Anonym (Lo) skrev 2013-08-07 14:27:30 följande:
Tack för det "glädjande" svaret.. Det sista jag ville höra :( Då är det väl bara att gå och lägga sig ner och dö då.
Trevligt svar som tack för att man tog sig tid att skriva. Tyvärr kan ju jag inte rå för verkligheten, är det någon som lider så är det jag, jag har dragits med detta i snart 20 år och du vet ju inte ens än om det nu förblir permanent för dig. Men vill du dö så varsågod, du är knappast ensam eller ekslusive med det, eller hårlossning.
Som sagt, ibland, speciellt hos kvinnor, är det tillfälligt om än att det tar lång tid. Hårlossning efter ppiller eller graviditeter kan taöver 2 år att gå över. Håret växer i ca 2-6 år, efter det släpper det och ramlar ur därför att ett nytt har producerats, som knuffar ut det gamla. Det är normalt och i normal fall tappar man upp till 100 strå om dagen. Det är när ett nytt hårstrå inte växer ut som det ska, eller blir tunnare och tunnare för att tillslut upphöra att växa öht so man har problem och blir tunnhårig/flint.
Hos män, eller hos alla dom som lider av ärftlig alopecia, beror det på att hårsäckarna är överkänsliga för ett visst manligt hormon som alla har. Det finns många teorier om VARFÖR men sanningen är den att ingen vet ett skit. Däremot finns det Minoxidil, ett ämne som upptäcktes av en slump och som är det enda hitills idag vetenskapligt bevisade ämne/"grej" som KAN få håret att sluta ramla ur/växa sig bättre, fler, starkare. Men, är ingen mirakelkur och i långa loppet blir man flint ändå om det nu är ärftligt, bara lite fattigare eftersom det inte är billigt.
Det verkligen suger och det finns inget ord som kan beskriva hur det känns att se ut på detta viset.