• alfrida

Var söka jobb som nyutexaminerad sjuksköterska?

Jag är i jobbsökartagen och tänkte höra med er andra ssk:or - var hade ni er första anställning? Bra eller dåligt?

Jag vill inte till sjukhus och avdelning. Brinner mer för äldre och har jobbat med hemsjukvård sen 2004. Jag vill till kommun eller LAH men vem jag än pratar med så tycker alla att jag ska söka mig till medicin eller kirurgavdelning. MEN - jag vill inte dit, skulle inte trivas alls...

Är det dumt att söka sig till kommun eller LAH som nyexad syrra?

Mitt mål är distrikssköterska och jag ville tidigare jobba på vårdcentral- men i och med den nya hemsjukvårdreformen ska alla distriktor i mitt län ut i kommun så kvar på vårdcentralen blir teleq-ssk:or med mottagningsbesök. Det lockar mig inte alls.

Klarar man ett kommunssk-jobb som ny? Kommer jag att tappa kompetens? Vilka andra jobb utanför sjukhus finns?

• Svar på tråden Var söka jobb som nyutexaminerad sjuksköterska?
  • Betula74

Jag skulle rekommendera dig att börja inom tex geriatrisk medicin eller allmän medicin. När du står som kommunssk eller i hemsjukvården så jobbar du ensam , gör självständiga bedömningar och då är det bra att ha sett en hel del innan dess.

• tinylove

håller med betula74, få erfarenhet genom att arbeta på avdelning först och sök dej därefter till kommun
    jag började som nyexad syrra på en sluten psykosavdelning och trivs som bara den!! mycket ansvar och aldrig en dag lik en annan!

lycka till!! 

• alfrida

Någon ssk som börjat direkt i hemsjukvården som vill kommentera? Hur har det gått för er?

Geriatrikavdelning skulle jag kunna tänka mig att jobba på.

• JA77
    alfrida skrev 2013-08-07 12:30:43 följande:
    Någon ssk som börjat direkt i hemsjukvården som vill kommentera? Hur har det gått för er?

Då ska du absolut välja en geriatrikavdelning, tycker jag. Då får du lära dig om patienternas sjukdomar och ohälsa. Du lär dig sticka (varje dag!), ge blod och dropp, hantera läkemedel. Du ser vad som händer vid situationer om någon blir akut dålig (tappar blodtryck, saturation etc.). Det är dumt att som helt oerfaren ssk bege sig ut i kommunen.
  • The a

Jag började som ny dirket i hemsjukvården (hjemmesykepleien i Norge). VIlket har gått supert och jag har lärt mig massor! Har växt mycket i min roll som sjuksköterska! Dock är jag enbart ensam ansvarig sjuksköterska på kvällar och helger.
  • Malimari

Jag började direkt i hemsjukvården som nyexad, har gått som en dans. Har ju väldigt mkt att göra med hur man är som person. Man måste vara självständig och trygg i sig själv, verkligen veta vad man går för och säga stopp när man kanske inte räcker till (går ALLTID att fråga en kollega om råd/hjälp/brevidgång).

Rekommenderar det verkligen om du känner att det är något för dig! Testa! Jag kommer aldrig någonsin vilja jobba på ett sjukhus, det är en sak som är säker
  • alfrida
    Malimari skrev 2013-08-07 20:42:43 följande:

Jag började direkt i hemsjukvården som nyexad, har gått som en dans. Har ju väldigt mkt att göra med hur man är som person. Man måste vara självständig och trygg i sig själv, verkligen veta vad man går för och säga stopp när man kanske inte räcker till (går ALLTID att fråga en kollega om råd/hjälp/brevidgång).

Rekommenderar det verkligen om du känner att det är något för dig! Testa! Jag kommer aldrig någonsin vilja jobba på ett sjukhus, det är en sak som är säker
    Åh, tack för de orden. Jag känner att jag är som klippt och skuren för kommunen, men har blivit så nertryckt av alla som säger att jag ska söka mig till sjukhus.

Sen håller jag med er andra om att det kan vara en bra start på avdelning, men varenda praktik på sjukhus mår jag dåligt.  
  • Harvester

Nu är inte jag ssk utan veterinär, men personligen fattade jag inte hur lite jag kunde som nyexad innan jag började jobba på djursjukhus. Rek verkligen att iaf 6-12 mån jobba på geriatriken för att kunna få hjälp av erfarna kollegor med bedömningar till en början. Visst går det oftast bra, men det vore ju dumt att orsaka ett onödigt dödsfall pga bristande erfarenhet för att man inte trivdes så bra på avdelning?

• The a
    Harvester skrev 2013-08-07 22:23:48 följande:
    Nu är inte jag ssk utan veterinär, men personligen fattade jag inte hur lite jag kunde som nyexad innan jag började jobba på djursjukhus. Rek verkligen att iaf 6-12 mån jobba på geriatriken för att kunna få hjälp av erfarna kollegor med bedömningar till en början. Visst går det oftast bra, men det vore ju dumt att orsaka ett onödigt dödsfall pga bristande erfarenhet för att man inte trivdes så bra på avdelning?

Man har fortfarande (erfarna) kollegor inom kommunen...
  • JA77
    alfrida skrev 2013-08-07 22:15:17 följande:
    Sen håller jag med er andra om att det kan vara en bra start på avdelning, men varenda praktik på sjukhus mår jag dåligt.  

Vad är det som gör att du mått dåligt på din praktik?
  • JA77
    Harvester skrev 2013-08-07 22:23:48 följande:

Bra! Man ska inte överskatta sig själv när man som ssk har en helt ny roll och ett annat ansvar än som tex usk.
    The a skrev 2013-08-07 20:39:51 följande:

Jag började som ny dirket i hemsjukvården (hjemmesykepleien i Norge). VIlket har gått supert och jag har lärt mig massor! Har växt mycket i min roll som sjuksköterska! Dock är jag enbart ensam ansvarig sjuksköterska på kvällar och helger.
    Jaha, då var det Norge-snack igen.
  • The a
    JA77 skrev 2013-08-07 22:34:34 följande:
    Bra! Man ska inte överskatta sig själv när man som ssk har en helt ny roll och ett annat ansvar än som tex usk.Jaha, då var det Norge-snack igen.

Nej, det var faktiskt i Sverige. Varken i Sverige eller i Norge är man helt ensam.
  • JA77
    The a skrev 2013-08-07 22:36:20 följande:

Nej, det var faktiskt i Sverige. Varken i Sverige eller i Norge är man helt ensam.

Du vet vad jag menar. Nu ska det smaka med juice!
  • Scrubs81
    JA77 skrev 2013-08-07 22:55:52 följande:

...skål...
  • The a
    JA77 skrev 2013-08-07 22:55:52 följande:

Nej, jag vet inte vad du menar. Så vad menar du?
Svar på tråden Var söka jobb som nyutexaminerad sjuksköterska?