• Anonym (piercing)

infekterad navelpiercing

Hejsan!!

Jag piercade min navel i förrgår, fick ta ut smycket för det blev rött och ömt. Nu har jag tvättat mycket med både vatten och ett medel jag köpte efteråt. Men det gör ont fortarande, är rött runt om och varar. Vad ska jag göra?

Kan ju inte tvätta inuti hålet där varet är. Kan knappt ligga på magen utan att det ömmar. Jättejobbigt!
    Är så rädd för att jag ska få blodförgiftning...

Någon som har råd? Eller bör jag åka till vårdscentralen imorgon för hjälp?

• Svar på tråden infekterad navelpiercing
  • Mimmi85

Det är alltid lite infekterat första tiden. Tror inte du ska hålla på pilla utan bara tvätta morgon å kväll med medlet du fick med. Ring annars dit fu pierca dig. De har säkert goda råd att ge.

• Anonym (Blip)

Att det blir rött och ömt första tiden är normalt. Viss "klegg" från piercingen är också normalt. ( typ lite gråvit klet)

Vad du kan pröva är att blanda 1 tsk havsalt (utan jod) med 2 dl vatten som värms i micron i en mugg. Håll muggen över naveln (så vattnet omsluter naveln ordentligt) i 10 minuter. Gör detta 2 ggr om dagen. 

Tvätta även med tvålen du fick 1 gång om dagen. Samt viktigt att du duschar hela dig varje dag. Det är liksom ingen vits tvätta naveln om man inte tvättar resten av kroppen. 

Pröva några dagar och se om det blir bättre. Annars gå tillbaka dit du piercade dig för råd eller om det blir värre vänd dig till vc för ev penicillin .

• Ninja05

Om du tagit ut smycket får du nog inte i det igen.Det är som de andra skrivet ömt å lite infektionskänsla i början. Kroppen måste ju läka såret med smycket i.. men tvätta ska du fortsätta med.

• Anonym (piercing)
    Anonym (Blip) skrev 2013-08-06 07:57:21 följande:
    Att det blir rött och ömt första tiden är normalt. Viss "klegg" från piercingen är också normalt. ( typ lite gråvit klet)

Vad du kan pröva är att blanda 1 tsk havsalt (utan jod) med 2 dl vatten som värms i micron i en mugg. Håll muggen över naveln (så vattnet omsluter naveln ordentligt) i 10 minuter. Gör detta 2 ggr om dagen. 

Tvätta även med tvålen du fick 1 gång om dagen. Samt viktigt att du duschar hela dig varje dag. Det är liksom ingen vits tvätta naveln om man inte tvättar resten av kroppen. 

Pröva några dagar och se om det blir bättre. Annars gå tillbaka dit du piercade dig för råd eller om det blir värre vänd dig till vc för ev penicillin .
    Okej.
    Jag ska prova det!

Men hålet är ju nästan igenväxt eftersom jag tog ur piercingen, så det tvättas ju inte invändigt i hålet?
Svar på tråden infekterad navelpiercing