• Brummiie

Får chefen ändra på arbetstider hur som helst??

När jag började för snart ett år sen så fick jag vet att jag skulle jobba måndag-fredag dagtid och ibland när vi hade mycket att göra på helgerna så kunde det hända att man fick hoppa in då vilket händer ca var 3dje månad och nu vill min chef omplacera en kollega till mig vilket resulterar i att vi ska dela på hennes uppgifter vilket är även på helger och vill att vi kanske ska jobba var annan/ var tredje eller fjärde helg.

Får han lov att ändra så på schemat hur han vill?
    Jag tog jobbat pga att det var måndag-fredag och dagtid för att helgerna ville jag lägga på familjen (pojkvän + bonusar) som bor en bit bort änsålänge

Någon som vet om facket kan gå in och hjälpa till?  

Tack på förhand! 

• Svar på tråden Får chefen ändra på arbetstider hur som helst??
  • Elaifiknow

Chefen äger din arbetstid, så svar: ja. Det kan dock vara så att du har rätt att arbeta färre timmar per vecka (t ex 39,5 istället för 40). Kolla det med ditt fackförbund.

• Hannah76

Arbetsgivaren får ändra på arbetstiderna om denne är ute i god tid. MEN kolla upp detta med ditt fackförbund, så att det verkligen är helt ok.

• Brummiie
    Elaifiknow skrev 2013-08-05 20:05:06 följande:
    Chefen äger din arbetstid, så svar: ja. Det kan dock vara så att du har rätt att arbeta färre timmar per vecka (t ex 39,5 istället för 40). Kolla det med ditt fackförbund.

Störigt.. men vad ska man göra :/ Japps det ska jag göra! Tack!
    Hannah76 skrev 2013-08-05 20:05:23 följande:
    Arbetsgivaren får ändra på arbetstiderna om denne är ute i god tid. MEN kolla upp detta med ditt fackförbund, så att det verkligen är helt ok.

Ja han brukar säga 14dagars varsel när han ändrar på några dagar osv, det ska jag göra innan han kommer längre med detta så jag vet fall i fall, tack!
  • Lindsey Egot NO1

Arbetsgivarna ska förhandla med facket om det är stora förändringar i arbetstiden och det är det ju om det blir från var tredje månad till var tredje vecka.

• kattm

Det beror till viss del på vad som står i ditt anställningskontrakt. Om dina arbetstider är specificerade där (t ex att det står dagtid vardagar eller liknande) kan inte chefen ändra på det hur som helst. I ett av mina kontrakt stod det "enligt schema", och då kunde schemat ändras även till kvällstid/helger eftersom det är så scheman har sett ut på det företaget (=det förekom, men alla jobbade inte kvällar och helger). Men kolla med facket också vad de säger.

• Brummiie
    kattm skrev 2013-08-06 17:17:14 följande:
    Det beror till viss del på vad som står i ditt anställningskontrakt. Om dina arbetstider är specificerade där (t ex att det står dagtid vardagar eller liknande) kan inte chefen ändra på det hur som helst. I ett av mina kontrakt stod det "enligt schema", och då kunde schemat ändras även till kvällstid/helger eftersom det är så scheman har sett ut på det företaget (=det förekom, men alla jobbade inte kvällar och helger). Men kolla med facket också vad de säger.

LängtansBlåaBlomma skrev 2013-08-07 18:34:04 följande:
    Står det dagtid i ditt avtal så kan han inte ändra det. Vad står det i ert kontrakt?

Nä tyvärr så står där 40h/vecka 100%. Inget om arbetstider men mitt jobb är på dagtid.
  • Lindsey Egot NO1
    Brummiie skrev 2013-08-08 15:15:58 följande:
    LängtansBlåaBlomma skrev 2013-08-07 18:34:04 följande:Står det dagtid i ditt avtal så kan han inte ändra det. Vad står det i ert kontrakt?
    Nä tyvärr så står där 40h/vecka 100%. Inget om arbetstider men mitt jobb är på dagtid.
    Ja 40h/vecka brukar vara dagtid för obekväm arbetstid brukar vara lägre antal timmar i på en heltid per vecka.
  • kattm
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-08-08 16:19:47 följande:
    Ja 40h/vecka brukar vara dagtid för obekväm arbetstid brukar vara lägre antal timmar i på en heltid per vecka.
    Tyvärr är det långt ifrån alla branscher och kollektivavtal som har reducerad heltid under obekväm arbetstid. På mitt jobb var det bara de som jobbade natt som hade lägre antal timmar för heltid. Jobbade man kväll (till midnatt) eller helg var det fortfarande 40 h i veckan som gällde.
Svar på tråden Får chefen ändra på arbetstider hur som helst??