• Sköldis

Vad kan jag baka som är snabbt, enkelt och gott?

Hej Jag ska ha ett födelsedagskalas nu på lördag och jag har idé torka.. Jag kommer inte på vad jag ska baka för något... Här ni några bra tips på någon tårta som inte innehåller grädde? Om man inte vill ha grädde i tårtan eller vaniljkräm vad kan man hälla dit istället? Eller har ni något annat tips på något som går fort och är supergott gärna något som mjölkprotein allergiker kan äta! Snälla hjälp! Med vänlig hälsning, Helen

• Svar på tråden Vad kan jag baka som är snabbt, enkelt och gott?
  • nirakanna2

Kladdkaka med pulvermousse i två lager (apelsin och choklad) om pulvret är mjölkproteinfritt.

• sha

När jag inte åt mjölkprotein bjöd jag på marängtårta (egengjorda bottnar med vårgårdaris i. Färdiggjorda bottnar kan innehålla mjölk) och så hade jag på citronkräm och färska hallon. Det var gott!
    Annars funkar ju alltid kladdkaka om man vill göra det riktigt enkelt för sig! Lätt att göra utan mjölkprotein med.

• begrundaren

Du får googla själv, på alla jävla ev. allergier!  Men annars är rulltårta, med ett par olika fyllningar mitt förslag! Rulltårta, kan man variera i det oändliga..

• Ema86

kladdkaka helt klart (eller muffins). inga bekymmer att baka mjölkfritt heller. o glasyr eller chokladkräm av nå slag kan du gegga på oxå :)

• Papricorn
    begrundaren skrev 2013-08-05 19:18:00 följande:
    Du får googla själv, på alla jävla ev. allergier!  Men annars är rulltårta, med ett par olika fyllningar mitt förslag! Rulltårta, kan man variera i det oändliga..

Men gud, bemöda dig inte ens att svara om du stör dig!
  • Papricorn
    Sköldis skrev 2013-08-05 18:56:54 följande:
    Hej Jag ska ha ett födelsedagskalas nu på lördag och jag har idé torka.. Jag kommer inte på vad jag ska baka för något... Här ni några bra tips på någon tårta som inte innehåller grädde? Om man inte vill ha grädde i tårtan eller vaniljkräm vad kan man hälla dit istället? Eller har ni något annat tips på något som går fort och är supergott gärna något som mjölkprotein allergiker kan äta! Snälla hjälp! Med vänlig hälsning, Helen

Tänk på att både ströbröd och smör innehåller mjölkprotein!
  • Fia 28
    sha skrev 2013-08-05 19:09:06 följande:
    När jag inte åt mjölkprotein bjöd jag på marängtårta (egengjorda bottnar med vårgårdaris i. Färdiggjorda bottnar kan innehålla mjölk) och så hade jag på citronkräm och färska hallon. Det var gott!
    Annars funkar ju alltid kladdkaka om man vill göra det riktigt enkelt för sig! Lätt att göra utan mjölkprotein med.
    Oatleys vaniljkräm är jättegod att lägga på.
  • Sköldis

Hej tack för alla tips:) det är lite krångligt när det är personer som är allergiska men jag ska inte klaga är själv allergisk mot ett flertal saker:) men men Ni som skrev kladdkakor har ni några bra recept? har ni några recept på glasyr? Sha det lät riktigt gott har du något recept på maräng botten? Och på citron krämen? Hur ska jag göra för att lyckas med marängen så att den blir bra? har du något bra tips? Om jag ska göra muffins vad ska jag göra för slags muffins? Finns det några lite festligare recept? Vad kan man dekorera dem med osv:) Med vänlig hälsning, Helen

• nirakanna2

På Icas hemsida finns en midsommartårta med kladdkakebotten. Det receptet brukat jag använda till kladdkaka (det är dajm i så den funkar ju inte fullt ut för dig, men det är ett bra recept även om man utesluter dajmen)

Svar på tråden Vad kan jag baka som är snabbt, enkelt och gott?