• Snigelkott

Hur stor är en portion kött tycker ni?

Jag har i många trådar reflekterat över mängden kött olika människor kallar "en portion". I nån tråd 300g köttfärs, i en annan 200g falukorv. Det som får mig att fundera är att detta är i spartrådar, där man kanske ha tänkt på den extra kostnad det innebär att äta större portioner av dyra varor. Nu är kanske falukorv inte jättedyrt men det är dyrare än tex linser, kål eller potatis och om en familj på 4 som befinner sig i ekonomisk knipa bara klarar sig en middag på en stroganoff på 800g korv känns det som något av en felprioritering. Jag och min man äter i mina ögon rätt så mycket kött och innan vi funderade så mycket på ekonomi så åt vi också stora portioner men när man väl väckt ekonomifrågan trodde inte jag att det låg så lång bort att ändra på som det kanske gör (dessutom är det en hälsovinst att äta mindre kött). Jag räknar 100g kött som en portion, lite mer om det är ben i , lite mindre om det är en sås som kan drygas ut med annat som linser, lök och morötter. Hur gör ni? Notera att det bara är en undran från min sida och det inte är meningen att fördöma eller predika.

Vänligen håll det civiliserat.
  • Svar på tråden Hur stor är en portion kött tycker ni?
  • kaffeamanda

Beror på vad det är för slags kötträtt. I köttfärssås har jag mycket lök, morötter och vitkål räknar jag 100g. Är det helt kött räknar jag runt 200g. 

• alynda

Jag räknar 100gnär det är rent kött, lite mer för korv.

• Anonym (gourmet)

Det beror på maträtten. Är det en enkel köttbitmed en sallad till så gäller 150 gram kött. Är det spaghetti bolognese så gäller 100 gram. En hamburgare är ca 50 gram om jag har potatisklyftor och bröd, sallad mm till.

• Anonym (100)

100 gram vid rent kött 125 gram när det gäller färs eller charkprodukter.

• Duckan

Senast igår dånade vi köttbitar om 250 gr per person. Det var dock lite väl tilltaget så 150-200 gr då beroende på tillbehöret.

• Snigelkott

Det låter ju som att de flesta (om man nu ska dra några slutsatser av fem svar) håller sig runt 100g för det mesta. Om jag inte minns tokigt äter du duckan lchf, eller hur? Och då är det väl logiskt att man ökar mängden kött för att uppnå samma mättnad när man utesluter något annat.

• Anonym (me)

en falukorv går lätt åt i detta hushåll vid en måltid. vi är fem pers. köttfärs lagar vi inte mindre än 1 kg, gärna 2 kg så det blir mat kvar. men 100gram lät lite snålt räknat....

• kaffeamanda
    Snigelkott skrev 2013-08-04 18:15:49 följande:
    Det låter ju som att de flesta (om man nu ska dra några slutsatser av fem svar) håller sig runt 100g för det mesta. Om jag inte minns tokigt äter du duckan lchf, eller hur? Och då är det väl logiskt att man ökar mängden kött för att uppnå samma mättnad när man utesluter något annat.

Nej, äter man lchf så ökar man inte mängden protein
Svar på tråden Hur stor är en portion kött tycker ni?