• Little Ms Chatterbox

Vad menas med den här meningen? (Homocystein)

Hej!
    Har varit och tagit prover och fått resultat. Blev lite intresserad av vad det var för något de hade kollat på mig och vetgirig, men kanske inte så klipsk alla gånger så fattar jag inte riktigt vad jag läser.
    Man tog bla P-Homocystein provsvar: <5 *

Kollade på Wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Homocystein och fastnade på en mening: 
    Värdena homocystein korrelerar starkt negativt med vitamin B12vitamin B6folsyra, god livsstil, njurfunktion, och kvinnliga könshormoner.
    Speciellt Värdena homocystein korrelerar starkt negativt med...
    Vad innebär korrelerar "stark negativt med"? Känns som en dubbla negation eller liknandeObestämd 
    Betyder det att om man tillför B12, B6, folsyra och lever allmänt nyttigt så får man låga värden av Homicystein, och det är bra att ha lågt värde?
    Betyder det att jag (förmodligen) har bra med B12 och B6?

Red ut begreppen för mig! 

• Svar på tråden Vad menas med den här meningen? (Homocystein)
  • Scrubs81

Jupps, så tror jag det betyder. Lågt Homocystein är BRA! Men det ska väl gärna tas ihop med B12 prov. Kobolamin.

• Scrubs81
    Little Ms Chatterbox skrev 2013-08-06 14:30:43 följande:
    Det har man gjort, S-Kobalamin: 620

Utmärkt mao!
  • Little Ms Chatterbox
    Scrubs81 skrev 2013-08-06 14:32:29 följande:

Utmärkt mao!
    Det står att man ska ligga mellan 156-672 och jag ligger på bra då alltså. 
    Men S-Ferritin ligger på 16,1, TIBC 70, fS-Järn 9 och Hb 125.

Hur kan jag öka järnupptaget när jag ligger bra på de andra sakerna som behövs för att "mixtra ihop det hela" för att järnet ska stiga? Tar Mitt Val Sport som har Järn och C-vitamin, tar inte den tabletten ihop med mjölk eller te. 
  • Scrubs81
    Little Ms Chatterbox skrev 2013-08-06 14:39:06 följande:

Hur kan jag öka järnupptaget när jag ligger bra på de andra sakerna som behövs för att "mixtra ihop det hela" för att järnet ska stiga? Tar Mitt Val Sport som har Järn och C-vitamin, tar inte den tabletten ihop med mjölk eller te. 

Kan inte referensvärdena på järn så jag vet inte riktigt hur det ser ut för dig.
  • Little Ms Chatterbox
    Scrubs81 skrev 2013-08-06 14:49:43 följande:

Kan inte referensvärdena på järn så jag vet inte riktigt hur det ser ut för dig.
    för järn är det 9-34 (jag hade 9, dåligt mao)
    TIBC 47-80 (jag 70, ganska ok)
    hb 117-153 (jag 125, skyhögt för mig jag har varit nere på 85 för länge sen, och har haft blödningar och operationer, då har jag fått blod och plasma och åkt hem med ca 100-106)
  • Scrubs81
    Little Ms Chatterbox skrev 2013-08-06 14:59:52 följande:
    för järn är det 9-34 (jag hade 9, dåligt mao)
    TIBC 47-80 (jag 70, ganska ok)
    hb 117-153 (jag 125, skyhögt för mig jag har varit nere på 85 för länge sen, och har haft blödningar och operationer, då har jag fått blod och plasma och åkt hem med ca 100-106)

Fast ett högt TIBC och lågt Ferritin tyder på järnbrist. Nu ligger du ju i ytterkanterna och det beror ju säkert på att dina järndepåer inte hämtat sig, men att det ändå finns hyfsat med röda blodkroppar som snurrar runt i blodet och ser till att du får bra med syre!

Du kanske ska testa lite blutsaft ett tag? Så länge du mår ok är det väl ingen fara, men du har väl inte resurser att klara nya blödningar så bra kanske. 
  • Dr Mupp

Dina järnvärden är helt ok. 
    S-ferritin 10-150
    Tibc 47-80
    F-järn 9-34
    hb 120-150 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Scrubs81
    Dr Mupp skrev 2013-08-06 15:03:23 följande:
    Dina järnvärden är helt ok. 
    S-ferritin 10-150
    Tibc 47-80
    F-järn 9-34
    hb 120-150 

Grrrr.....så säger nån som inte fattar grejen.....men visst, så länge man mår bra och inte har några diffusa symtom så kan ju dom värdena vara helt ok.
  • Annelie 76

Gå till apoteket och köp Niferex eller Duroferon. Ta den dos som rekommenderas för gravida, då borde dina värden gå upp. Gör de inte det så har du nåt allvarligare problem som behöver utredas och du kan behöva få sprutor för att få upp ferritinnivåerna.
    Att de tog alla de här proverna beror på att de ville kolla vad som ger dig lågt blodvärde. Det behövs järn, B12 och folsyra för att tillverka blodkroppar. Kobalamin (B12) är högt och homocystein lågt alltså har du inte B12-brist och troligtvis inte brist på folsyra heller. De andra värdena tyder på att blodbristen beror på järnbrist. 
Svar på tråden Vad menas med den här meningen? (Homocystein)