• Äldre 5 Aug 21:50
    13638 visningar
    14 svar
    14
    13638

    Vi har gjort en intra-partner äggdonation som lyckats

    Jag och min partner har genomfört en intra-partner äggdonation i England. Här vill vi dela med oss av våra erfarenheter till andra som är i liknande situation som vi.


    Efter många misslyckade försök och utredningar stod det klart att vår bästa chans att uppnå en graviditet var att ta ett ägg från mig och sätta in i min partner. Då detta inte är tillåtet i Sverige (pga förbudet mot embryodonation), såg vi oss om efter möjligheter att göra detta utomlands.
    Storbritannien med sin progressiva lagstiftning vad gäller fertilitetsmedicin och föräldraskap var det alternativ som låg närmast. På London Women's Clinic erbjuder de sedan flera år tillbaka det som kallas Egg sharing. Det innebär att man som IVF-patient donerar hälften av sina ägg till en okänd kvinna, och behåller resten själv, mot en subventionerad avgift på IVF-behandlingen.
    De erbjuder även möjligheten att göra en Intra Partner Egg Sharing för lesbiska par, vilket innebär att kvinnan som genomgår IVF:en och donerar till en okänd kvinna, också donerar till sin partner, istället för att stoppa tillbaka sina ägg i sig själv. För just detta betalar man en avgift som när vi genomförde behandlingen var 500 pund (den verkar senare ha höjts till över 1000 pund). Det vill säga, man får IVF-behandlingen i princip gratis mot att man donerar till en okänd kvinna, sedan betalar man en intra-partner-avgift för att använda resterande ägg för behandling av sin partner.

    Detta gjorde vi. Kriterierna var att jag, som donerade, var under 32 år vid donationsstillfället och i övrigt uppfyllde kriterierna (inga genetiskt överförbara sjukdomar etc).
    Vi var tre gånger i England, först för en konsultation, sedan för provtagning och planering och till sist för äggplock av mig och återföring i min partner. Sista gången var vi där i 10 dagar.
    I och med subventionen av behandlingen (tack vare att jag donerade hälften av mina ägg) kostade hela kalaset strax under 15 000 kr. Detta inklusive Intra Partner Egg Sharing-avgiften, sperma och avgiften till HFEA (Human Fertilisation and Embryology Authority). (Utöver detta kan avgifter för bland annat embryofrysning och ICSI tillkomma).
    Själva proceduren går till så här:
    Först ska allas cykler synkroniseras. I vårt fall rörde det sig alltså om tre personer: jag, min partner och den anonyma mottagaren av mina ägg. Detta görs genom att alla äter p-piller, i vårt fall blev det sex-åtta veckor som vi åt p-piller. Min partner fick därefter hormoner för att stänga ner sitt system och göra sig redo för uppbyggnaden av livmoderslemhinnan.
    Kliniken i England rekommenderade även att en så kallad Endometrial Scratching genomförs innan en IVF för att stimulera och förbereda livmodern, vilket inte heller görs i Sverige. Enligt studier kan detta fördubbla chanserna att bli gravid vid IVF, (googla, det finns mycket information om detta på nätet). Vi åkte till Danmark och fick denna procedur utförd, den kallades då priming och kostade 4000 DKK (hutlöst mkt för detta enkla ingrepp!).
    När cyklerna var synkroniserade startade IVF-behandlingen av mig. Jag fick genomgå en vanlig IVF-behandling med sprutor, och gå på täta kontroller hos vår läkare hemma i Sverige. Det blev nog en fyra ultraljud av mina äggblåsor och ett par blodprov, innan vi åkte till England. Efter varje undersökning hörde vi av oss till England och fick nya order om dosering.
    Väl framme i England fortsatte kontrollerna, och vi fick till slut, efter ett par dagar, klartecken att det var dags att plocka äggen. I samband med äggplocket fick min partner nya mediciner och på detta vis skiljer sig en äggdonation delvis från en vanlig IVF. Den som tar emot ett donerat ägg behöver mer hormoner under en längre tid, än en vanlig IVF. I England lägger man dessutom till ett preparat som ska förhindra att kroppen stöter bort det donerade ägget (detta skiljer sig från behandling i Sverige, liksom många andra saker, som vi upptäckt).
    Till vår stora lycka blev det gott om ägg både till oss och mottagaren. Vi återförde ett tredagars-embryo och två veckor senare trädde det efterlängtade plusset fram på stickan. Min partner är nu gravid i 13:e veckan och vi väntar barn den 9 februari om allt går vägen!

