Jag får inte loss mina pengar i företagen. Jag kan inte heller hitta en bra väg att se att barnen kan umgås med honom utan att de kommer till psykiskt skada. När han sms då ska de stå redo - han ringer i princip aldrig. Om de inte gör det blir han tjurig och skuldbelägger.
Nu har de oxå haft bra stunder med pappan men det sker då när han är i balans och när de gör saker som pappan gillar.
Hur ska jag få honom att inse att han ska lösa ut mig ur företagen?
Hur ska jag få honom att på ett bättre sätt ha umgänge med barnen?
Berätta gärna om du orkar hur din situation ser ut. Jag har fått arbetat hårt i terapi och med vänner och familj för att kunna se hans rätta jag. Dessutom har jag fått omvärdera mig själv och insett att jag nog trots allt inte själv är en stor egoist, vilket jag i pressade situationer alltid kände mig som.
Hej vännen,
Jag känner så med dig när jag läser vad du skriver för jag vet hur omöjligt det kan vara att komma framåt och jag vet att det inte hjälper hur duktig man än är att hantera "normala" människor med sin verbala förmåga eller förståelse och tålamod. Med en narcissist måste man ta andra vägar och det har tagit mig säkert 15 år att utveckla metoder som fungerar hjälpligt. Men det finns olika typer av narcissism.
Min egen teori är enkel: att det beror på grundpersonligheten. Vissa har nog noll förmåga att se sin problematik, andra (som min egen) har vid små korta ögonblick haft kontakt med den klassiska grundproblematiken hos narcissister, djupt självhat och grandiositet. Jag har fått se honom visa upp den i hans egen förtvivlan över det och även hört honom nämna intresse för hur det är att "känna känslor" (skrämmande...).
Han imiterar sin omvärld, tar efter och lyckas charma in sig hos de flesta, gör bort sig men tar sig snart upp på "scenen" och spelar vidare. får omgivningen att tro "att de var nog deras fel ändå ..." om något gått snett. Han är fascinerande men allt (när man väl upptäckt vilken fejk man levt med) är otroligt skrämmande. Just för att jag misstänker att inte har några gränser när någon slutat ha "en funktion" i hans liv och har tappat sitt värde för honom. Han har stunder då man tycker "vilken bra man/pappa" fortfarande, men lika ofta är hans beteende förkrossande för de som är när honom.
Till dina frågor: Personligen tog det mig mycket mod och tid att våga sluta affärssamarbete med honom. Var rädd för psykologiska bestraffningar av olika grad, som indirekt skulle kunna drabba barnen. Jag hade en mindre komplicerad ekonomisk situation än du. Men mitt råd är (som jag även sett i böcker) är att om man måste ha ett samarbete av något slag, vara mycket kreativ och manipulera tillbaka. I vissa nödsituationer har jag tvingats uppfinna sanningar där målet är att få honom - det här kan fungera: känna att han vinner en stor fördel. Blanda inte in för mycket av dina känslor, han använder de bara mot dig sedan, utan var rak och saklig som i en strikt förhandling på jobbet eller liknande.
Han var nära att knäcka mig på riktigt för några år sedan genom en sak han gjorde, men jag hämtade mig (man måste ju vara klippan för barnen om inte partnern är det...). Jag hade många svaga punkter som han kunde utnyttja, mitt mål är att bli starkare, så att han inte kan utnyttja dem igen. Göra mig av med vissa svaga punkter jag inte behöver ha. Mycket handlade om min tilltro till hans förmågor och beundran för den falska starka självkänslan han visade mig, viljan att hålla ihop och omsorg för barnen. Jag försöker samtala med barnen sakligt om hans brister, hans nästan sadistiska dominans som trycker ner en till fotknölarna och hur de ska tänka när de får den känslan från hans beteende. Att det är pappa som har problem då, inte de. Ger dem tonvis av feedback som jag tror stärker dem och även fakta om pappan i den mån jag vågar. Egentligen handlar det om att ta avstånd(!). Jag gjorde det med djup sorg, för det var så mycket i förhållandet jag hade hoppats på, att om alla försöker så fungerar det. men förutsättningarna för vår konstellation som familj var usla. de är som två-åringar, reagerar därefter osv. Så sammanfattningsvis: Stärk ditt psyke på alla sätt du kan, var saklig i all kontakt, försök få det att verka som han vinner och får fördelar hellre än att han förlorar något, stärk barnens självkänsla och lär dem tänka kritiskt. Det är fel att förtrycka, det kan aldrig vara rätt t ex.
Kram!!