• Svenskamaria

    Svensk som bor och är skriven i Norge men vill hem och föda i Sverige.

    Hej.

    Jag är en svensk som just nu veckopendlar till Oslo, så jag bor och jobbar här och pendlar hem på helgerna. För jobbets och enkelhetens skull så har jag skrivit över mig vid årsskiftet och är nu folkbokförd i Norge. Detta har varit jätte bra, men nu är jag gravid, skall få barn i januari och vill föda i Sverige och vara hemma under hela permissionen. Min pojkvänn oc(som är pappan till barnet) är svensk och det jag undrar över är om det finns någon här som har jobbat och varit skriven i Norge men som har valt att flytta hem till sverige och föda där, men som därefter fått norsk mammapeng. Hur gjorde ni?

  • Svar på tråden Svensk som bor och är skriven i Norge men vill hem och föda i Sverige.
  • Hannah76

    Fast nu är ju Norge hemma för dig?
    Du har ju inte "rätt" att komma till Sverige och få läkarvård på samma sätt längre.

    Min vän som är svensk men skriven i Norge nu har haft svårt att få läkartid när hon har haft behov av det i Sverige. även till hennes barn har det varit svårt, för hon har ju inte ett svenskt personnummer.   

  • Svenskamaria

    Norge är ju mitt hem idag, men jag vet ju att jag kommer att flytta hem till Sverige igen i december och skall föda där så barnet kommer ju få ett svenskt personnummer. Det jag vill är att få göra mina undersökningar i Sverige nu på mödravårdcentralen så att mina journaler finns på plats när jag skall föda. Jag är ju fortfarande svenska medborgare och borde ju ha några rättigheter kvar...

  • Nyårsmamma

    Rätt till sjukvård styrs inte av medborgarskap utan av var man är bosatt/skattskyldig. Mycket logiskt kan jag tycka eftersom sjukvård kostar pengar och är man inte med och betalar kan man heller inte få ta del. Du bor, arbetar och är skattskyldig i Norge och har rätt till sjukvård där. Varför inte föda i Norge då? Det är ju helt likvärdigt med Sverige. Och personnummer får barnet ändå, det blir svensk medborgare oavsett var du föder det. Ordnas med födelseattest på ambassaden.

    Ingen aning hur norsk f-penning  funkar men i Sverige är den SGI-grundad och som inflyttad från utlandet utan att du arbetat i Sverige har jag för mig att du bara får grundnivån. Kolla motsvarande regler i Norge, om du flyttar till Sverige för att föda med avsikt att flytta tillbaka till Norge direkt efteråt för att få f-penning. Så inte Norge har regler som säger att du måste ha varit bosatt där/arbetat en viss tid för att något för då skjuter du ju dig själv i foten om Sverigeflytten gör att du "nollställs". Norge är inget EU-land heller så de gemensamma unionsreglerna som säger att man kan få f-penning direkt vid inflytt i ett EU-land om man tidigare haft det i ett annat EU-land gäller ju inte. 

    Men jag fattar inte varför du inte ska föda i Norge. Verkar ju klart enklast. 

  • Svenskamaria

    Anledningen till att jag föder I Sverige är för att jag går på mammaledighet i mitten av december och skall ha barnet i mitten av januari. Eftersom jag avslutar mitt jobb i mitten av december så säger jag även upp min övernattningslägenhet samtidigt. Som jag skrev tidigare har jag min sambo och vår gemensamma riktiga lägenhet i Sverige och helt naturligt så kommer jag att vistas där under jul, nyår och starten på januari. För att slippa riskera att behöva sätta mig i en bil från Göteborg när värkarna kommer och köra till Oslo för att föda barn så vill jag ha det klart att jag kan föda i Sverige. Pappan till barnet har ju också ett intresse av att vara med under den sista tiden av graviditeten och födseln så även om jag tar mig upp till Norge innan och stannar där i runt en månad (barnet kan ju komma två veckor sent eller tidigt) så är det lite svårt för honom att ta ledigt en månad för att sitta där uppe och vänta ut tiden, han har ju ett jobb att sköta i Sverige. Så därför vill jag föda i Sverige.


     


    Vad gällande min norska mamma penning så är detta något som jag har upparbetat, dvs har man jobbat i mer än sex av de senaste tio månaderna så har man rätt till norsk mammapenning, som du skriver så jobbar jag ju och är skatteskyldig i Norge så därför har jag ju därmed rätt till mammapenning därifrån. Sedan i vilket land jag befinner mig i efter födseln, det lägger de inte så mycket energi i. Jag kan även söka genom Helfo att få föda i Norge och eftersom både jag och pappan är svenska medborgare så skall det säkert gå vägen.


