• L i n n

Kommer jag inte få CSN nu?

2007 studerade jag på Komvux, dels för att läsa upp några ämnen och dels för att läsa in ett annat.
    Jag har för mig att det var tre ämnen totalt om det har någon betydelse.

Dock valde jag att hoppa av Komvux och enligt Mina sidor på CSN har jag förbrukat 13 veckors studiemedel på gymnasienivå, så jag hoppade av efter tretton veckor antar jag.

Min skuld till CSN är sedan många år betald och jag har inte haft något med dem att göra sedan dess.

Nu ska jag börja plugga igen och har sökt CSN.
    Denna utbildning är på ett år (plus en kurs på fem veckor innan utbildningsstart) och går som "gymnasiala studier på komvux-nivå".

På CSN där man kan följa sitt ärende står det nu att de behandlar min ansökan och "vi kontrollerar dina tidigare studieresultat"!
    Hjälp! Hur stor risk är det att mina tidigare resultat sätter käppar i hjulet för min kommande utbildning och det studiemedel jag behöver?

• Svar på tråden Kommer jag inte få CSN nu?
  • missan75

Om du har betalat dina tidigare studieskulder är det ingen fara.

• L i n n
    missan75 skrev 2013-08-05 10:44:03 följande:

Vilket jag har.

Men jag läste detta och fick för mig att det kunde vara svårt att få studiemedel igen när man inte uppfyllt tidigare studieresultat.

Om man ändå hade pluggat för tio år sen

"Nu har riksdagen och regeringen beslutat att du från och med den 1 juli kan få nya studiemedel även om du inte klarat tillräckliga studieresultat, om det handlar om äldre studieresultat. Med äldre studieresultat menas resultat från perioder med studiemedel som har avslutats för mer än tio år sedan. Det måste alltså ha gått mer än tio år mellan den sista veckan som du senast hade studiemedel och den första veckan som du nu ansöker om studiemedel för."
  • Annelie 76

Vanligtvis är regelrna att du inte kan få studiemedel för kurser du redan gått, dvs hoppade du av en matte grundkurs efter 13 veckor av 20 kan du inte få studiemedel för de 13 veckor du redan fått. Men jag vet inte vad som gäller när man har betalat tillbaka. Det är väl det de behöver kolla upp...

• L i n n

Matte B läste jag på Komvux -07 och utbildningen jag sökt till nu innehåller viss Matte (vet inte om det är A eller B)!
    Gulp!!

• missan75

Jag tror inte det är någon fara om Matte B är en del av en utbildning.

• L i n n

Matte skulle inte vara någon större del av utbildningen då det är en praktisk yrkesutbildning.
    Hoppas det går vägen!

• Elaifiknow

Att din skuld till CSN är betald, är irrelevant i sammanhanget. Det som spelar roll är om du har någon "poängskuld" till CSN. Om det är som du skriver; att du fick CSN för tretton veckor och hoppade av efter tretton veckor så är allt i sin ordning. Ring CSN och prata med dem!

• L i n n

Aha!

Då är jag med.
    Och poängskuld skulle man få om man inte meddelar CSN att man hoppat av, eller?

• Mineralvatten
    L i n n skrev 2013-08-05 11:38:08 följande:
    Aha!

Då är jag med.
    Och poängskuld skulle man få om man inte meddelar CSN att man hoppat av, eller?
    ja.
  • L i n n

Då får jag hoppas att jag gjorde rätt för mig!
    Vilket är det mest sannolika att jag gjort då jag inte kan se att jag skulle gå och casha in pengar när jag inte pluggar.

• L i n n

Poängskuld finns kvar for ever typ?
    Jag menar, det är inte detsamma som Återkrav?
    Låt säga att jag hoppade av efter 10 veckor men fått CSN för alla 13 veckor som det står på Mina Sidor, hade jag inte fått ett Återkrav då?
    Eftersom jag inte fått ett Återkrav, kan jag då anta att jag inte fått mer CSN än veckor jag pluggat och på så sätt inte heller ha en poängskuld?

"Lån efter 30 juni 2001 (annuitetslån)
    Återkrav innebär att du måste betala tillbaka studiestöd du fått från CSN men inte haft rätt till. Det kan vara både bidrag och lån.

När får du återkrav?
    Du kan få ett återkrav om du exempelvis

avbrutit dina studier
    studerat i mindre omfattning än vad du skrivit i din ansökan om studiemedel
    haft högre inkomst än vad du meddelat CSN.

Om du avbrutit dina studier
    Om du avbrutit dina studier kan du ha fått för mycket studiestöd. Har du exempelvis fått studiestöd utbetalt för 14 veckor men avbrutit studierna efter 10 veckor, måste du betala tillbaka studiestödet för 4 veckor.

• snedtak

Poängkrav och återkrav är inte samma sak. Det som avgör om man får CSN för fortsatta studier är hur stor andel av poängen du fick CSN för som du klarade.

Alltså, om man hoppar av har man inte rätt till CSN längre och kan få direkta återkrav. Detta verkar inte gälla dig eftersom du anmälde ditt avhopp.

Vidare ska man ha klarat av en viss andel av sina poäng för att få CSN igen. Jag är inte helt insatt vilka gränser som gäller för gymnaisie/komvux-nivå, men det står mer här:
    www.csn.se/komv-folkh-gymn/studiemedel/krav/studieresultat

missan75 skrev 2013-08-05 10:44:03 följande:
    Det kan vara problem, beroende på hur det gick under hennes tidigare studieperiod.
    Annelie 76 skrev 2013-08-05 11:06:29 följande:
    Vanligtvis är regelrna att du inte kan få studiemedel för kurser du redan gått, dvs hoppade du av en matte grundkurs efter 13 veckor av 20 kan du inte få studiemedel för de 13 veckor du redan fått. Men jag vet inte vad som gäller när man har betalat tillbaka. Det är väl det de behöver kolla upp...
    Det stämmer inte helt. På högskolenivå är det iaf så att CSN inte kollar vilka kurser du får CSN för, utan bara för vilken omfattning. Redan avklarade kurser borde dock inte gå att läsa om.

• L i n n

Jag får helt enkelt hålla tummarna och hoppas på beslut snart så jag slipper grubbla.

Svar på tråden Kommer jag inte få CSN nu?