• JustMe00

    Prolaps

    Inte koplat till förlossningen men ett tag efter min minsting så fick jag anal prolaps. Tarmen funkar alltså som den ska men en liten bit kommer ut när man går på toa. Orolig att det skulle bli värre vid en förlossning tog jag upp detta med min bm som genast bokade tid på spec mvc åt mig o sa att hon va 100 på att jag skulle få ks pga detta. (2 vaginala förlossningar bakom mig) Efter mötet på spec e jag nu lite vilrådig och vill höra med expert panelen här inne Spec säger att det inte är nödvändigt med ks då mina anala prolaps inte kommer förvärras tillen tarm prolaps vid krystvärkarna.. Efter lite googlande håller jag inte med helt! Spec tror att graviditeten kommer va jobbigare än förlossningen då man under graviditeten kan bli slappare osv så att mer o mer kommer trilla ut under veckorna som nu går. Hoppas ni förstår o att ngn har erfarenhet av liknande eller bara kan ge råd. Vad tror ni. Jag gick in i detta lite besviken o kände mig berövad på förlossningen (ja de gör ont men är ju ändå en lika fantastisk upplevelse varje gång) nu när ks inte längre är 100 börjar jag känna mig rädd.. Vill inte förvärra problemet! Ska jag tjata till mig ett ks eller hur hade ni gjort?

  • Svar på tråden Prolaps
  • Gott svart kaffe

    Hej!

    Sitter lite i samma sits men jag har en prolaps på den bakre slidväggen och det du har problem med tycker jag helt klart låter mer obehagligt än mina besvär.

    Jag har önskat ett snitt och ska träffa beslutande läkare i september för en "diskussion om förlossningen". Kanske får jag samma besked som du att mina besvär/min skada inte kommer att förvärras.

    Med tanke på dina problem tycker jag att du ska kräva ett snitt och det borde du faktiskt få på medicinska grunder. Givetvis kan en vaginal förlossning förvärra redan existerande underlivsbesvär. En graviditet kan också bidra men inte i lika hög grad. Stå på dig! Ingen kan säga att dina problem inte kommer att förvärras, det finns ingen garanti för detta.  

    Förresten, har Spec Mvc sagt blankt nej eller har de bara gjort lite lätta försök att försöka övertala dig till en vaginal förlossning? 

    Jag själv står i valet och kvalet om jag ska tjata om ett snitt om läkaren säger nej eller om jag ska acceptera det och föda vaginalt. Hade en jättebra förlossning med andra barnet och inget slår känslan efteråt när man har fått ut sitt barn. Dock är det kanske bäst att skona underlivet denna gång. Svårt.  

  • JustMe00

    O vad skönt att ngn svarade. Håller på att bli tokig här!!

    Spec mvc sa inte blankt nej o då ett snitt inte är ngt jag drömmer om så behöver dom inte övertyga mig om att vilja föda vaginalt. Eller behövde inte i alla fall!

    Men nu när jag har forskat lite i ämnet själv samt börjat märka hur det slappat till sig ännu mer bara under första halvan av graviditeten börjar jag ändra mig.

    Pratade med en av världens sötaste på spec nu hon förstod min oro o tyckte jag skulle börja med att prata med dom kirurger i Malmö som jag väntar på tid till (Kirurgiska nedre gastro teamet). Jag ringde 11:01 o dom stängde telefonen 11:00
    Får ringa imorgon igen.

    Känner att mitt inlägg nu bara blir babbel så hoppas du hänger med.

    Åååå drnna ångest! Vill föda vaginalt då ks o såret o smärtan efteråt o allt skrämmer skiten ur mig men vill häller inte försämra ngt där nere så ja vad vill man, vad gör man..

    Bestämmer jag mig för ks tror jag inte det är omöjligt att få igenom men ja då kommer jag ha ångest inför det. Har fött 2 barn med lustgas då nålar skrämmer mig + att här i Lund åker mamman till uppvaket i 2 timmar o pappa o bebis går till förlossningen. 2 timmar utan min nyfödde!! Bara det får ju en att inte vilja ha ks..

    Åååå, detta är allt annat än lätt!!!

  • Gott svart kaffe

    Låter som att vi är nästan i samma sits!

    Kan tänka mig att de inte säger blankt nej till mig heller vilket faktiskt gör det ännu svårare. Ett snitt skonar underlivet men man vet ju inte hur ont man får efteråt. Lite ont eller mycket ont, att inte veta är ju det svåraste. Man vill ju inte vara för begränsad i början med en ny bebis..

    Även jag har fött två barn tidigare med bara lustgas och smärtan är inget problem för mig. Andra förlossningen gick bra och smidigt och en tredje sådan skulle jag inte tacka nej till. Dock vet man ju heller inte hur en vaginal förlossning fortlöper. Den kan gå bra eller så blir det komplikationer. Ibland känns det nästa som att välja mellan pest eller kolera.

    Jag vill ha ett snitt enbart för att mina underlivsbesvär inte ska bli värre och jag förmodar att det är din enda anledning också. Med ett snitt vet jag att besvären inte förvärras, i alla fall inte omedelbart efter förlossningen. Om de framöver förvärras p.g.a. ålder går ju inte att säga.

    Har du tänkt att operera dig oavsett om du nu föder vaginalt eller med snitt? Det kan ju också hjälpa dig i ditt beslut. Om du ändå tänkt operera dig så kanske du kan chansa med en vaginal förlossning?
    Själv vill jag inte operera mig eller i alla fall skjuta det på framtiden.         

  • JustMe00

    Pest eller kolera e precis vad jag känner..

    Nä dom har försökt sig på en tillfällig uppstramning o den funkade bra tills jag blev gravid.

    Ringer kirurgerna imorgon o hör vad dom har att säga..

  • Gott svart kaffe

    Man får tänka som så att ett planerat ks för det mesta avlöper utan komplikationer under och efteråt och kanske är det bäst med ett ks om man redan har underlivsbesvär orsakade av en vaginal förlossning?

  • JustMe00

    I will. Haft o göra med mina sd o varit iväg o mätt tappen osv så missat deras tlf tider idag men ringer imorgon.

  • JustMe00

    Fick bara tag i en stressad sköterska idag som kunde se att dom fått in en remiss ang mig men inte vad som skulle göras. Jag fick ta kontakt igen om en vecka ungefär när remissen behandlats...

  • JustMe00

    Ska gå alldeles utmärkt att föda vaginalt har jag nu fått bedömt. Hur jag känner inför det kan jag inte svara på i nuläget. Pest eller kolera känns det som i nuläget.

Svar på tråden Prolaps