• elperroloco

Vad ska man ha för kläder i gymmet (man)?

Jag är man 35+, hyfsat otränad och lite överviktig, jag har tänkt börja styrketräna på ett gym.

Vad ska man ha för kläder, vilket material och vilken färg? Finns det något speciellt som man behöver ha med till gymmet som är lätt att missa för en nybörjare?

• Svar på tråden Vad ska man ha för kläder i gymmet (man)?
  • PerG

Shorts, t-shirt, inneskor, vattenflaska är en bra start! (Och handduk, m.m. så klart). 

Välj funktionsmaterial på kläderna (INTE bomull) eftersom det bara blir blött och tungt när man svettas annars!

• Flisan79

Ett par mjukisar och en t-shirt funkar utmärkt. Färg spelar ingen roll. Svart kanske om du vill vara neutral.
    Googla gymbilder men tänk på att många är reklambilder eller på folk som hållit på länge och kanske anammat "modet" lite mer. De som är väldigt vätrände tex har gärna kläder som visar det. Typ tighta linnen och kortare byxor.
    Finns inga direkta "gymkläder".
    Välj något du känner dig bekväm i.

• elperroloco
    PerG skrev 2013-08-05 22:43:13 följande:
    Shorts, t-shirt, inneskor, vattenflaska är en bra start! (Och handduk, m.m. så klart). 

Välj funktionsmaterial på kläderna (INTE bomull) eftersom det bara blir blött och tungt när man svettas annars!
    Du menar alltså en handduk för att torka svetten i gymmet, inte för att ha i duschen?
  • PerG
    elperroloco skrev 2013-08-05 22:46:54 följande:
    Du menar alltså en handduk för att torka svetten i gymmet, inte för att ha i duschen?
    Jag tänkte egentligen på duschen, men om man vet att man svettas mycket är en liten handduk inne på gymmet också bra såklart! ;) 
  • traveler
    elperroloco skrev 2013-08-05 22:29:18 följande:
    Jag är man 35+, hyfsat otränad och lite överviktig, jag har tänkt börja styrketräna på ett gym.

Vad ska man ha för kläder, vilket material och vilken färg? Finns det något speciellt som man behöver ha med till gymmet som är lätt att missa för en nybörjare?
    Det är bra med tränignströjor som man inte svettas i vilket man gör med vanliga t-shirts
  • Flisan79

Om du svettas mycket kan nog en liten handduk vara par att ha även i gymmet

• elperroloco

Jag såg i en annan tråd att det är vanligt att man byter om och duschar hemma. Använder man någon form av överdragskläder då?

• PerG
    elperroloco skrev 2013-08-05 22:52:43 följande:
    Jag såg i en annan tråd att det är vanligt att man byter om och duschar hemma. Använder man någon form av överdragskläder då?
    Beror ju på hur långt man har till gymmet och hur man transporterar sig dit/hem! Om du cyklar eller går kan du ju se det som en fortsättning/uppvärmning på träningen (och ta i lite extra) och duscha hemma, men om du ska åka buss eller något är det nog bäst att ha överdragskläder så du slipper svetta ner säten.. ;) 
  • PerG
    elperroloco skrev 2013-08-05 22:52:43 följande:
    Fast jag själv tycker bäst om att duscha på gymmet så man är fräsch och klar när man är på väg hem (trots att jag bara har 1km till närmsta filialen)!
  • elperroloco
    PerG skrev 2013-08-05 22:58:12 följande:
    Fast jag själv tycker bäst om att duscha på gymmet så man är fräsch och klar när man är på väg hem (trots att jag bara har 1km till närmsta filialen)!
    Brukar det finnas någon form av skåp där man kan låsa in sina vanliga kläder och mobil och sådant?
  • PerG
    elperroloco skrev 2013-08-05 23:01:34 följande:
    Brukar det finnas någon form av skåp där man kan låsa in sina vanliga kläder och mobil och sådant?
    Jag har bara tränat på en gymkedja och där finns det skåp (men man brukar behöva ta med eget hänglås! Det glömde jag tipsa om förresten! ;)... 

Har du tittat ut något gym som du är intresserad av? De flesta gym kan nog ordna en genomgång av anläggningen (eller kanske har speciella tillfällen där de samlar upp nybörjare) om du planerar att skaffa ett kort... 
  • elperroloco
    PerG skrev 2013-08-05 23:04:33 följande:
    Jag har bara tränat på en gymkedja och där finns det skåp (men man brukar behöva ta med eget hänglås! Det glömde jag tipsa om förresten! ;)... 

Har du tittat ut något gym som du är intresserad av? De flesta gym kan nog ordna en genomgång av anläggningen (eller kanske har speciella tillfällen där de samlar upp nybörjare) om du planerar att skaffa ett kort... 
    Jag vet vilken gym jag ska börja på och jag tänker skaffa ett kort, det går att få ut pengar från jobbet till det. Jag får ta och kolla med dem om de har någon form av genomgång. Jag tänkte i alla fall ta något pass med en PT till att börja med.
  • Almis1101
    Flisan79 skrev 2013-08-05 22:44:42 följande:
    Ett par mjukisar och en t-shirt funkar utmärkt. Färg spelar ingen roll. Svart kanske om du vill vara neutral.
    Googla gymbilder men tänk på att många är reklambilder eller på folk som hållit på länge och kanske anammat "modet" lite mer. De som är väldigt vätrände tex har gärna kläder som visar det. Typ tighta linnen och kortare byxor.
    Finns inga direkta "gymkläder".
    Välj något du känner dig bekväm i.
    Man har aldrig mjukisar på gymmet, det är bara pinsamt.. likså de som kommer i foppatoffler.
  • Flisan79

Almis: skämtar du eller? Jag har själv tränat på gym (tränar ibland), jag har alltid mjukisar och de flesta andra har också det.
    Vissa har shorts och vissa har tightare byxor som påminner om löpbrallor.

Foppatofflor och mjukisar kan man inte jämföra. Ett par Foppatofflor skulle aldrig få hamna på mina fötter.

Svar på tråden Vad ska man ha för kläder i gymmet (man)?