• Mellanmjölkens land

Frågor om hallonbladste, snälla hjälp!

Hallonbladste är inköpt och om ett par veckor är det dags att börja dricka det. Tyvärr fanns det inga instruktioner för hur man skulle hantera det som gravid mer än att kontakta sin "obstetrician".

Jag har iaf 2 frågor:

1. Hur varmt ska vattnet vara egentligen? På paketet står det kokande men jag har hört nått om att oxytycinet förstörs vid högre tempraturer än 70 grader.

2. När jag läste lite noggrannare på innehållsförteckningen var det bara 50% hallonblad, resten var lavendel mm. Är det rätt eller behöver jag jaga rätt på nån annan variant med mer hallonblad?

• Svar på tråden Frågor om hallonbladste, snälla hjälp!
  • popcornplaya
    Mellanmjölkens land skrev 2013-08-06 09:03:40 följande:

Hallonbladste är inköpt och om ett par veckor är det dags att börja dricka det. Tyvärr fanns det inga instruktioner för hur man skulle hantera det som gravid mer än att kontakta sin "obstetrician".

Jag har iaf 2 frågor:

1. Hur varmt ska vattnet vara egentligen? På paketet står det kokande men jag har hört nått om att oxytycinet förstörs vid högre tempraturer än 70 grader.

2. När jag läste lite noggrannare på innehållsförteckningen var det bara 50% hallonblad, resten var lavendel mm. Är det rätt eller behöver jag jaga rätt på nån annan variant med mer hallonblad?

Jag hade samma temp på vattnet som när jag gör kaffe. Det är inte kokande alltså men ganska varmt.

Och ja du får nog tyvärr byta, ska va 100% hallonblad för att vara mest effektivt.
  • Mellanmjölkens land

Jag är tedrickare och föredrar att hälla på kokande vatten så jag vet inte säkert hur varmt kaffe brukar vara

Tror dottern ställde sig på förpackningen så tyvärr går den nog inte att lämna tillbaka men jag kanske kan ta med mig teet till jobbet och dricka det istället för vanligt te lite tidigare än v35? Vore gott med nått alternativ till tråkteerna som finns

• Mellanmjölkens land

Nån annan som har koll på hallonbladste?

Vet ni om det är nån idé att fråga BM? Jag ska dit imorgon för rutinkontroll.

För att klargöra saker: Jag kommer inte dricka hallonbladsteet för att få igång förlossningen utan för att minska risken för blodförlust. Jag går hellre över 2v och förlorar 0,5l blod än föder på BF+1 som förra gången och förlorar 2l blod!

• lipa3646

Jag fick höra att man helst inte ska dricka hallonbladste när man är gravid för att de kan vara farligt för barnet.

• oONinniOo
    lipa3646 skrev 2013-08-07 17:38:31 följande:
    Jag fick höra att man helst inte ska dricka hallonbladste när man är gravid för att de kan vara farligt för barnet.
    På vilket sätt skulle det vara farligt för barnet? Sades det någon anledning, eller bara kort och gott att man skulle låta bli?

Hallonblad har använts väldigt länge och jag har aldrig någonsin hört att det skulle vara farligt för barnet. Hallonblad ges även till ex dräktiga tikar, ston och andra blivande djurmödrar.

Dricker själv hallonbladste för de positiva effekterna med återhämtning och mindre blodförlust, samt att det stimulerar mjölkproduktionen.
    ★°☆ Lillpojken beräknad till 130908 ★°☆ fampet.blogg.se
  • lipa3646

Läste de på babycenter och frågade min bm som sa att har man lätt att föda för tidigt kan de påskynda och de kan även strypa blod tillförseln för bebis.

