Hur stor är en portion kött tycker ni?
Jag har i många trådar reflekterat över mängden kött olika människor kallar "en portion". I nån tråd 300g köttfärs, i en annan 200g falukorv. Det som får mig att fundera är att detta är i spartrådar, där man kanske ha tänkt på den extra kostnad det innebär att äta större portioner av dyra varor. Nu är kanske falukorv inte jättedyrt men det är dyrare än tex linser, kål eller potatis och om en familj på 4 som befinner sig i ekonomisk knipa bara klarar sig en middag på en stroganoff på 800g korv känns det som något av en felprioritering. Jag och min man äter i mina ögon rätt så mycket kött och innan vi funderade så mycket på ekonomi så åt vi också stora portioner men när man väl väckt ekonomifrågan trodde inte jag att det låg så lång bort att ändra på som det kanske gör (dessutom är det en hälsovinst att äta mindre kött). Jag räknar 100g kött som en portion, lite mer om det är ben i , lite mindre om det är en sås som kan drygas ut med annat som linser, lök och morötter. Hur gör ni? Notera att det bara är en undran från min sida och det inte är meningen att fördöma eller predika.