• Anonym (C)

Etableringsersättning? Etableringstillägg?

I hur många månader får en ensamstående nyinkommen invandrarkvinna dessa bidrag? Och varför? En etnisk svensk kvinna måste  gå till soc om hon inte klarar sig. Och det bidraget är mindre än etableringsersättningen är.

6776 kr etableringsersättning

3000 kr etableringstillägg

Och så får hon bostadsbidrag, underhållsbidrag och barnbidrag det får ju även etniska svenskar men utöver det får invandrarkvinnan.

259200 kr i retroaktivt föräldrapenning.

12000 kr efter avslutad svenska kurs.

Min dotter får just nu studera utan ens bidragsdelen, då hon för 3½ år sedan hoppade av en kurs tack vare att det hände saker i hennes liv som gjorde det omöjligt för henne att studera. Hon skrev ett brev till csn men det hjälpte inte.

Det känns som de tänker mer på invandraren en den etniska svanskan. Varför är det så tror ni? Varför kan de inte finnas lika rättigheter. Jag förstår att många reagerar, men det är ju på något vis politikernas fel.             

• Svar på tråden Etableringsersättning? Etableringstillägg?
  • Anonym (C)

Ingen som vet något om detta?

• Anonym (C)

Ja jag har läst det, men det är ju inget svar på min fråga.

• missan75

Ett år. Och skillnaden mellan en person som invandrar och en etnisk svensk är att den som invandrar inte har något. Äger inget, utan måste börja om på nytt. (Och ja, jag vet att det finns Svenskar i samma situation men de är betydligt färre)

Man kan inte heller få föräldrarpenning samtidigt som man får etableringsersättning. Är barnen över 8 utgår ju fp helt så den summan är tagen ur luften.

SGI bonus får man pga prestation, när man klarat X antal kurser på X tid. Något man valde att göra för att de som invandrar skulle lära sig svenska snabbt. Långt från alla får 12000. (Jag har jobbat på SFI)

• missan75

En invandrad person som hoppar av sina studier och inte betalar igen sina CSN lån får inte heller fortsatta studiemedel.

• Queenie70
    Anonym (C) skrev 2013-08-05 10:50:09 följande:
    Ja jag har läst det, men det är ju inget svar på min fråga.

Jo, men jag tror inte det spelar nån större roll vad någon här skriver. Tror att du av nån anledning helt enkelt har nåt slags behov av att tro att svenskar är förfördelade i jämförelse med "invandrare". Det fyller en funktion för dig.
  • TanganyikaIka
    Queenie70 skrev 2013-08-05 11:04:26 följande:

Jo, men jag tror inte det spelar nån större roll vad någon här skriver. Tror att du av nån anledning helt enkelt har nåt slags behov av att tro att svenskar är förfördelade i jämförelse med "invandrare". Det fyller en funktion för dig.
  • MikNis
    missan75 skrev 2013-08-05 10:56:46 följande:
    Ett år. Och skillnaden mellan en person som invandrar och en etnisk svensk är att den som invandrar inte har något. Äger inget, utan måste börja om på nytt. (Och ja, jag vet att det finns Svenskar i samma situation men de är betydligt färre)

Man kan inte heller få föräldrarpenning samtidigt som man får etableringsersättning. Är barnen över 8 utgår ju fp helt så den summan är tagen ur luften.

SGI bonus får man pga prestation, när man klarat X antal kurser på X tid. Något man valde att göra för att de som invandrar skulle lära sig svenska snabbt. Långt från alla får 12000. (Jag har jobbat på SFI)
    och svenskar som inte presetera får indraget CSN....
    sen kan det noteras att sfi-bidraget inte påverkar evt försörnings-stöd.

En bra början vore att ha genomskinliga system som visade att man inte gör skillnad på folk.

Just detta är en gåva till rasisterna.

Och att tro att alla invandrare är medellösa är synnerligen naivt....  
  • missan75

Jag vet att svenskar som inte presterar får indraget CSN. Det är ju en av de sakerna TS för övrigt tar upp och jag besvarade det.

Långt från alla som läser SFI har försörjningsstöd, många jobbar faktiskt parallellt.

• Anonym (C)
    missan75 skrev 2013-08-05 10:58:15 följande:
    En invandrad person som hoppar av sina studier och inte betalar igen sina CSN lån får inte heller fortsatta studiemedel.
    Min dotter tog inte lån om det var henne du syftade på.
Svar på tråden Etableringsersättning? Etableringstillägg?