• Anonym (förbannad)

Mamma som flyttat,son skriven hos pappa. (frågor)!

Jag har några frågor.

Min sambo & hans exfru flyttade isär för 9 månader sedan, hon valde att flytta 4 mil bort & deras övernskommelse blev att hon skulle ha sonen varannan helg, det har dock inte blivit varannan helg utan mycket mindre . Det är alltid krångel vid lämning & hämtning även fast min sambo är snäll & både kör dit honom & hämtar honom utan att tjafsa om pengar eller dylikt (hon har inget körkort, men hennes sambo har)  dom kan inte hämta eller lämna för det kostar för myclet ?! Så för barnets skull så skjutsar min sambo för annars skulle det väl aldrig bli av att han fick åka dit. Det är alltid krångel vid lämning & hämtning pga av att hon aldrig kan ta han före 18-19 på fredag kväll & på söndagen ringer hon från&med att dom har vaknat & hör när min sambo ska komma. & det är alltid ändringar i sista sekund, hon har MASSSSOR att göra, trots att hon inte har jobbat på 8 år . (jag tycker man borde kunna planera så att man inte har nånting att göra 2 fredagar i månaden när sitt eget barn ska komma) .

Förra helgen när han skulle dit så kunde han inte heller komma, för dom höll på att flytta, hon menade på att hon skulle flytta närmare oss MEN dom visste inte vart än ?!? Jag & min sambo börjar bli väldigt trötta på att se besviklesen i ögonen på en 6-årig kille som ser fram imot att träffa en mamma som lovar massa roliga saker när dom pratar i telefonen men som aldrig får upplevas & det blir bara längre & längre mellan gångerna.

Pojken är skriven hos oss & går på dagis (snart förskoleklass) här & har ju bott här hela sitt liv & hela  tiden sedan mamman flyttade förutom några enstaka helger som han har varit hos henne.  dom har delad vårdnad, hon vägrar skriva på papper om att min sambo ska få ensam vårdnad!

Min fråga är : OM hon nu flyttar närmare kan hon bara helt plötsligt bara "ta" honom så mycket som HON känner för ? är lite oroliga då vi ganska nyligen fått ordning på rutiner & blvit som en "hel" familj hemma trots alla omständigheter. Det blir liksom jobbigt för oss alla  & svårt att få rutiner & klarhet i något när det bara är på hennes villkor samtidigt som man "vill gå med på hennes villkor" för att sonen ska få träffa sin mamma nånting överhuvudtaget.

Hoppas på massa tips & rååååd!!!!!!!!!!!!!

• Svar på tråden Mamma som flyttat,son skriven hos pappa. (frågor)!
  • Misantrop

Nej hon kan inte bara ta honom så mycket hon vill.

Skulle hon flytta närmare och ta upp att hon nu vill ha varannan vecka så kommer hon i förlängningen troligtvis att få det så länge hon sköter sitt umgänge.

I en sådan situation kan man kontakta familjerätten och be om samarbetssamtal och försöka komma fram till en gemensam lösning. Vägrar ni gå med på mer än VH medan mamman vill ha VV så kan hon stämma i TR och återigen i förlängningen få igenom det.

Barnet har rätt till båda sina föräldrar och är ingen direkt olämplig så är VV något man försöker tillgodose om förutsättningarna finns. 

• Anonym (förbannad)
    Misantrop skrev 2013-08-05 15:24:46 följande:
    Nej hon kan inte bara ta honom så mycket hon vill.

Skulle hon flytta närmare och ta upp att hon nu vill ha varannan vecka så kommer hon i förlängningen troligtvis att få det så länge hon sköter sitt umgänge.

I en sådan situation kan man kontakta familjerätten och be om samarbetssamtal och försöka komma fram till en gemensam lösning. Vägrar ni gå med på mer än VH medan mamman vill ha VV så kan hon stämma i TR och återigen i förlängningen få igenom det.

Barnet har rätt till båda sina föräldrar och är ingen direkt olämplig så är VV något man försöker tillgodose om förutsättningarna finns. 

Hon är väl inte direkt "lämplig" då hon visat gång på gång att hon inte klarar av det ,plus att  missbruk av alkohol & mediciner fortfarande är aktuellt eller vad man säger. 

Okej, men om hon nu alltså skulle vilja ha VV , måste hon visa att hon sköter sina helger hon har först innan hon har rätt att få VV ?
  • Misantrop
    Anonym (förbannad) skrev 2013-08-05 15:35:50 följande:

Hon är väl inte direkt "lämplig" då hon visat gång på gång att hon inte klarar av det ,plus att  missbruk av alkohol & mediciner fortfarande är aktuellt eller vad man säger. 

Okej, men om hon nu alltså skulle vilja ha VV , måste hon visa att hon sköter sina helger hon har först innan hon har rätt att få VV ?
    Tja, har man ett riktigt problem med missbruk så är man inte lämplig. Men ofta är det så att problem upplevs som värre än de faktiskt är för att få sin vilja igenom. Missförstå mig rätt nu, jag säger inte att det är så i ert fall men många gånger är det så. Med det sagt så kan man få igenom ett VV umgänge ändå. Det finns många föräldrar med problem som lever med sina barn utan att de blir LVUade.

