• straw2008

Ni som jobbar annat än 9-5?? Hur gör ni ?

Ni som jobbar tider som ligger utanför "vanliga dagistider". Låt säga att ni jobbar kväll/natt ibland o då alltså är hemma dagtid vissa dagar, har ni alltid barnet hemma från dagis den dagen (förutsatt att man är normalt pigg??). Eller passar ni på att ha egentid ? Får för mig att de som lever i familjer där det jobbas skift har oftare sina barn själv, men samtidigt även mer egentid då barnet är på dagis då man är ledig. Hur funkar det i en tvåsamhet där ena föräldern jobbar skift (dvs den andre får ta många ensamma läggningar, trötta tjuriga barn osv, o partnern ligger hemma dagdid o pillar sig i navelen?) Är detta bara en uppfattning från min sida ?

I kinamockaskogen.....
  • Svar på tråden Ni som jobbar annat än 9-5?? Hur gör ni ?
  • TvåM

Man har barnet hemma när man inte jobbar, om man inte jobbat natt.

• glassen

Det är inte tillåtet att lämna barnet på förskolan om man inte jobbar.
    Jag jobbade oregelbundet när sonen var liten, och visst kunde jag vara jättetrött efter ett dygn på jobbet (hade sovande jour där), men så klart hade jag min son hemma. Jag förutsätter att alla gör på samma sätt.
    Det jag kan tänka mig är att en 4-5-åring behöva gå 15 tim/ veckan på förskolan för att inte komma från sina kompisar, men jag vet inte om det är ok för förskolan att man lämnar de dagar man är ledig bara för att man inte kommer upp till den tiden just den veckan.

• Ebba 27 juli

Det händer att vår dotter varit på förskolan trots att vi jobbat men då handlar det mkt om att vi inte vill att det ska bli för hattigtför henne. Vi vill att hon ska gå minst tre dagar i veckan dock går hon aldrig fem dagar i veckan o sällan långa dagar.. När vi jobbar kväll så börjar vi 14 men då lämnar vi henne 9 iallafall för så vill förskolan ha det! Tyckte det var märkligt i början men det ger ju viss egentlig som kan vara skön ibland när man jobbar shift.

• MalinEddie

Våra barn är 41/2 och 6 år och vi har lämnat 10-15 timmar ibland om vi kommer under de 15 timmar de har rätt till. Detta för deras skull.

Avskyr CIO-metoder.
  • mde

Sonen 2 år är alltid hemma när jag är det.
    Varannan vecka jobbar jag bara 3-4 dagar, nästa 6 dagar. Arbetar varannan helg.
    När jag jobbar kväll, börjar jag 13 så lämnar jag 11.30 då jag måste åka kl.12 för o hinna till jobbet. Börjar jag 16 så lämnar jag 15. Han går hos dagmamma.
    Varannan vecka blir tuffa, sambon får göra mer, plus va ensam hela helgen då jag jobbar 12-timmars pass, men andra veckan är lugn och jag jobbar då korta pass ala 8-13, 3-4 dagar :)
    Vad för jobb arbetar man 9-17, kontor?

• straw2008

Japp jag jobbar på kontor,men har fria tider iofs. Många jobbar 9-5, alla som jobbar med support o kundtjänst tex.

I kinamockaskogen.....
  • m0desty

Men, 9 till 17, då hinner man ju inte ha lunch? Var får man räkna in lunchen i sina 8 timmar arbetstid? Här jobbar vi 7-16, 7.30-16.30, 8-17 eller 8.30-17.30 med en timmes lunch. Vi kan alltså flexa, men måste arbeta 40 timmar per vecka, i snitt alltså 8 timmar per dag. Lunchtid räknas ej. Det trodde jag var självklart.

• 2012mamma

Vår son får gå mellan 1,5 och 3,5 timme på dagis 4 - 5 dagar i veckan. Inte det optimala men har ingen möjlighet att ändra mitt schema. Jag jobbar bara kvällar och eftermiddagar och sambon 7 - 16. 

• En blå giraff

Vi jobbar skift och i vår kommun är det bara tillåtet att ha förskola om man jobbar plus arbetstid och restid. Så är vi lediga är alltid barnen hemma. Min man jobbar mycket kvällar och jag lite mer dagtid så ofta är jag ensam med att hämta på förskolan och sen läggningen av två barn. Kan faktiskt gå mig på nerverna. Börjar bli lite bättre nu när minsta är 2 år men det var väldigt kämpigt ibland kvällstid då han var mindre och även storebror krånglade med nattningen. 

Fördelen är att barnen bara behövt gå på förskola ca 20 timmar/vecka trots att både jag och min man jobbar heltid. Men de är också minst en helg/månad hos farmor eller mormor/morfar då vi jobbar. Känns dock mildare för barnen än att vara på förskolan.  

• hannis

I vår kommun är det tillåtet att ha barnet heltid på förskola oavsett när på dygnets man jobbar som skiftarbetare. Alltså konst man som jag heltid och skift så får barnet vara heltid på förskolan.

Jag jobbar 3-skift. Det innebär dag, kväll och natt samt helger. Mitt barn är nästan alltid hemma med mig när jag inte jobbar. Undantaget är innan kvällspass då jag börjar 14 och sonen får gå på förskolan från 10.30. Detta för att han inte skall komma mitt i lunchen eller vilan.

Ibland får han även gå en kort dag (9-14) på en helt ledig dag om jag är ledig många dagar i rad för att få lite kontinuitet. Då brukar jag passa på att göra ärenden så jag sitter inte hemma och pillar mig i naveln.

Som skiftarbetare borde jag egentligen ta fler lediga dagar utan barn hemma då det är extremt slitsamt. Att jämföra kvällar hemma med matlagning och nattning med min ständiga jetlag och sömnproblem pga skiftarbetet är inte rättvist. Min man klagar inte heller som tur är. Han tycker om när jag jobbar kväll för då kan han göra som han vill hemma och dessutom spela tvspel när barnet är i säng. ð???

• straw2008

Tack för att ni stillat min nyfikenhet, de flesta skriver ju att ni har barnen hemma... men hur vet förskolan när ni jobbar ? Lämnar ni in schema ?

I kinamockaskogen.....
  • hannis

Ja. I vår kommun lämnar man in schema på kommunens hemsida, 8 veckor åt gången. Vårt barn går olika tider och dagar varje vecka. Ingen vecka är lik den andra. Skulle vi behöva ändra schemat,vilket händer ganska ofta, så lämnar vi in ett nytt handskrivet till förskolan.

• En blå giraff
    straw2008 skrev 2013-08-07 08:19:17 följande:
    Tack för att ni stillat min nyfikenhet, de flesta skriver ju att ni har barnen hemma... men hur vet förskolan när ni jobbar ? Lämnar ni in schema ?

Vi ger bara förskolan tider på en lapp. Och jag jobbar i en annan kommun. Så egentligen kan förskolan omöjligen veta om jag är ledig eller inte. Det är bara mitt eget samvete som styr om jag skulle lämna barnen fastän jag är ledig. Det händer att jag myglar ibland och passar på att handla eller göra något annat fast barnen är på fsk. Har väl också lekt med tanken att lämna barnen någon dag några timmar för att kunna få lite egentid men jag har inte gjort så.
Svar på tråden Ni som jobbar annat än 9-5?? Hur gör ni ?