• Anonym (Ts)

Andra bonusföräldrar? "Stämmer ni av" med er nya man/sambo/fru vid eventuella förändringar?

Måste kolla lite hur andra bonusfamiljer hur ni gör då jag o min man inte är helt överens. Vi har båda barn sen tidigare som bor hos oss varannan vecka. Ibl blir det förändringar, byte av dagar eller liknande, speciellt nu sommartid. Eventuella ändringar bestämmer min man med sitt ex o sen meddelar han mig. Jag tycker det hade känts väldigt bra om han kunde kolla med mig innan och att vi gemensamt kommer fram till ett beslut, han kollar tex aldrig om jag har nåt annat planerat eller nånting! Tex: "skulle det funka om "Elin" kom hem på söndag istället för måndag?" För mig en sån himla enkel fråga som hade betytt så mkt, men min man fattar inte alls vad jag menar. Sååå, är det jag som är så fel ute eller hur gör ni andra bonusfamiljer?
    Ps. Detta gäller självklart inte vid akuta grejer såsom ex att biomamma måste till sjukhus osv osv!

• Svar på tråden Andra bonusföräldrar? "Stämmer ni av" med er nya man/sambo/fru vid eventuella förändringar?
  • sihn

Jag stämmer av med min sambo alltid. För mig är det en självklarhet. Sen är det aldrig något problem för min sambo så om jag inte gjort det vet jag inte hur han reagerat....

• Anonym (Ts)
    sihn skrev 2013-08-04 19:01:06 följande:
    Jag stämmer av med min sambo alltid. För mig är det en självklarhet. Sen är det aldrig något problem för min sambo så om jag inte gjort det vet jag inte hur han reagerat....

Det är oftast inga problem för mig heller, nångång har jag fått ställa in bokade planer, men det stora problemet är känslan av att bli totalt överkörd o dessutom att det som jag planerar blir helt oviktigt. Jg har inga problem att planera om heller men då vill jag gärna att vi gemensamt beslutar det.
  • Anonym (A)

Har aldrig frågat honom om mitt barn får komma. Barnets hem är här, lika mycket som hos den andra föräldern. Skulle aldrig neka barnet att komma.

• Anonym (bibo)

Min sambo vet att det ALLTID är helt okej med mig om hans barn kommer hem. Han talar om att dom kommer och frågar mig ibland. Däremot kan han även säga nej om vi har andra planer.

Nu är dom så stora att dom kan vara hemma själva. Dörren är alltid öppen brukar jag säga.

Han skulle däremot inte sagt att dom fick komma hem och sen åkt iväg och förväntat sig att jag va hemma när dom va mindre. Då frågade han alltid.

• Anonym (w)

Han stämmer av, och vi är strikta med VV. Sambon jobbar kväll den veckan barnet inte är här så det blir inga byten då.

• Snigeln

Min man frågar mig alltid om det blir ändringar med hans dotter. Även då planerna görs kring lov o.s.v. Tycker det är helt självklart att man kollar med varandra. Handlar ju inte om att man "frågar" lov om att få ta sitt barn tidigare utan om att visa respekt för övriga familjemedlemmar då planer ändras så att det inte blir krockar. T.ex. frågar jag även alltid min man om han är okej med att någon av våra gemensamma barn sover över hos mormor. Jag vet att han är det men han kan ju ha tänkt nåt speciellt med just det barnet och även om det säkert skulle lösa sig så vill jag visa hänsyn och först kolla med honom iaf.

• Anonym (mio)

Kollar alltid med mig innan han bestämmer nåt. Jag kan inte minnas jag sagt nej. Händer att han övertalar mig men det är okej.

Nu har vi vart ihop så pass länge att det faktiskt hänt att han kommit överens med exet utan att jag sa okej först men det hände en gång för att han ändå visste och han läste av situationen helt rätt. Han bad dessutom om ursäkt för att han inte hade kollat med mig först.

• amaelamin

Kollar alltid med mig först, på samma sätt som jag kollar med honom om saker förändras eller folk kommer på besök eller får bortbjudningar. Tycker det är ganska odramatiskt och självklart att fråga om saker som rör det gemensamma livet?:)

• MeNoLike

Vi kollar läget med varann först men viktiga beslut bestämmer mamman och pappan men bollar/lyssnar på bonusarna

• Brumma

Faktum är att jag (bonusmamma) kollar av med min man (pappan) :)
    Oftast kollar bonusens mamma upp byten med mig (eller bonus kollar direkt om Jon själv vill byta helg av ngn anledning eller komma extra).
    Det är jag som brukar hämta då bonus bor närmast mitt arbete samt att min man arbetar helger ibland.
    Det är alltså mig eventuella byten påverkar mest. Det är även jag som har koll på om vi har annat inplanerat.
    Extremt sällan vi säger nej, utan det är vid tillfällen då vi har ngt större inbokat som kräver att även våra gemensamma barn har barnvakt.

Tycker det är allmänt "hyfs" att informera om händelser som påverkar resten av familjen. Tex om bonus kommer, om jag tänkt åka bort/arbeta över.
    Om jag bjuder hem en kompis, syster eller mamma. Om våra gemensamma skall sova hos far- morföräldrar osv.
    Det handlar inte om att be om lov utan inkludera o informera... O checka av att inget annat är inplanerat

Svar på tråden Andra bonusföräldrar? "Stämmer ni av" med er nya man/sambo/fru vid eventuella förändringar?