Vilande SGI efter studier
Hej!
Jag började studera hösten 2009 och arbetade innan dess heltid-deltid, jag tog examen nu i juni 2013. Jag är gravid och bebisen beräknas till december.
När mina studier avslutades nu i juni anmälde jag mig som arbetssökande hos arbetsförmedlingen eftersom jag inte har fått arbete som det jag är nyutexaminerad till. I sommar har jag arbetat på ett vikariat på mitt gamla jobb och kommer fortsätta hoppa in på timmar i höst, arbetsmängden kommer antagligen inte bli heltid och i sommar har den varierat mellan deltid och heltid. Jag söker aktivt jobb som det jag är nyutexaminerad till.
Hur beräknas min föräldrapenning om jag fortsätter vara inskriven hos arbetsförmedlingen tills barnets föds? Beräknas den på min SGI från 2009? Min inkomst var avsevärt högre inkomståret 2009 än vad den kommer vara nu 2013. Dessutom kommer jag bara hinna arbete 6-7 månader (juni-nov/dec) innan barnets föds. Jag undrar alltså: trots att jag inte är helt arbetslös just nu men är inskriven som arbetssökande på arbetsförmedlingen och aktivt söker jobb kan få min föräldrapenning beräknad på det jag arbetade 2009?
Tacksam för svar!