• Anonym (?)

Graviditet och passiv rökning?

Jag och min sambo pratar om att öppna bebis verkstaden i början av nästa år igen. Men så kom jag att fundera på mitt jobb, jag är personligassistent åt en man som röker väldigt mycket. Och hans handikapp gör det omöjligt för honom att röka själv så vi måste vara med honom när han röker och bl.a. hjälpa honom att aska. Jobbade inte här när jag väntade mina andra barn och funderade på hur man gör om jag blir gravid. Vill tillägga att jag trivs väldigt bra på mitt jobb och vill verkligen inte byta och samt att företaget jag jobbar för ej har andra kunder i staden jag bor i så finns ingen möjlighet för mig att bli omplacerad. Någon som har en bra lösning?

• Svar på tråden Graviditet och passiv rökning?
  • Anonym (?)

Ingen som varit i liknande situation?

• Anonym (nog ingen fara)

Det är nog ingen fara direkt, det är stor skillnad på att röka själv och att vara i närheten av en som röker. Jag hade inte oroat mig. Det lilla du får i dig är nog försumbart, jag tror att alla får i sig minst lika mycket gifter på jobbet.

• Jinxa

Den som utsätter en gravid kvinna för tobaksrök, riskerar att skada både henne och hennes ofödda barn. Både om mamman röker själv och om hon ”bara” utsätts för passiv rökning, påverkas utvecklingen av barnets hjärna och nervsystem. Det visar ny forskning

De negativa effekterna för barnet av rökning under graviditeten börjar bli allt mer väl undersökta och dokumenterade. Rökning under graviditeten ökar risken för tidig födsel, missfall, missbildningar, havandeskapsförgiftning, låg födelsevikt och plötslig spädbarnsdöd. Men inte nog med det. Även barnets hälsa och utveckling under uppväxten kan påverkas. Rökning under graviditet ökar nämligen risken för bl.a. luftvägssjukdomar i förskoleåldern och för neuropsykiatriska problem som ADHD (Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder).

Kolmonoxiden som finns i cigarettröken gör att blodets syreupptagningsförmåga försämras hos den som röker. Om rökaren är gravid får fostret också i sig kolmonoxid. Fostrets blod tar upp dubbelt så mycket kolmonoxid som mammans och gasen stannar dessutom kvar längre hos fostret. Kolmonoxid ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar på lång sikt.

• Maddelicious
    Anonym (?) skrev 2013-08-05 13:17:54 följande:
    Jag och min sambo pratar om att öppna bebis verkstaden i början av nästa år igen. Men så kom jag att fundera på mitt jobb, jag är personligassistent åt en man som röker väldigt mycket. Och hans handikapp gör det omöjligt för honom att röka själv så vi måste vara med honom när han röker och bl.a. hjälpa honom att aska. Jobbade inte här när jag väntade mina andra barn och funderade på hur man gör om jag blir gravid. Vill tillägga att jag trivs väldigt bra på mitt jobb och vill verkligen inte byta och samt att företaget jag jobbar för ej har andra kunder i staden jag bor i så finns ingen möjlighet för mig att bli omplacerad. Någon som har en bra lösning?

Jag var i (nästan) exakt samma situation som du. Är personlig assistent till en äldre dam som plöjer igenom nästan 3 paket cigaretter om dagen. Skillnaden här är dock att hennes högra sida fungerar helt och hon kan röka ute själv.

Detta gjorde mig lite orolig ändå men försökte hålla mig undan så mycket som möjligt. Tryckte också hårt på detta när jag ansökte om graviditetspennin, vilket jag blev fullt beviljad.

Har väl inga direkta tips men är ni dubbelbemannade? Finns det någon annan till hands som kan ta just rökningen i stället för dig.

Du behöver säkerligen inte oroa dig ändå :)
  • Anonym (?)

Nej tyvärr jobbar vi mest ensamma med min kund, hur långt gången var du när du fick gravid penning?

• Anonym (inte bra)

Jag hade inte tyckt det kändes bra. Om man söker på graviditet och passiv rökning hittar man ganska mycket fakta om att det är riktigt dåligt:
    tobaksfakta.se/nyheter/passiv-rokning-under-graviditet-har-negativ-effekt-pa-nervsystemet-hos-nyfodda/
    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=914759

Jag kan även tycka att det hade varit olustigt att utsättas för rök på det sättet när jag inte var gravid! Skall man verkligen behöva tolerera det? Vad säger facket? Restauranter har ju blivit rökfria just för att serveringspersonal inte skall behöva utsättas för passiv rökning?

Det är ju knappast en mänsklig rättighet att röka. De som ligger på sjukhus får nikotinplåster om de inte kan gå ut själva till rökkuren. Varför ställa upp på att låta en person röka som inte kan göra det själv undrar jag? Låter ganska mycket som en björntjänst...

• Maddelicious
    Anonym (?) skrev 2013-08-14 19:21:00 följande:
    Nej tyvärr jobbar vi mest ensamma med min kund, hur långt gången var du när du fick gravid penning?

Man kan få som Max full ersättning två månader innan beräknad förlossning och det var det jag fick. Alltså från vecka 32
Svar på tråden Graviditet och passiv rökning?