• osklje

Lappbehandling

Hej!

Jag vet inte riktigt om tråden ska ligga här men jag försöker!!
    Sonen 5 år har lapp för ena ögat, har ca 50% syn på detta. Han har lapp ca 4 timmar per dag. Är det någon som vet hur länge han kommer att ha lappen??

Tydligen tittar han inte med båda ögonen samtidigt när han inte har lappen. Han stänger av det dåliga ögat.

• Svar på tråden Lappbehandling
  • Anna i Hult

De undersöker honom ju regelbundet på ögonkliniken antar jag? Det avgörs av dem, man kan se när han åter använder båda ögonen.

• MeNoLike

Min son har haft lapp. Han hade 1 år. Började med 5 timmar / dag. Beroende på synfel men är man noggrann går det ju åt rätt håll och tiden minskas

• Prospero

Vår 5-åring har lapp och går på kontroller för att se om synen på hans skelande öga har förbättrats. Synnerverna kan utvecklas fram till 10-årsåldern enligt informationen vi fått, så som mest antar jag att det blir så länge. Eller kortare om ögat utvecklas bra.

• daimstrut

Min dotter hade lapp i ca 1,5 år sen var synen så bra att hon inte behövde den mer. Det är riktigt att hjärnan kopplar bort det skelande ögat, de bedömde att dottern hade 20% syn på det skelande men nu ser hon lika bra på bägge ögonen. Hon var dock bara 2,5 år när hon började med lapp. I höst blir det operation.

Svar på tråden Lappbehandling