• zingoalla

vilken bältesstol/bälteskudde?

det är ju en djungel att välja bland. Har ni några tips? Vad ska man tänka på?

• Svar på tråden vilken bältesstol/bälteskudde?
  • Sweet life

Iso-fix och bra sidokrockskydd.

Vi har en BeSafe Izi-Up fix och är supernöjda. Går att luta lite ryggen på om barnet vill vila. 

• zingoalla
    Sweet life skrev 2013-08-07 08:15:02 följande:
    Iso-fix och bra sidokrockskydd.

Vi har en BeSafe Izi-Up fix och är supernöjda. Går att luta lite ryggen på om barnet vill vila. 

tror inte vi har så vi kan sätta fast isofix stol i bilen tyvärr, eller har jag bara missförstått vad det är
  • Sweet life
    zingoalla skrev 2013-08-07 08:17:00 följande:

tror inte vi har så vi kan sätta fast isofix stol i bilen tyvärr, eller har jag bara missförstått vad det är
    Nej, men en bältesstol med isofix kan användas även utan isofix. Kom bara ihåg att fästa stolen med bältet även när barnet inte är med eftersom den far runt i bilen vid hastig inbromsning annars.

Vi har stolen för att vi har två bilar, en med isofix och en utan och om vi åker med nån som har isofix klickar vi bara i den och rotationsskyddet blir aktivt. 
  • zingoalla
    Sweet life skrev 2013-08-07 08:19:33 följande:
    Nej, men en bältesstol med isofix kan användas även utan isofix. Kom bara ihåg att fästa stolen med bältet även när barnet inte är med eftersom den far runt i bilen vid hastig inbromsning annars.

Vi har stolen för att vi har två bilar, en med isofix och en utan och om vi åker med nån som har isofix klickar vi bara i den och rotationsskyddet blir aktivt. 
    aha
  • LivetSomSofia

Klart att man kan köra en isofix stol utan att använda den men den stolen blir ju mycket tyngre. Jag hade inte köpt isofix om jag inte har isofix i bilen.

• Sweet life
    LivetSomSofia skrev 2013-08-07 08:31:21 följande:
    Klart att man kan köra en isofix stol utan att använda den men den stolen blir ju mycket tyngre. Jag hade inte köpt isofix om jag inte har isofix i bilen.
    Nej, det är sant. Själv skulle jag kolla om det fanns möjlighet att installera isofix i bilen. Man kan göra det på många äldre bilar nämligen. 

För jag själv är så pass glömsk att jag alltid glömmer bort att fästa stolen med bältet när barnet inte är med... 
  • Sisisisi

Jag kommer nog att köpa den nya Britax XP sict till min femåring när han vuxit ur sin bakåtvända stol. Har britax kidplus till 8-åringen och vi är nöjda! Sitter skönt och sover bra. Bra sidoskydd och huvudskydd. Så eftersom du inte har isofix skulle jag välja kid plus! Mycket bra stol till ett bra pris!

• zingoalla

läst på lite britax kid+ verkar ju bra. Får hitta en återförsäljare nära mig så jag kan klämma och känna lite.

• Sadie

Vi är också i köptagen och velar mellan en Britax och en BeSafe, behöver två stolar men har bara en plats för isofix. Kommer därför bara köpa en med isofix, finns ingen anledning att ha det när man inte kan använda det.

Svar på tråden vilken bältesstol/bälteskudde?