• pratbubblan

Behöver snabba svar - Fertillitetsutredning!?

Hej!
    Nu har jag och min man försökt få barn i ett år! Så ska ringar till sjukhuset idag, men har lite frågor som jag funderar på innan jag ska ringa..

För det första, vart ska jag ringa, är det kvinnokliniken jag ska vända mig till? 
    Vad ska jag säga? Är lite rädd för att de kommer säga att vi inte får komma för att vi bara är 21 och 23. Men jag har endometrios och känner att det är bättre att få hjälp i tid! Men har försökt ett år utan framgång..
    Ska jag säga att vi skulle vilja ha en utredning då jag inte vill vara för länge utan p-piller eller graviditet för endometriosens skull. (den sprider sig mer om man är utan p-piller eller graviditet.)
    Skulle gärna behöver era tips och stöd!!

Tack på förhand! 

• Svar på tråden Behöver snabba svar - Fertillitetsutredning!?
  • hesu78

Du ska helt riktigt ringa till Kvinnokliniken. Gå in på ditt sjukhus hemsida och titta dig fram, i staden där jag bor finns det ett fertilitetscentrum i anslutning till Kvinnokliniken.

Jag gjorde själv vårt första samtal för två veckor sedan (vi valde dock att söka oss till en privat klinik) och jag berättade vem jag var och om situationen helt kort, sedan ställde kvinnan jag pratade med frågor och då var det bara att svara.

Nu är min sambo och jag betydligt äldre (35 år båda två), så vi fick en tid för ett första samtal inom en månad. Vi har fått hälsodeklarationer hemskickade som vi fyllde och skickade tillbaka, så de kan läsa dem innan vi kommer.

Då du vet med dig att du har endometrios, så tror jag nog att de "fångar upp er" ganska så snart, trots att ni är relativt unga.
    Tänk på att de jobbar med detta jämt och att et första samtal är vardagsmat för dem och de kommer att föra samtalet om du blir nervös eller inte vet hur du ska berätta.
    Bara du hittar rätt telefonnummer, så kommer det nog att sköta sig självt. :)
    Lycka till!

Svar på tråden Behöver snabba svar - Fertillitetsutredning!?