Utveckling/beteende hos 22-månaders?
Vår kille på 22 månader beter sig på flera sätt "märkligt" tycker jag. Det är första barnet så jag vet inte om jag inbillar mig så jag behöver lite synpunkter. Vissa saker är sånt som funnits med sen födseln, andra saker är sånt som kommit nu. Han har alltid varit gnällig, krävande, skrikig, arg och allmänt missnöjd, fruktansvärt missnöjd. Trott i perioder att det berott på olika saker men sånt har förändrats och kvar är gnälligheten. Ibland är det värre och då håller jag på bli helt knäckt. Just nu är en sämre period: Sover färre timmar per dygn, försökt reglera men utan effekt. Har alltid varit arg och skrikigt när han vaknar, kan räkna de ggr han varit glad när han vaknar till 5-10 ggr på 22 månader. Skriker åt allt, när han inte får som han vill, när vi gör nåt som är "fel", typ ger honom fel grej, missförstånd typ. Vill bara titta på tv eller ipad när vi är hemma, försöker göra undan allt bestyr inne så vi kan komma ut så fort som möjligt och leka ute eller åka iväg till lekplats, hälsa på nån etc för att han ska titts mindre. Accepterar inte ett nej... Kan leka med bilar typ nån minut men lyssnar fort. När vi försöker leka med honom så går han därifrån. Han hatar folksamlingar. Gå promenad och åka vagn och titta på trafik mm går bra men typ där det är mkt folk på ett ställe börjar han skrika och beter sig så det bara finns ett sätt... Att gå därifrån med han. Vi var på ett kalas men kanske 10 barn och 10 vuxna, ute var de flesta oftast också men vi fick åka hem trots roliga leksaker, studsmatta mm då han blev hysterisk. Han drog i väg med mig vilket han ofta gör, vill att han och jag går undan från andra. Ville gå till bilen och åka hem. Säger bara mamma, pappa, bil och nåt ord till. Kan härma 2-3 djurljud. Vill inte härma, pekar fel när man frågar "vem är X (hans namn)? Han pekar och säger glatt däääj men pekar inte på sig själv. Lystrar dåligt till sitt namn. Kan springa, hoppa, klättra och duktig på så vis men väldigt försiktig och rädd att prova saker,.... Somnat själv sen 13 månader, sovit överlag bra. Vill numera ha napp och snuttefilt hela hela tiden. Oj vad långt det blev, om du orkat läsa så ge en reflektion eller tips eller vad som helst....