• Äldre 5 Aug 16:15
    2017 visningar
    4 svar
    4
    2017

    Dotter kvarhållen i USA

    Hej!
    Nu behöver jag verkligen hjälp.
    Min dotter är 13 år och är född i Sverige men har bott i USA mellan ålder 2-10 år.
    Nu har vi bott i Sverige i 3 år eftersom jag var tvungen att komma bort från min våldsamme ex man i USA.
    Vi bestämnde oss att åka på semester till USA. ( jag, min nuvarande sambo sen 2,5 år o min dotter) Hon ville gärna träffa sin pappa som hon inte sett på nästan 2år och jag gick med på det.
    Nu håller han vår dotter kvar i USA mot min vilja. Skolan börjar om 2 veckor och han har intalat henne att det är bäst att hon stannar kvar där. Vad gör jag!!!
    Min dotter har haft en svår omställning med ny skola o kompisar i sverige samt min nya sambo. Men det har gått bra i skolan hon har 2 vänner hon umgås med och så en del fritids idrotter.  Lyssnar jag på henne eller drar jag i den stora röda stop knappen och kallar in artileriet? Adviokater och UD. Hon mycket lyssnar man på en snart 14 åring. Hur mogen är hon?
    Måste ta ett snabbt beslut och känner mig väldigt klyven.
    Tacksam för svar.


    dotter, USA, UD, internationell vårdnad
  • Svar på tråden Dotter kvarhållen i USA
  • Äldre 5 Aug 16:22
    #1

    Om hon vill så låt henne stanna. Hon kan ju alltid åka till Sverige sen om hon ändrar sig.

  • Äldre 5 Aug 16:34
    #2

    Det som jag först och främst tycker ska avgöra är om du tror att ditt ex är en vettig förälder till er dotter. Du skriver att du flydde för att han var våldsam. Om det finns en risk att han inte är snäll mot dottern tycker jag att du ska försöka att förmå henne att ändra sig.

  • Äldre 5 Aug 17:18
    #3

    Hon är väl så pass gammal att så länge hon inte far illa(bevisat då såklart) att hon har rätten på sin sida att själv välja hos vilken förälder hon vill bo hos!!?

  • Äldre 6 Aug 17:34
    #4

    Att han tidigare varit våldsam låter ju inte alls bra.  Finns det någon risk att han blir våldsam mot dottern?

Svar på tråden Dotter kvarhållen i USA