• Äldre 5 Aug 20:07
    3516 visningar
    4 svar
    4
    3516

    Tankeövningar och mantran?

    Är det någon här som har tips på tankar att hålla fast vid under födandet? Jag läste någonstans om att "dyka" under värkarna och det lät ganska bra. Jag behöver fler sätt att ta till, fler mantran att upprepa.

  • Svar på tråden Tankeövningar och mantran?
  • Äldre 3 Sep 21:45
    #1

    Hej Idha! Det finns ju flera trådar på Familjeliv om just dyktekniken som den kallas, där finns massor av positiva förlossningsberättelser, tips mm! Jag försökte tänka liknande under min förlossning och tyckte att det var till stor hjälp för att klara värkarna. Jag läste boken Föda utan rädsla av Susanna Heli och använde mantran som "ut, ner, och öppna". När jag fokuserade på de tankarna under värken så var det mycket lättare att slappna av och att minnas att anledningen till smärtan var att ett barn var på väg. Man glömmer det lätt annars tror jag konstigt nog. Man kan liksom bli låst i smärtan. Min förlossning är en väldigt positiv upplevelse för mig och jag är inte alls rädd inför nästa gång. Tyckte att det var så häftigt även om det gjorde ont. Sen tycker jag att det kan vara bra att tänka på att smärtan faktiskt kommer och går under förlossningen, man har ju inte ont hela tiden utan får (oftast) vila mellan värkarna. Ang specifika mantran så använd något som talar till dig, jag tyckte att "öppna" var bäst för det var ju det som faktiskt hände under värkarna. "Ja" tyckte jag kändes bra också, jag upplevde det som att jag spände mig mer när jag började tänka "nej" och då gjorde det mer ont. Men det är ju såklart jätteolika :) "tung", "lugn", "ner" eller precis vad som helst som får dig att må bra!

  • Äldre 3 Sep 22:49
    #2

    Tusen tack!! Jag läser i en dyktråd som är bra. Mest var det mantran jag var ute efter och jag tror på lugn och tung. Öppna är också bra!! Jag har svårt att säga ja men när det blir för många nej kommer det kanske att bli ett ja till slut.

    Känns skönt att läsa om positiva förlossningar. Önskar mig en sån. Tack igen!!

  • Äldre 4 Sep 10:35
    #3
    Idha skrev 2013-09-03 22:49:20 följande:
    Tusen tack!! Jag läser i en dyktråd som är bra. Mest var det mantran jag var ute efter och jag tror på lugn och tung. Öppna är också bra!! Jag har svårt att säga ja men när det blir för många nej kommer det kanske att bli ett ja till slut. Känns skönt att läsa om positiva förlossningar. Önskar mig en sån. Tack igen!!

    Ja visst låter det skumt att tänka "ja" när det gör ont, men i "Föda utan rädsla" förklarades det med att ordet "ja" är så kopplat till positiva upplevelser att det får kroppen att reagera med avslappning/lugn/mm automatiskt, till skillnad från "nej" som då ska få kroppen att reagera "negativt" med försvar. :) Tung och lugn tror jag blir jättebra! Jag var mycket orolig inför min förlossning men det enda jag känner när jag tänker tillbaka är stolthet och glädje. Smärtan är ju inte farlig och negativ egentligen, utan positiv. Hoppas verkligen du får en positiv upplevelse du med :)
  • Äldre 18 Sep 15:01
    #4

    I kursen Basal Kroppskännedom för gravida har jag fått lära mig att växelvisa rörelser, tex trampa med fötterna eller knyta en hand i taget är lugnande. Också att tänka ordet "öppna" som ni varit inne på. Att hålla fast vid och återvända till andningen som en trygg och fast punkt som jag kan ta kommandot över även när det känns som jag inte kan påverka något annat. Kan varmt rekommendera den kursen då den gett mig ett lugn och en trygghet som jag upplever följer med mig även utanför träningslokalen. Lycka till!

Svar på tråden Tankeövningar och mantran?