• oONinniOo
    lipa3646 skrev 2013-08-08 12:44:41 följande:
    Läste de på babycenter och frågade min bm som sa att har man lätt att föda för tidigt kan de påskynda och de kan även strypa blod tillförseln för bebis.
    Har man lätt att föda för tidigt så brukar det inte rekommenderas nej. Men jag skulle vilja veta på vilket sätt det kan strypa blodtillförseln för bebisen, för det har jag aldrig hört eller läst innan nämligen.
    ★°☆ Lillpojken beräknad till 130908 ★°☆ fampet.blogg.se
  • lipa3646

De kan jag inte svara på. Bara skrev vad jag har hört. Men är man förstföderska ska man vara försiktig tror jag.

• Mellanmjölkens land
    lipa3646 skrev 2013-08-08 15:38:49 följande:
    De kan jag inte svara på. Bara skrev vad jag har hört. Men är man förstföderska ska man vara försiktig tror jag.
    Det här är mitt andra barn och jag kommer dricka hallonbladsté för att minska risken för blodförlust. Med dottern förlorade jag 2l blod och skulle gärna undvika att upprepa den upplevelsen

Frågade min BM idag men hon hade aldrig hört talas om hallonbladste...
  • lipa3646

Försökte hitta artikeln om risker med hallonbladste men babycenter har lagt ner :(

• Pärlan80

Jag drack hallonte under min första graviditet. Är gravid igen och vågar inte låta bli. Hade en relativt enkel förlossning i v 39+0, amningen kom igång direkt. Har skogshallon utanför knuten så jag har nu börjat plocka för att bunkra upp inför senvintern.

• Lyra78
    Pärlan80 skrev 2013-08-10 15:11:11 följande:
    Jag drack hallonte under min första graviditet. Är gravid igen och vågar inte låta bli. Hade en relativt enkel förlossning i v 39+0, amningen kom igång direkt. Har skogshallon utanför knuten så jag har nu börjat plocka för att bunkra upp inför senvintern.
    Hej, spenderar en hel del tid i hallonbuskarna ändå så tänkte prova att ta hem lite blad. Hur mycket blad använder du till te och hur ofta?
  • greeneyes

En bekant jobbar som BM på förlossningen sedan många år, och är även utbildad (privat) inom naturmedicin. Hon har rekommenderat hallonbladste för att livmodern ska få träna och dra ihop sig snabbare efter förlossningen.

Dock fick jag sluta med det pga alltför kraftiga förvärkar.

• Mellanmjölkens land
    greeneyes skrev 2013-08-11 12:48:10 följande:
    En bekant jobbar som BM på förlossningen sedan många år, och är även utbildad (privat) inom naturmedicin. Hon har rekommenderat hallonbladste för att livmodern ska få träna och dra ihop sig snabbare efter förlossningen.
    Dock fick jag sluta med det pga alltför kraftiga förvärkar.
    Men isf borde hon veta hur varmt vattnet ska vara! Vad fick du för råd?
  • greeneyes
    Mellanmjölkens land skrev 2013-08-12 10:33:11 följande:
    Men isf borde hon veta hur varmt vattnet ska vara! Vad fick du för råd?
    Minns tyvärr inte, det var 2007...
  • Pärlan80
    Lyra78 skrev 2013-08-11 12:23:52 följande:
    Hej, spenderar en hel del tid i hallonbuskarna ändå så tänkte prova att ta hem lite blad. Hur mycket blad använder du till te och hur ofta?

Har för mig att det går åt en hel del åtminstonde när man var uppe i tre koppar per dag i slutet. Förra gången var jag höggravid på hösten så jag kunde plocka lite allt eftersom jag så att det gick åt. Är dessutom riktigt tråkigt att stå och smula sönder bladen.
    Jag använde en teboll och fyllde ena delen så att den var rejält toppad. Vet inte hur mycket jag ska plocka på mig men det krymper en del när det torkar. Eftersom det är gratis så är det bättre att ta i lite extra så man inte står utan. Ett par rejäla burkar får det bli.
Svar på tråden Frågor om hallonbladste, snälla hjälp!