• Anonym (Lo)

Skallig efter att ha slutat med p-piller!!

Hej, jag har ätit Yasmin i ca 3 år, och i februari slutade jag med dom och har tappat nästan allt mitt hår nu gradvis, man ser rakt in i skalpen och jag har nästan inget hår kvar! Vad ska jag göra?! 

Någon som varit med om samma sak?  

• Svar på tråden Skallig efter att ha slutat med p-piller!!
  • tossan

Jag tappar mkt hår efter att ja slutat med neovletta och otrhonett novum efter 5 år .. halva håret är borta. men de kommer nog igen efter att hormonbalansen återställt sig.. men de tar säkert tid. är du orolig så boka tid på din VC.

• Anonym (Lo)
    tossan skrev 2013-08-06 22:30:15 följande:
    Jag tappar mkt hår efter att ja slutat med neovletta och otrhonett novum efter 5 år .. halva håret är borta. men de kommer nog igen efter att hormonbalansen återställt sig.. men de tar säkert tid. är du orolig så boka tid på din VC.
    Har redan varit där, dom vet ingenting som vanligt :/ Tog prover och allt var bra så finns väl ingenting att göra utom att isolera sig inne och vänta ut att man snart är flint..
  • tossan

Nä ja tror de handlar om hormonerna som går ur kroppen å att vi måste göra egna :) de kommer tillbaka. ja är tunnhårig nu från att ha gått från att ha en toffs bredare än en 5krona.

• Anonym (Lo)
    tossan skrev 2013-08-06 22:46:50 följande:
    Nä ja tror de handlar om hormonerna som går ur kroppen å att vi måste göra egna :) de kommer tillbaka. ja är tunnhårig nu från att ha gått från att ha en toffs bredare än en 5krona.
    Hur vet du att det kommer tillbaka då? :( 
  • Anonym (Lo)

Min tofs var ungefär en 5krona och nu är den som en ärta ungefär, eller lillfinger

• Anonym (Vet)

Det är allmänt känt att ppiller kan orsaka hårlossning. Hade jag vetat det hade jag ALDRIG börjar med det, någonsin. Jag åt ppiller i 5 år, från 19 till 24 ( är nu lite över 40) och några månader efter jag slutade med dom började mitt annars så fina, tjocka hår fullkomligt rasa av. Jag hade inte den blekaste aning varför, visste inte om detta med ppiller. Prover togs, men inget fel. Inom ett år hade jag tappat mer än 70% och det som växte tillbaks var minituriserat.

Hormoner och hormonrubbningar kan orsaka Telogen Effluvium, vilket bör upphöra efter att orsaken försvinner, dvs hormonerna satbiliseras, och håret växer tillbaka efter ca 3-4 månader. Men, ibland är TE kroniskt och ibland kan det även trigga att man får Androgenetica Alopecia, dvs ärftligt håravfall, sånt som de flesta män med skallighet lider av. Kvinnor får dock inte samma skallighetsmönster som män, utan blir tunnhåriga utöver hela skalpen men slipper oftast den där typiska, stora runda flinten. Däremot kan det bli väldigt, väldigt glest och ja, skalpen lyser igenom.

Jag har alltså lidit av hårlossning ända sen jag var 25 och det har gjort mig enormt deprimerad. Tom tänkt på självmord. Ibland verkar det bli bättre, men så rasar allt av igen, trots vitaminer, massage, vad som helst. Jag har nyss investerat i en hårlaser kam, Hairmax, började använda den förra måndagen så än vet jag inte hur det kommer bli, men jag har hört massor med positivt om den. Alltså, jag ber verkligen till Gud att den funkar och jag i alla fall får behålla det lilla jag har.

Min bena är väldigt gles och min virvel i bak likaså, den är förstorad som en genant flint. Jag använder Toppix som verkligen hjälper att kamouflera det värsta, annars hade jag vart tvungen att använda keps/hatt eller peruk.

Detta tär verkligen på sinnet, jag är djupt olycklig, har noll självförtroende. Vägrar även att äta antidepp eftersom även det är känt att orsaka hårlossning (catch 22)

Jag hoppas för dig att ditt endast är tillfällig TE, men räkna med lång tid tills håret blir ok igen. Lycka till.

