• Pernellis

Nyps och rivs...

Visst att Robin bara är ett litet barn på 4½ månad men när ska man våga säga ifrån när han är för hårdhänt? Visst att man ska uppmuntra den lille att sparka med benen för att det är nyttit, men det är inte så kul när han ligger o sparkar mig i magen på skötbordet. Och när han står i mitt knä så nyper han mig ordentligt på armarna, jag förstår ju att han inte vet hur stark han är eller att han nyps men jag blir ju helt blå nypt av honom och sen det här med att han rivs och "slår" i ansiktet när ska man säga ifrån? och hur säger man ifrån och han förstår och inte blir rädd för mig?? Visst att han inte vet hur stark han är eller hur långt det är till ansiktet med handen men det gör så ont när han är så hårdhänt. Ska jag bara låta han vara och forsätta utforska på sitt hårdhänta sett eller ska jag säga ifrån???

• Svar på tråden Nyps och rivs...
  • Tygtiiger

Vi har försökt flytta på sonen när han sparkar på fel ställen eller ställa oss på ett annat sätt vid skötbordet (sparkar på ömma bröst gör _ont_). På samma sätt har vi duckat när han "slåss" eller försökt ta hans händer och "klappa fint". Så klart har vi sagt nej till honom nu när han är större (11 mån) och ibland gör oss illa "med flit" (han hade en period när han bet oss mycket medvetet för att det var gott att bita - så sa vi argt nej och satte ner honom på golvet).
    En 4½mån bebis slår ju inte med vilje och förstår inte riktigt ett nej, utan bara att du blir arg, så jag skulle nog hålla mig till att ducka något halvår till.

• Alexandra A

Vår dotter (snart 6 månader) är likadan, men hon börjar bli lite mer varsam.. det kommer väl kanske med motoriken?! Vår kompis son som är en månad äldre än Olivia klappar nu istället för att nypas, så han har lärt sig vara "snällare".

• Sapho

Teo har alltid gjort så där..han är 7månader nu. Vi försökte säga ifrån men då blir han bara glad och ler...och då smälter man ju! Man kan inte låta bli att säga ifrån för att det gör så ont och man blir så arg ibland. Men jag tror inte att det finns någon anledning till det, för de förstår inte vad man säger och tror bara att man leker med dem..sen kan det säkert få motsatt effekt eftersom de inte förstår. Det är bara att försöka med andra krep, lyfta bort, hålla i fötter/händer osv..de lär sig snart...och börja uppfostra när de är lite äldre och förstår bättre.

Svar på tråden Nyps och rivs...