• Anonym (hur vet man)

Kan man få ett positivt svar innan mensen?

Hej.

jag och min man har varit oskyddade i ett halvår. jag har oregelbunden mens men min senaste mens var den 8:e juli. senaste tiden har jag haft stickningar i det högra bröstet och sviiinont på yttre sidan (upp mot armhålan) på båda brösten.
    tog ett test för tre dagar sedan som visade neg.

hatar att vara ovetande och vet inte om det bara är extrem smärta i mage och bröst innan mensen eller något annat.
    jag känner liksom inte igen smärtan..

men hur tidigt kan man få ett positivt svar?
    om jag tar nu, bim -4?

• Svar på tråden Kan man få ett positivt svar innan mensen?
  • Harlin

Jag fick ett starkt plus på Bim -4 så då kan man i alla fall få positivt. :) Lycka till!

• Anonym (hur vet man)

Testade nu och fick ett klart minus....
    försig har jag druckit mycket idag.

ååhh, vill ju veta!

• Anonym (kan och kan)

Ja, man KAN få pos innan väntad mens/BIM, men det är säkrare att vänta tills BIM eller lite efter!

För att ett grav-test skall vara positivt måste ju nivåerna av gravidhormonet HCG ha hunnit bli tillräckligt höga, på BIM-4 är det ganska ovanligt att de är så höga att man får pos på grav-test, även om man är gravid (bara cirka 50% av de som faktiskt är gravida fås plus 4 dagar innan väntad mens.)

På BIM, eller ännu hellre dagen efter, är det mer än 99% av gravida som får plus.
    Alltså, ja, du kan testa innan mens, men får du neg vet du inte så mycket mer egentligen. Bättre då att spara sina pengar och vänta lite och testa först på BIM eller dagen efter!

Dessutom är det faktiskt så att ganska många befruktade ägg som fäster i livmodern och hinner börja bilda HCG blir missfall, dvs man får en blödning ungefär i "rätt" tid då man väntar mens. Dessa embryon är oftast fel på och det hade aldrig kunnat bli något barn. Frågan är om man vill veta detta, eller om det inte är bättre att vänta lite med att testa.

• Dixie
    Anonym (hur vet man) skrev 2013-08-04 18:27:34 följande:
    Testade nu och fick ett klart minus....
    försig har jag druckit mycket idag.

ååhh, vill ju veta!

fast om du testar innan bim ska du väl testa på första morgonurinen?!
Svar på tråden Kan man få ett positivt svar innan mensen?