• Anonym (Undrande)

Vilande SGI efter studier

Hej!
    Jag började studera hösten 2009 och arbetade innan dess heltid-deltid, jag tog examen nu i juni 2013. Jag är gravid och bebisen beräknas till december.

När mina studier avslutades nu i juni anmälde jag mig som arbetssökande hos arbetsförmedlingen eftersom jag inte har fått arbete som det jag är nyutexaminerad till. I sommar har jag arbetat på ett vikariat på mitt gamla jobb och kommer fortsätta hoppa in på timmar i höst, arbetsmängden kommer antagligen inte bli heltid och i sommar har den varierat mellan deltid och heltid. Jag söker aktivt jobb som det jag är nyutexaminerad till.

Hur beräknas min föräldrapenning om jag fortsätter vara inskriven hos arbetsförmedlingen tills barnets föds? Beräknas den på min SGI från 2009? Min inkomst var avsevärt högre inkomståret 2009 än vad den kommer vara nu 2013. Dessutom kommer jag bara hinna arbete 6-7 månader (juni-nov/dec) innan barnets föds. Jag undrar alltså: trots att jag inte är helt arbetslös just nu men är inskriven som arbetssökande på arbetsförmedlingen och aktivt söker jobb kan få min föräldrapenning beräknad på det jag arbetade 2009?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Vilande SGI efter studier
  • Försäkringskassan

Hej!
    Om du hade en anställning på heltid före studierna och du var/hade rätt att vara sjukpenningplacerad  på den inkomsten har den varit vilande under tiden du studerat och haft studiemedel från CSN.
    För att skydda den tidigare inkomsten ska man vara arbetssökande på arbetsförmedlingen den tid man inte arbetar. Man behåller då sin tidigare placering hos oss.
    För att anmäla annan inkomst ska den vara stadigvarande, 6 månader.

Hälsningar
    Britta, handläggare 

• Anonym (Undrande)

Året 2009 arbetade jag på timmar inom vården och hade varierade inkomster varje månad, jag hade en inkomst varje månad men inte fast anställning utan arbetade på olika vikariat. Jag har skickat in arbetsgivarintyg till försäkringskassan för inkomståret 2009 och fått en SGI fastställd.

Jag är ju inskriven som arbetssökande på arbetsförmedlingen för tillfället och om jag förstår dig rätt så behåller jag min tidigare SGI så länge jag fortsätter vara inskriven? Detta trots att jag inte är 100% arbetslös?

• Försäkringskassan

Hej!

Om du är inskriven på arbetsförmedlingen på deltid behöver du arbeta så att du totalt kommer upp i samma omfattning som du tidigare arbetade. Gör du detta skyddar du din tidigare SGI.

Hälsningar
    Milo, handläggare

Svar på tråden Vilande SGI efter studier