• Anonym (undrande)

Karensdag efter helgen??

Hej,

Jag har en fråga angående sjuklön. I torsdags var jag tvungen att gå hem från jobbet då jag blev dålig i magen på jobbet. Har inte kräkts idag men har heller ingen ork kvar i kroppen efter allt, så jag behöver vara hemma en dag imorgon också. Vet någon om det räknas som karensdag då det har varit helg? Första dagen får man ju ej betalt, men dagarna efter ska det ju vara 80%.
    Tack 

• Svar på tråden Karensdag efter helgen??
  • Nyfiken gul

nej du har ingen karens, du är fortsatt sjuk. 

Däremot om du går dit o sen känner att det inte går att jobba o går hem - då får du givetvis ny karens  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (5dagar)

Om du är sjuk, går tillbaka till jobbet och sedan insjuknar igen inom fem dagar så blir det inte en ny karensdag.

• Anonym (undrande)
    Nyfiken gul skrev 2013-08-04 22:00:17 följande:
    nej du har ingen karens, du är fortsatt sjuk. 

Däremot om du går dit o sen känner att det inte går att jobba o går hem - då får du givetvis ny karens  
    Okej, synd. Tack!
  • Anonym (undrande)
    Anonym (5dagar) skrev 2013-08-04 22:02:46 följande:
    Om du är sjuk, går tillbaka till jobbet och sedan insjuknar igen inom fem dagar så blir det inte en ny karensdag.
    Nej men jag har inte varit på jobbet sen i torsdags eftermiddag. Var alltså hemma fredagen. Och nu har det varit två helgdagar då jag inte skulle ha jobbat. Men imorgon startar ju jobbet igång igen, och jag kan inte gå, så frågan var om mina karensdagar fortsätter iom att det vart helg. 
  • Anonym (5dagar)
    Anonym (undrande) skrev 2013-08-04 22:04:39 följande:
    Nej men jag har inte varit på jobbet sen i torsdags eftermiddag. Var alltså hemma fredagen. Och nu har det varit två helgdagar då jag inte skulle ha jobbat. Men imorgon startar ju jobbet igång igen, och jag kan inte gå, så frågan var om mina karensdagar fortsätter iom att det vart helg. 

Ja, du är ju bara fortsatt sjuk.
  • Anonym (arbetsgivare)
    Anonym (undrande) skrev 2013-08-04 22:04:39 följande:

Nrj, du får ingen ny karens bara för att det har varit helg, utan har dina 80% av lönen
  • Anonym (undrande)
    Anonym (arbetsgivare) skrev 2013-08-04 22:06:36 följande:

Nrj, du får ingen ny karens bara för att det har varit helg, utan har dina 80% av lönen
    Tack!
  • OupaOupa

Tänk också på att du inte ska få 100% karens för torsdagen om du var på jobbet och blev tvungen att gå hem. Har inte koll exakt på timmarna men har man varit närvarande så kan det variera mellan 75%, 50%, och 25% karens.

Svar på tråden Karensdag efter helgen??