Nej hon måste inte visa det för att yrka på VV. Men det är ungefär så långt ni kan gå hos familjerätten, dvs säga att ni vill att mamman visar att hon klarar av det nuvarande umgänget först för att efter X tid gå över till varannnan vecka och klarar mamman av det så får hon VV. Annars kan ni motsätta er det och tvinga mamman till TR och då kan det gå hur som helst. Mest troligt får hon varannan vecka men nuvarande umgänge fortgår fram till den muntliga föreredelsen. Tidsperioden mellan start av processen och muntligt förberedelse brukar vara ungefär två månader. Så under den perioden så är det VH som gäller om inte annat överenskommes.  
  • Anonym (förbannad)
    Misantrop skrev 2013-08-05 15:42:06 följande:
    Tja, har man ett riktigt problem med missbruk så är man inte lämplig. Men ofta är det så att problem upplevs som värre än de faktiskt är för att få sin vilja igenom. Missförstå mig rätt nu, jag säger inte att det är så i ert fall men många gånger är det så. Med det sagt så kan man få igenom ett VV umgänge ändå. Det finns många föräldrar med problem som lever med sina barn utan att de blir LVUade.

Nej hon måste inte visa det för att yrka på VV. Men det är ungefär så långt ni kan gå hos familjerätten, dvs säga att ni vill att mamman visar att hon klarar av det nuvarande umgänget först för att efter X tid gå över till varannnan vecka och klarar mamman av det så får hon VV. Annars kan ni motsätta er det och tvinga mamman till TR och då kan det gå hur som helst. Mest troligt får hon varannan vecka men nuvarande umgänge fortgår fram till den muntliga föreredelsen. Tidsperioden mellan start av processen och muntligt förberedelse brukar vara ungefär två månader. Så under den perioden så är det VH som gäller om inte annat överenskommes.  

okej jo jag förstår att det säkert brukar kunna  vara så.  I detta fall är det INTE så, låångt ifrån, snarare tvärtom men det är svårt att veta hur man ska göra för barnets bästa. I vintras lämnade farmor pojken vid mamman,mamman kom ej ut & mötte upp dom utan mammans nys kille hämtade pojken vid porten & sa att mamman hade ont i tån så hon kunde ej komma ner. När min sambo fick reda på detta genom farmor misstänkte han direkt att nåt var fel, så han ringde ca 20.00 samma kväll till mamman först svarade hon inte efter ett flertal sms om att hon skulle svara så gjorde hon det & hon var mycket berusad/drogpåverkad, vi som hade druckit vin till maten kunde ju inte köra någonstans så vi fick ringa mina föräldrar som körde oss dit för att hämta hem honom, efter att min sambo hotat med att ringa dit polis om hon inte kom ner med pojken så stod hon där när vi kom, men sprang ut efter bilen barfota mitt i vintern & skrek. Pojken var skärrad men tyckte det var skönt att komma hem igen. efter det var han inte där på ett tag & om dethade varit mitt barn & jag som hade bestämmt hade han inte fått åkt tillbaka heller jag hade kämpaat ihjäl mig för att få ensamvårdnad & begärt att hon skulle vara helt nykter & drogfri!  Inga barn ska behöva uppleva sådana saker! det är bedrövligt & ingen vill mer än vi att det ska funka med mamman.

Tack för svar iaf. :)
  • Anonym (förbannad)

ingen mer som har erfarenhet av detta, sitter i liknande situationer, har något att berätta ?

• SupersurasunkSara

Barnet har alltid rätt till båda sina föräldrar. Bäst är om man vid skilsmässor gör upp, skriftligt, bevittnat och underskrivet exakt hur umgänge ska se ut, från vilken tid, vem som hämtar/lämnar, var man hämtar/lämnar osv.

Kutym är att uf både hämtar och lämnar samt står för kostnaden om det inte är mer än 10 mil. Dock kan bf få bidra utefter förmåga till kostnaden om uf har det dåligt ställt. 

I ert fall skulle jag nog överväga att tala om att mamman får hämta och lämna själv from nu eftersom hon sviker barnet så pass som hon gör. Mina barns far gjorde precis likadant, förutom att han inte alltid ringde och meddelade att han inte tänkte komma. Det slutade med att barnen vägrade packa förrän han stod i dörren.

Om mamman  själv måste hämta och lämna blir det nog aldrig av vilket kan vara bättre i slutändan.  Alt att ni kräver ett skriftlig umgängesavtal och så skriver ni ner varje gång hon inte har barnet. 

Ang ifall hon flyttar så pass nära att hon skulle kunna ha varannan v så kommer hon antaligen att få det om hon inte är totalt olämplig och missbruk är inte ensamt skäl om hon ändå klarar av att ta hand som sig själv och barnet.   

• Anonym (mm)

Tänk på att mamman måste bo så nära att pojken kan gå i en och samma skola om hon ska ha vv.

Svar på tråden Mamma som flyttat,son skriven hos pappa. (frågor)!