Svårt för avslut och avsked
Hej!
Jag undrar om det är någon som känner igen sig i mitt problem och kan ge mig några goda råd. Mitt problem är inte av den sort att det vänder upp och ner på hela mitt liv. Men tillräckligt stort för att det ska vara jobbigt.
Jag har oerhört svårt att förlika mig med att saker och ting tar slut och har svårt för avsked. Men det första nämnda är faktiskt svårast. Det kan handla om att uppleva en härlig dag/kväll, en resa, sommaren, umgänge med vänner. Helt enkelt det mesta som får mig att må riktigt bra. Umgås jag till exempel med mina vänner en kväll har jag väldigt svårt att avsluta kvällen i vettig tid. Jag vill ha ut så mycket som möjligt av stunden och tenderar därför att vara uppe alldeles alldeles för länge en sådan kväll. Jag är medveten om att det här är vanligt till en viss grad. Men jag får panikkänslor när något är på väg att ta slut. Jag kan bli deprimerad i ett par dagar innan det vänder igen. Jag har därför också svårt att njuta av exempelvis en resa. Flera dagar innan det är dags för hemfärd börjar jag oroa mig och ställer ett enormt krav på mig själv att jag måste ta till vara på varenda minut. Det blir inte bara ledsamt utan också stressigt. Hur gör man för att slappna av inför avslut? Jag är ju medveten om att jag återigen kommer att få uppleva härliga stunder, men har så svårt att verkligen känna det och bli lugn med den tanken.