• Anonym (Lotta)

Behöver råd

Till er som valt att ta väldigt lite eller inget ansvar för era sambons barn.
    (och nu vill jag ha råd inte bli hängd för hur vi har valt att leva)

Har valt av många skäl att inte ta ansvar för sambons barn (11år) när han är här VV. Alltså det gäller allt rörande hämta, lämna, skjuts, läxor, uppfostran (vår syn på uppfostran skiljer sig lika mycket som svart och vitt), ja allt sånt. Däremot fixar jag mat till alla när jag ändå håller på, tvättar och allmänt sånt som rör hushållet.

Men nu denna vecka jobbar sambon och barnet skulle vara hemma här. Jag är ledig och känner att jag likt förbaskat få ta ett ansvar jag inte vill ha. Om barnet tex är ute och gör nåt dumt så faller det ju ändå på mig att nysta upp eländet. Och jag vill inte det. Hur gör ni andra som har liknande upplägg?     

• Svar på tråden Behöver råd
  • FruMa

Nu är jag inte i den situationen men bit i det sura äpplet. Det är väl inte hela världen?!

• Utan Barn

Jag tar inte heller ansvar, alltså på det viset att jag inte lagar mat, hjälper till med läxor, skjutsar etc.
    Pappan klarar det utmärkt själv, som han gjorde innan.

Däremot så påverkar man ju indirekt deras uppfostran bara att bo ihop varannan vecka. Ska livet ihop funka måste ALLA – vuxna och ungdomar – vara uppfostrade i bemärkelsen att man tar hänsyn till varandra, beter sig väl och delar lite på sysslorna för hemmet.

Men vad menar du med »ute och gör något dumt«? Man får ju hjälpa till om något händer – som med vilken medmänniska som helst.

• Anonym (Lotta)
    Utan Barn skrev 2013-08-05 11:48:41 följande:
    Jag tar inte heller ansvar, alltså på det viset att jag inte lagar mat, hjälper till med läxor, skjutsar etc.
    Pappan klarar det utmärkt själv, som han gjorde innan.

Däremot så påverkar man ju indirekt deras uppfostran bara att bo ihop varannan vecka. Ska livet ihop funka måste ALLA – vuxna och ungdomar – vara uppfostrade i bemärkelsen att man tar hänsyn till varandra, beter sig väl och delar lite på sysslorna för hemmet.

Men vad menar du med »ute och gör något dumt«? Man får ju hjälpa till om något händer – som med vilken medmänniska som helst.
    Det var nog lite vagt uttryckt ja. Men så här är det barnet retas gärna med andra, typ tar deras cyklar och drar iväg, sparkar iväg deras fotbollar. Det händer flera gånger i veckan att arga föräldrar ringer på och jag har faktiskt ingen lust att stå där och ta emot skiten.
  • liv
    Anonym (Lotta) skrev 2013-08-05 12:09:04 följande:
    Det var nog lite vagt uttryckt ja. Men så här är det barnet retas gärna med andra, typ tar deras cyklar och drar iväg, sparkar iväg deras fotbollar. Det händer flera gånger i veckan att arga föräldrar ringer på och jag har faktiskt ingen lust att stå där och ta emot skiten.
    Men du tycker att det känns helt okej att leva med en person som tycker att det är okej att hans barn beter sig på det viset?
  • Chianti
    liv skrev 2013-08-05 12:15:17 följande:
    Men du tycker att det känns helt okej att leva med en person som tycker att det är okej att hans barn beter sig på det viset?
    Uppenbarligen tycker TS det, klarade du inte av att lista ut det själv?
    Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • Anonym (m)

be din sambo lämna sin unge hos sin mamma på dagarna. om han är 11 år gammal så säg att han inte får gå ut om han inte sköter sig. snor cyklar är inte rätt, men sparka på någons boll antar jag att dom spelar fotboll med varandra?

eftersom ni verkar ha en överrenskommelse och han nu skyfflar över ansvaret på dig är inte rätt. antingen får pappan ha semester dom veckorna barnet är hos er eller så får barnet vara hos sin mamma/barnvakt eller att han faktiskt frågat dig hur du känner om att ta ansvar en vecka.  

• Anonym (Lotta)
    liv skrev 2013-08-05 12:15:17 följande:

Han tycker inte det är okej, men han säger aldrig ifrån på skarpen.
    Chianti skrev 2013-08-05 12:17:50 följande:
    Fråga sambon hur han tänkt sig? Du ska ju inte vara barnvakt, hur ska han lösa denna vecka?

Har frågat och får inget svar.
    Anonym (m) skrev 2013-08-05 12:19:21 följande:
    be din sambo lämna sin unge hos sin mamma på dagarna. om han är 11 år gammal så säg att han inte får gå ut om han inte sköter sig. snor cyklar är inte rätt, men sparka på någons boll antar jag att dom spelar fotboll med varandra?

eftersom ni verkar ha en överrenskommelse och han nu skyfflar över ansvaret på dig är inte rätt. antingen får pappan ha semester dom veckorna barnet är hos er eller så får barnet vara hos sin mamma/barnvakt eller att han faktiskt frågat dig hur du känner om att ta ansvar en vecka.  

Han har inte frågat ett skit, han kommer hem efter 14 och då ska vi ha ett ordentligt snack. Dom spelar bollplank och då skjuter han iväg bollarna med vilja så dom andra får hämta bollarna. Har sagt att han ska va hos mamman men får till svar "min vecka".

• M166

Nu svarar jag i rollen av någon som frivilligt tar mycket ansvar för sambons barn och som ställer upp rätt så mycket: Det förväntas ALDRIG att jag ska bara ta ansvaret utan sambon får be om det. Det är min absoluta rätt att säga nej om jag inte känner för det. Jag förbehåller mig att ge ifrån mig ansvaret mitt i (såklart inte om sambon är borta, men generellt) Allt detta trots att jag tar ansvar regelbundet och inte har något problem med detta. Aldrig i livet skulle sambon bara dumpa barnen på mig!

• Ann Cistrus

Får man inte gå på fritids tills man är 12?

If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
Svar på tråden Behöver råd