• Rosen123

Lansinoh fryspåsar till bröstmjölk - Varning!!

Hej, Jag vill varna för Lansinohs fryspåsar till bröstmjölk. Jag har pumpat åt min son och samlat över 25 liter och fryst in i dessa påsar då de verkade bra, sterila och smidiga! Men nu när jag tinar dem så läcker mer än varannan påse till min stora sorg. Jätte svårt att tina dem nu och jag känner mig så besviken. Har köpt i flera omgångar och samma problem med alla. Väggarna på sidorna är alldeles för tunna. Har även köpt ett paket av Mendelas variant som var lite dyrare - men de fungerar perfekt!!! Så tänk er noga för innan ni köper fryspåsarna från Lansinoh!!

• Svar på tråden Lansinoh fryspåsar till bröstmjölk - Varning!!
  • malzac

Usch vilken besvikelse att inte kunna lita på bröstmjölksbehållarna! Man pumpar och pumpar och samlar på sig ett stort lager och så när man ska använda det så förstörs de dyra dropparna!

Tack för varningen. Jag använder själv Lansinoh. Innan jag köpte dem så läste jag några recensioner på Amazon där det stod just att de sprack i sidorna. Dock stod det samma angående Medelas påsar (som jag också använde ett bra tag), och eftersom Lansinoh-påsarna blir platta när man fryser dem så valde jag dem istället.

Jag använde Medelas påsar i ca fyra månader (sedan blev jag anti Medela som företag, men det är en annan historia) och nu har jag använt Lansinohs i ytterligare tre månader. Jag pumpar dagligen och skickar med mjölk till dotterns nursery så den frysta mjölken används vanligtvis inom en vecka. Hittills har endast en Lansinoh-påse (av ca 100) spruckit för mig (och ingen Medela-påse).

Hur länge var din mjölk frusen? Påsarna kanske blir känsliga efter en tid i frysen (även om det verkligen inte ska vara så!)?

• Larvig

Vet ej hur dessa påsar ser ut så ni får ha överseende om mitt svar blir heltokigt!
    Men när jag tinar mat/vätska, som jag fryst hemma, i vattenbad så sätter jag ibland en extra påse runt för att innehållet inte ska blandas med vattnet. Skulle det vara en lösning för er?

• malzac

Jag har en vanlig fryspåse runt mina frysta mjölkpåsar när jag skickar med dem till nursery:t, och som tur var så samlades mjölken från den som sprack upp i ytterpåsen. Eftersom min dotter är så pass gammal att hon är van vid bakterier vid det här laget, så var det var okej för mig att ge henne den mjölken ändå. Men för yngre barn kan det vara ett problem i och med att den inte är steril. Och att använda ytterligare en bröstmjölkspåse är dyrt och garanterar inte heller att det blir sterilt i och med att utsidan på innerpåsen inte är det.

Men tack för tipset! 

• Rosen123

Hej igen,

Jag har köpt 5 påsar 'a 25 stycken och den sista påsen jag har just nu verkar ändå hålla lite bättre än de övriga. Men de andra fyra paketen har varit katastrofalt dåliga.

De har varit i frysen allt i från några dagar till 3 månader. Självklart är påsarna känsliga och man får vara aktsam, men jag tycker ändå att de skulle hållit bättre. Nu är det ju inte så att jag slänger någon mjölk - såklart!  Jag gör som ni skriver att jag får först lägga dem i en påse och sedan tina och därefter försöka få ner dem i flaskor. Min poäng är att det genast blivit mycket mindre smidigt. Plus att jag lagt över 600 kr på påsar som jag ändå får stoppa i vanliga fryspåsar då jag skall tina dem - jag kunde ju då lagt dem i vanliga fryspåsar från början ju!

Jaja, nu har jag lärt mig något och ville mest bara förvarna andra så att man känner till det - för jag blev själv väldigt ledsen då jag upptäckte det.  

Svar på tråden Lansinoh fryspåsar till bröstmjölk - Varning!!