• Anonym (Lo)
    Anonym (Vet) skrev 2013-08-07 03:38:30 följande:
    Det är allmänt känt att ppiller kan orsaka hårlossning. Hade jag vetat det hade jag ALDRIG börjar med det, någonsin. Jag åt ppiller i 5 år, från 19 till 24 ( är nu lite över 40) och några månader efter jag slutade med dom började mitt annars så fina, tjocka hår fullkomligt rasa av. Jag hade inte den blekaste aning varför, visste inte om detta med ppiller. Prover togs, men inget fel. Inom ett år hade jag tappat mer än 70% och det som växte tillbaks var minituriserat.

Hormoner och hormonrubbningar kan orsaka Telogen Effluvium, vilket bör upphöra efter att orsaken försvinner, dvs hormonerna satbiliseras, och håret växer tillbaka efter ca 3-4 månader. Men, ibland är TE kroniskt och ibland kan det även trigga att man får Androgenetica Alopecia, dvs ärftligt håravfall, sånt som de flesta män med skallighet lider av. Kvinnor får dock inte samma skallighetsmönster som män, utan blir tunnhåriga utöver hela skalpen men slipper oftast den där typiska, stora runda flinten. Däremot kan det bli väldigt, väldigt glest och ja, skalpen lyser igenom.

Jag har alltså lidit av hårlossning ända sen jag var 25 och det har gjort mig enormt deprimerad. Tom tänkt på självmord. Ibland verkar det bli bättre, men så rasar allt av igen, trots vitaminer, massage, vad som helst. Jag har nyss investerat i en hårlaser kam, Hairmax, började använda den förra måndagen så än vet jag inte hur det kommer bli, men jag har hört massor med positivt om den. Alltså, jag ber verkligen till Gud att den funkar och jag i alla fall får behålla det lilla jag har.

Min bena är väldigt gles och min virvel i bak likaså, den är förstorad som en genant flint. Jag använder Toppix som verkligen hjälper att kamouflera det värsta, annars hade jag vart tvungen att använda keps/hatt eller peruk.

Detta tär verkligen på sinnet, jag är djupt olycklig, har noll självförtroende. Vägrar även att äta antidepp eftersom även det är känt att orsaka hårlossning (catch 22)

Jag hoppas för dig att ditt endast är tillfällig TE, men räkna med lång tid tills håret blir ok igen. Lycka till.
    Tack för det "glädjande" svaret.. Det sista jag ville höra :( Då är det väl bara att gå och lägga sig ner och dö då.
  • Anonym (Lo)

Ingen annan som vet hur man kan stoppa det eller så? 

• Anonym (Vet)
    Anonym (Lo) skrev 2013-08-07 14:27:30 följande:
    Tack för det "glädjande" svaret.. Det sista jag ville höra :( Då är det väl bara att gå och lägga sig ner och dö då.

Trevligt svar som tack för att man tog sig tid att skriva. Tyvärr kan ju jag inte rå för verkligheten, är det någon som lider så är det jag, jag har dragits med detta i snart 20 år och du vet ju inte ens än om det nu förblir permanent för dig. Men vill du dö så varsågod, du är knappast ensam eller ekslusive med det, eller hårlossning.

Som sagt, ibland, speciellt hos kvinnor, är det tillfälligt om än att det tar lång tid. Hårlossning efter ppiller eller graviditeter kan taöver 2 år att gå över. Håret växer i ca 2-6 år, efter det släpper det och ramlar ur därför att ett nytt har producerats, som knuffar ut det gamla. Det är normalt och i normal fall tappar man upp till 100 strå om dagen. Det är när ett nytt hårstrå inte växer ut som det ska, eller blir tunnare och tunnare för att tillslut upphöra att växa öht so man har problem och blir tunnhårig/flint.

Hos män, eller hos alla dom som lider av ärftlig alopecia, beror det på att hårsäckarna är överkänsliga för ett visst manligt hormon som alla har. Det finns många teorier om VARFÖR men sanningen är den att ingen vet ett skit. Däremot finns det Minoxidil, ett ämne som upptäcktes av en slump och som är det enda hitills idag vetenskapligt bevisade ämne/"grej" som KAN få håret att sluta ramla ur/växa sig bättre, fler, starkare. Men, är ingen mirakelkur och i långa loppet blir man flint ändå om det nu är ärftligt, bara lite fattigare eftersom det inte är billigt.

Det verkligen suger och det finns inget ord som kan beskriva hur det känns att se ut på detta viset.
  • Mineralvatten

fick du inte info om biverkningar innan du började?

Svar på tråden Skallig efter att ha slutat med p-piller!!