• Anonym (Nyfiken)

Vad är det för böter vid smitning vid en trafikolycka???

Vad är det för böter vid smitning vid en trafikolycka??? Bara undrar...

• Svar på tråden Vad är det för böter vid smitning vid en trafikolycka???
  • Anonym (Smith)

Smitning kan ge högre straff än böter, så det är svårt att säga. Vad är det som hänt?

• Anonym (Ärlighet är bäst)

Så om det är du ts som har smitit från en trafikolycka tycker jag att du genast ska ringa till polisen!

• Anonym (NN)

Men i länken är det väl inte fängelse som avses med påföljd utan hur lång tid som körkortet återkallas på. Den straffrättsliga påföljden för obehörigt avvikande från trafikolyckspkats brukar bli dagsböter. I normalfallet skulle jag säga 40 dagsböter för smitningen. Men sen kan man även i vissa fall ha gjort sig skyldig till vårdslöshet eller grov vårdslöshet i trafik som kan ge en betydligt strängare påföljd än själva smitningen.

• Anonym (Nyfiken)

Det är inte jag, brukar bara läsa om det i tidningen och blev lite allmänt nyfiken. Är ju allvarligt =( 

• Anonym (Mia)

Jag har smitit från olycksplats en gång och jag pratade då med åklagaren om det. Han sa att de allra flesta fall avskrivs eftersom personen alltid hävdar att de inte märkte något. Mitt fall avskrevs också trots att jag mycket väl märkte det och erkände det. Det ses nog inte som så allvarligt i praktiken om det inte är personskador.

Svar på tråden Vad är det för böter vid smitning vid en trafikolycka???