    **********************************
    Funderar ni också på intra-partner äggdonation? Varsågoda att fråga oss! Vi svarar gärna i PM.

    Har ni också gjort en intra-partner äggdonation? Vi vill gärna komma i kontakt med andra familjer med liknande erfarenheter.
    **********************************

    Länkar:
    London Women's Clinic, Intra Partner Egg Sharing:
    www.londonwomensclinic.com/index.php/london/p/egg_donation_from_your_partner

    Om Endometrial scratching:
    www.telegraph.co.uk/science/9578014/Simple-scratch-could-double-success-of-IVF-treatment.html

    Klinik i Danmark som genomför proceduren:
    www.copenhagenfertilitycenter.com/behandlingen/livmoder-priming.htm
  • Svar på tråden Vi har gjort en intra-partner äggdonation som lyckats
  • Äldre 6 Aug 00:22
    #1

    Tack för att du delar med dig!

  • Äldre 24 Aug 00:15
    #2

    Vilken intressant läsning! Riktigt roligt att höra. Vi är båda över 32 tyvärr så verkar inte funka för oss. Stort grattis till plus!


  • Äldre 29 Aug 11:19
    #3
    MammaCh, tack!
    Det går att göra en intra-partner äggdonation även för den som inte donerar sitt ägg till en anonym mottagare, på kliniker i England. Det är dock ganska dyrt.

    På London Women's Clinic kostar det 5760 £, för själva behandlingen: "Ovum (egg) recipient from a known donor or partner (not sharing)". Detta priset är exklusive donatorsperma, ev ICSI etc.

    Då finns det inte någon åldersgräns på 32 år, utan det går att göra även om båda är äldre än så.

    Här finns alla priser:
    www.londonwomensclinic.com/images/uploads/downloads/PRICE_LIST_LWC_LONDON_V212.pdf
  • Sol197­5
    Äldre 19 Sep 01:47
    #4

    Hej!

    Stort grattis till graviditeten!:)

    Hur kommer det sig att ni kom fram till att det var bästa metoden för er?
    Fanns det medicinska orsaker?

    Min fru lyckades bli gravid på första inseminationen i Danmark.
    Jag har gjort 5 inseminationer och 2 IVF med som enda resultat 1 mycket tidigt missfall.
    Vid båda IVF hade jag fina embryon som inte fäste.

    Tror ni att denna metod ( i så fall med mina embryo och min fru som bärare ) skulle kunna fungera för oss?

  • Äldre 19 Sep 01:50
    #5

    Spännande! Och grattis

  • Sol197­5
    Äldre 11 Nov 11:26
    #6

    Priming är inte som en skrapning av livmoderslemhinnan utan mer som en rispning av livmoderslehinnan.
    Det är en endometriebiopsi som kan göras av en gynekolog som arbetar med IVF eller av en annan erfaren gynekolog.

  • Äldre 14 Nov 15:31
    #7

    Vi har gjort samma procedur, hos samma klinik, men utan att donera till främling. Min partner är adopterad, och eftersom man så inte kan intyga att föräldrar samt far/morföräldrar är friska, så accepteras man inte som äggdonator till anonyma mottagare.

    Efter första IVFen fick vi tre embryon av bra kvalitet, ett sattes in i mig då i juli, men jag testade tyvärr negativt. Så vi gjorde en FET, frozen embryo transfer, nu i november, och väntar nu på gravtestet. (evighetslånga två veckor).

    Min fråga är gällande det där perparatet,
    " I England lägger man dessutom till ett preparat som ska förhindra att kroppen stöter bort det donerade ägget."
    -vilket preparat är det du syftar på här? Är det Cyclogest?

    *nyfiken*  Om det inte är Cyclogest innebär ju det att det finns ett preparat som skulle kunna öka mina chanser, o i så fall undrar jag ju varför jag inte fått det.     