     


    Jag startade denna tråd för att försöka få tag i personer som har varit igenom detta tidigare och vet hur det fungerar om man som svensk vil flytta tillbaka till Sverige vid en födsel. Och få reda på vad det är som behöver göras för detta och vad som kan vara bra att tänka på, inte för att få en massa spekulationer om varför jag inte skall föda i Norge och hur lite rättigheter jag har till svensk sjukvård. Så om det är någon där ute som har varit igenom detta tidigare så får ni hemskt gärna komma med tips och idéer, istället för de som skall spekulera i vad som kanske kan hända och vad som kanske borde göras. Inget illa menat, men behöver jag besked om vad som kanske bör ske så kan jag prata vidare med NAV och Försäkringskassan för den kanske informationen får jag massor av från dem.

  • kaffeamanda

    Ring och prata med landstinget där du ska bo, olika landsting har olika priser för utlandssvenskar men riktimärket verkar vara att man då får stå för "hela" kostnaden själv.

  • Maria2222

    Hej Svenskmaria!

    En gång så var jag i Norge.
    Hoppas att mitt inlägg bidrar till att dina problem löser sig.

    Mvh
    Maria

  • Nyårsmamma
    Svenskamaria skrev 2013-08-06 12:01:46 följande:

    Anledningen till att jag föder I Sverige är för att jag går på mammaledighet i mitten av december och skall ha barnet i mitten av januari. Eftersom jag avslutar mitt jobb i mitten av december så säger jag även upp min övernattningslägenhet samtidigt. Som jag skrev tidigare har jag min sambo och vår gemensamma riktiga lägenhet i Sverige och helt naturligt så kommer jag att vistas där under jul, nyår och starten på januari. För att slippa riskera att behöva sätta mig i en bil från Göteborg när värkarna kommer och köra till Oslo för att föda barn så vill jag ha det klart att jag kan föda i Sverige. Pappan till barnet har ju också ett intresse av att vara med under den sista tiden av graviditeten och födseln så även om jag tar mig upp till Norge innan och stannar där i runt en månad (barnet kan ju komma två veckor sent eller tidigt) så är det lite svårt för honom att ta ledigt en månad för att sitta där uppe och vänta ut tiden, han har ju ett jobb att sköta i Sverige. Så därför vill jag föda i Sverige.


     


    Vad gällande min norska mamma penning så är detta något som jag har upparbetat, dvs har man jobbat i mer än sex av de senaste tio månaderna så har man rätt till norsk mammapenning, som du skriver så jobbar jag ju och är skatteskyldig i Norge så därför har jag ju därmed rätt till mammapenning därifrån. Sedan i vilket land jag befinner mig i efter födseln, det lägger de inte så mycket energi i. Jag kan även söka genom Helfo att få föda i Norge och eftersom både jag och pappan är svenska medborgare så skall det säkert gå vägen.


     


    Jag startade denna tråd för att försöka få tag i personer som har varit igenom detta tidigare och vet hur det fungerar om man som svensk vil flytta tillbaka till Sverige vid en födsel. Och få reda på vad det är som behöver göras för detta och vad som kan vara bra att tänka på, inte för att få en massa spekulationer om varför jag inte skall föda i Norge och hur lite rättigheter jag har till svensk sjukvård. Så om det är någon där ute som har varit igenom detta tidigare så får ni hemskt gärna komma med tips och idéer, istället för de som skall spekulera i vad som kanske kan hända och vad som kanske borde göras. Inget illa menat, men behöver jag besked om vad som kanske bör ske så kan jag prata vidare med NAV och Försäkringskassan för den kanske informationen får jag massor av från dem.


    Om man blir sur av de svar man får på offentliga forum kanske man inte ska fråga på internet utan ringa landstinget, försäkringskassan och skattemyndigheten istället.
  • evaoregon
    Nyårsmamma skrev 2013-08-05 19:52:12 följande:
    Och personnummer får barnet ändå, det blir svensk medborgare oavsett var du föder det. Ordnas med födelseattest på ambassaden.
    Om man inte är född i Sverige, men svensk medborgare så får man inte personnummer utan ett samordningsnummer istället.
Svar på tråden Svensk som bor och är skriven i Norge men vill hem och föda i Sverige.