. Vi var tillsammans i åtta år och har två barn. Numera lever jag ett stabilt liv med ny sambo, ett till barn på väg, dubbla inkomster, bostadsrätt och bil etc.
Mitt ex är helt hopplös. Han har haft ytterst få perioder av anställningar under sitt vuxna liv. Mest har han varit sjukskriven (depression), arbetslös, pappaledig eller "pluggat" (dvs fått CSN-pengar för att vara registrerad på kurser/program men suttit och spelat datorspel istället för att slutföra dem). Nu har han äntligen fått ett jobb som lokalvårdare där han varit fast anställd i ett år. Dock har han fått en ny chef som han inte trivs med och börjar mer och mer komma med förslag som att han kan vabba ("du har väl det lite jobbigt med graviditeten så jag kan ju ta barnen") eller att han ska sjukskriva sig ("lär ju inte vara svårt med min bakgrund") bara för att slippa jobba.
Hans boendesituation är sådan att han fick hyra sin brors lägenhet i andra hand när vi separerade och där bor han än. Men den ligger en timme bort och han kan därför inte ha barnen mer än varannan helg. Barnen går i skola 50 meter från vårt hem. Han står i bostadskö till hyresrätterna i vårt område för att få komma närmare barnen men har betalningsanmärkningar.
Han gnäller över att han vill vara närmare barnen, att han vill ha en bättre lägenhet, att han inte vill jobba där han jobbar. Men han gör inget åt det! Han söker inte nya jobb, han ligger inte på bostadsbolagen, han kollar inte upp när betalningsanmärkningen kommer att försvinna, han ordnar inget sparande för oförutsedda utgifter/göra saker med barnen/spara till insats till en bostadsrätt (han hade ett sparande innan, han kallade det sparande iaf "men har det på mitt lönekonto så det försvinner ju i slutet av varje månad ändå"). Han har inte ens en hemförsäkring! Han skyller på allt möjligt hela tiden när jag försöker komma med förslag, "kan inte söka nytt jobb förrän jag har ny bostad, kan inte få ny bostad förrän jag har nytt jobb" etc. Ingenting går, enligt honom på grund av omständigheter men enligt mig på grund av att han inte sätter sig ner och gör det som behöver göras.
Hur ska jag hjälpa honom att ta tag i detta? Jag blir så frustrerad av att se att han inte gör nåt med sitt liv fast jag vet att han EGENTLIGEN kan! Och över att han bara lär barnen att det inte är lönt att anstränga sig, att livet ska vara skit! Han kan inte ge dem motivation att sträva efter något. Hans föräldrar var likadana mot honom. De visade honom aldrig något. Han har t ex aldrig flugit flygplan och han vill inte ta med våra barn till någon annan restaurang än McDonalds för han "vet inte hur man gör på restaurang". Hans föräldrar har låtit honom växa upp med tron att det är helt ok att sitta i ett mörkt rum och spela datorspel, vara deprimerad och gå på soc, han var sådan under hela vårt förhållande och ville inte söka hjälp för han förstod inte att han var deprimerad. Han hade aldrig upplevt något annat. Hade inget socialt liv, ville inte gå hemifrån...
Jag vägrar dras ner i det som gjorde att jag separerade från honom - hans oförmåga att ta tag i saker! Jag lade ner hela mitt liv mellan 20-30 på honom. Betalade hans körkort, ordnade så att han kunde börja komvux (nu är han den enda i sin släkt med gymnasiekompetens - tack vare mig) och att han inte kom för sent på morgnarna samt gjorde sina läxor! Köpte ny lägenhet när vi fick barn, ringde alla samtal till försäkringskassan, banken, allt alltid. Jag försökte visa honom världen och hur man GÖR när man är vuxen men gav upp när jag själv vaknade en dag och insåg att jag inte hade något eget liv kvar.
Jag vill inte vara hans mamma längre men det är så jobbigt att se honom så här år efter år utan att han nånsin får ett liv han är nöjd med! Snälla hjälp mig!