    Hoppas du kan svara! 
     

  • Sol197­5
    Äldre 14 Nov 18:27
    #8

    Nu har jag gjort Endometrial Scratching/ priming/ rispning av livmoderslemhinnan.
    1 ingrepp som var enkelt och bara tog några minuter.
    Om det ökar chanserna att bli gravid är det verkligen värt det!

  • Äldre 14 Nov 20:35
    #9
    Sossatina: Vad fint att höra att ni varit där också. Preparatet är ett kortison som heter Prednisolone 10 mg/dag till v 12, har du inte fått det?

    Lycka till nu med ert FET! Det är en svår tid innan besked om plus eller minus, vilken lång resa ni har haft. Det är ju väldigt höga insatser vid denna behandling, känslomässigt och resursmässigt. Jag håller tummarna!!!

    Sol1975: Var gjorde du ingreppet?

    Det var stört omöjligt att hitta någon i Sverige som utförde detta enkla ingrepp, men efter att jag läst allt jag kom över om det, fick jag känslan av att det skulle kunna vara en tidsfråga innan det utförs även här. I allafall på privata kliniker, om det efterfrågas av patienterna. Men i våras hade ingen hört talas om det.

    Vi tror såklart att det kan ha bidragit för vår del :) Håller tummarna för dig!
  • Sol197­5
    Äldre 14 Nov 23:18
    #10

    Det går att göra på IVF kliniker i Göteborg.
    Dock ska det inte vara första IVF som man har gjort och embryo som tidigare har satts in ska ha sett bra ut.
    Alltså det görs när det misstänks att det är problem med implantation.
    Visa IVF kliniker utför bara ingreppet på sina egna patienter och andra IVF kliniker utför det även på patienter som gör IVF utomlands.

  • Äldre 15 Nov 11:06
    #11
    Sol1975

    Intressant information!

    Nu ser jag vad du skrivit mer i tråden. Betyder det här att ni nu har inlett en intra partner ÄD? Eller fortsätter ni med "vanlig" IVF?

    Ja, det fanns medicinska orsaker som bidrog till att vi valde att pröva denna behandling - som svar på din fråga. Det är ju så många saker som spelar in och så många svåra avväganden att göra. I slutänden är det bara en själv som vet vad som är bäst, hur mycket man orkar med och har råd med i känslor och resurser i tid och pengar. Vi hade tur och kunde avsätta tid att genomföra detta, men det tog på krafterna.

    Önskar så mycket att det kan bli möjligt att göra i Sverige. Det finns ju ingen logisk anledning att det inte är tillåtet, dvs det är ju inte mer främmande för min fru att ta emot mitt ägg + donerad sperma (EJ TILLÅTET!) än att ta emot donerat ägg + makes sperma (TILLÅTET!)
  • Sol197­5
    Äldre 15 Nov 12:16
    #12

    Jag hoppas också att det snart ska bli möjligt i Sverige!

    Min fru födde 1 dotter i juli månad.
    Min fru fick komplikationer i slutet av graviditeten som gör att hon inte vill föda fler barn.

    Jag kommer att göra en vanlig ( lågstimulerad ) IVF i Danmark.
    Jag har gjort en paus på över 3 år.
    Jag känner att det är nu eller aldrig om jag ska göra 1 sista IVF.

  • Äldre 3 May 10:41
    #13

    Hej!

    Är ni fortfarande aktiva på sajten? Jag och min partner har precis börjat navigera oss genom den här djungeln och hade verkligen uppskattat lite tips och råd från er.

    Mvh,
    Amanda

  • Äldre 14 Nov 20:36
    #14

    Hej! Vad glada vi blev över att hitta ert inlägg här och att ni lyckats med behandlingen! Vi hoppas att allt gått bra för er familj och nu står jag med min flickvän i den sits ni var i 2013. 

    Vi har lite frågor och funderingar kring hur ni blev bemötta på kliniken i England, hur lång tid tog allt från första kontakt till plus på stickan? 

    Hur löste sig det juridiska osv här i Sverige med tanke på att detta inte utförs här?

    Tacksam för svar!

    Hälsningar
    Hanna och Bella 

Svar på tråden Vi har gjort en intra-partner äggdonation som lyckats