• Anonym (fundersam)

När gör det ont?

Jag har funderat lite över en grej. Vet man när det gör ont (om man har ont) vid ägglossningen? Kommer smärtan av att blåsan har spruckit? Eller är det innan den spricker som det gör ont?

Inte för att det egentligen spelar så stor roll :) Mest nyfiken.

Jag testade negativt på ÄL-test i söndags eftermiddag. Sen på måndag morgon var testet så nära positivt det kan bli och vid lunch måndag var det klart positivt. Idag, tisdag, har jag ont i ena sidan, är väl en av äggstockarna som gör ont antar jag. Jag och min sambo hade sex nu på morgonen och det nästan gjorde ont när han var djupt inne i mig. Efteråt blödde jag lite grann färskt blod. Funderar lite på varför det blev så? Är det för att apparaten är lite känslig just nu när ÄL är på G?

Vad tror du, när gör det ont? Och kan vi ha tajmat vårt mys ganska bra?

• Svar på tråden När gör det ont?
  • Jenny Barnmorska

Hej! 

Det finns olika typer av smärta kring ägglossning. Vissa får ont av att äggstocken förbereder sig för ägglossningen medans andra bara känner av när ägget lossnar och den vätska som finns runt ägget kommer ut i magen. Det är ju även många som inte känner av ägglossningen alls och de som bara känner av den ibland.

När det gäller dig själv så verkar det som att du har ont när ägget släpper. Ni verkar ju ha prickat in ägglossningen bra. Men det bästa är att ha samlag minst var tredje dag hela tiden och inte koncentrera sig enbart kring ägglossningen.

Med vänlig hälsning Jenny        

• Jenny Barnmorska

Hej!

Det du kände av verkar vara när ägget släppte och den vätska som fanns runt ägget i  äggblåsan kom ut i buken. Det är det vanligaste. Sen finns det de kvinnor som känner av smärtor även dagarna innan ägglossningen. En del känner av det ibland medans andra inte känner av ägglossningen alls.

Ni verkar ha prickat in ägglossningen bra. Det bästa är att ha samlag minst var tredje dag så att ni inte missar den  om testet visar positivt bara strax innan.

• Anonym (fundersam)
    Jenny Barnmorska skrev 2013-08-09 09:51:59 följande:
    Hej! 

Det finns olika typer av smärta kring ägglossning. Vissa får ont av att äggstocken förbereder sig för ägglossningen medans andra bara känner av när ägget lossnar och den vätska som finns runt ägget kommer ut i magen. Det är ju även många som inte känner av ägglossningen alls och de som bara känner av den ibland.

När det gäller dig själv så verkar det som att du har ont när ägget släpper. Ni verkar ju ha prickat in ägglossningen bra. Men det bästa är att ha samlag minst var tredje dag hela tiden och inte koncentrera sig enbart kring ägglossningen.

Tack! Det låter logiskt :)

Jo varannan/var tredje dag brukar vi sikta på kring den tiden så det känns bra. Vi är inte så fanatiska att pricka helt rätt, men denna gång känns det ju som att det blev lagom. Jag har aldrig fått så ont kring ÄL och samlag så jag vart lite fundersam mest.

Tack för ditt svar :) Ha en fin dag!
Svar på tråden När gör det ont?