• Xadime

Utveckling/beteende hos 22-månaders?

Vår kille på 22 månader beter sig på flera sätt "märkligt" tycker jag. Det är första barnet så jag vet inte om jag inbillar mig så jag behöver lite synpunkter. Vissa saker är sånt som funnits med sen födseln, andra saker är sånt som kommit nu. Han har alltid varit gnällig, krävande, skrikig, arg och allmänt missnöjd, fruktansvärt missnöjd. Trott i perioder att det berott på olika saker men sånt har förändrats och kvar är gnälligheten. Ibland är det värre och då håller jag på bli helt knäckt. Just nu är en sämre period: Sover färre timmar per dygn, försökt reglera men utan effekt. Har alltid varit arg och skrikigt när han vaknar, kan räkna de ggr han varit glad när han vaknar till 5-10 ggr på 22 månader. Skriker åt allt, när han inte får som han vill, när vi gör nåt som är "fel", typ ger honom fel grej, missförstånd typ. Vill bara titta på tv eller ipad när vi är hemma, försöker göra undan allt bestyr inne så vi kan komma ut så fort som möjligt och leka ute eller åka iväg till lekplats, hälsa på nån etc för att han ska titts mindre. Accepterar inte ett nej... Kan leka med bilar typ nån minut men lyssnar fort. När vi försöker leka med honom så går han därifrån. Han hatar folksamlingar. Gå promenad och åka vagn och titta på trafik mm går bra men typ där det är mkt folk på ett ställe börjar han skrika och beter sig så det bara finns ett sätt... Att gå därifrån med han. Vi var på ett kalas men kanske 10 barn och 10 vuxna, ute var de flesta oftast också men vi fick åka hem trots roliga leksaker, studsmatta mm då han blev hysterisk. Han drog i väg med mig vilket han ofta gör, vill att han och jag går undan från andra. Ville gå till bilen och åka hem. Säger bara mamma, pappa, bil och nåt ord till. Kan härma 2-3 djurljud. Vill inte härma, pekar fel när man frågar "vem är X (hans namn)? Han pekar och säger glatt däääj men pekar inte på sig själv. Lystrar dåligt till sitt namn. Kan springa, hoppa, klättra och duktig på så vis men väldigt försiktig och rädd att prova saker,.... Somnat själv sen 13 månader, sovit överlag bra. Vill numera ha napp och snuttefilt hela hela tiden. Oj vad långt det blev, om du orkat läsa så ge en reflektion eller tips eller vad som helst....

• Svar på tråden Utveckling/beteende hos 22-månaders?
  • AnnaMar

Hej!
    Det låter som vår dotter. Hon fyller 2 år nästa månad. Hon är också sen med att prata. Hon förstår när man pratar med henne men hon är väldigt bestämd och vill göra som hon vill och blir arg när hon inte får som hon vill. Hon säger mamma, pappa, bi (bil) och däcke (täcke) och något som liknar hej, men mer är det inte. Hon pekar inte heller på sig själv när man säger hennes namn. Du behöver inte oroa dig för språkutvecklingen om det är så att han förstår när du pratar med honom. Det är det som är det viktiga! Språket kommer sen när de är mogna för det och då kan det komma massor på en gång istället. Vår dotter är också mycket missnöjd, grinig och skriker ofta, hon hatade att börja på dagis. Har blivit lite bättre när man ägnar henne mycket tid men vill ha mycket uppmärksamhet hela tiden, tycker inte om främmande människor och är ofta mycket klängig. Det vi gör är att försöka undvika ipad/iphone/film etc då det blir för snabba klipp för en liten bebis och att de inte kan ta till sig informationen/förstå den och det har gjort  henne mycket lugnare. Vad har BVC sagt när ni varit i kontakt med dem, på kontroller 1 1/2 ? 

• daimstrut

Jag tycker inte det låter så bra att han är så gnällig och arg hela tiden, jag upplever de flesta tvååringar som mycket glada men med arga utbrott inimellan på tvååringars vis. Jag tycker du ska kontakta BVC med dina funderingar.

• k girl
    AnnaMar skrev 2013-08-22 23:25:10 följande:

Hej!
    Det låter som vår dotter. Hon fyller 2 år nästa månad. Hon är också sen med att prata. Hon förstår när man pratar med henne men hon är väldigt bestämd och vill göra som hon vill och blir arg när hon inte får som hon vill. Hon säger mamma, pappa, bi (bil) och däcke (täcke) och något som liknar hej, men mer är det inte. Hon pekar inte heller på sig själv när man säger hennes namn. Du behöver inte oroa dig för språkutvecklingen om det är så att han förstår när du pratar med honom. Det är det som är det viktiga! Språket kommer sen när de är mogna för det och då kan det komma massor på en gång istället. Vår dotter är också mycket missnöjd, grinig och skriker ofta, hon hatade att börja på dagis. Har blivit lite bättre när man ägnar henne mycket tid men vill ha mycket uppmärksamhet hela tiden, tycker inte om främmande människor och är ofta mycket klängig. Det vi gör är att försöka undvika ipad/iphone/film etc då det blir för snabba klipp för en liten bebis och att de inte kan ta till sig informationen/förstå den och det har gjort  henne mycket lugnare. Vad har BVC sagt när ni varit i kontakt med dem, på kontroller 1 1/2 ? 

Jag har några kommentarer om det här, för jag tycker det är dumt att rådet sprids.

Jag har en son med expressiv språkstörning. Han förstod "allt" och hans diagnos innebär normal förståelse. Han remitterades till logoped vid 2,5 när han inte pratade i tvåordsmeningar. Han hade ett tio-femtontal ord vid två års ålder.

Somliga barn kommer aldrig ikapp utan har svårigheter genom hela livet. Min son började härma knappt tre år gammal och pratar nu, snart fyra, som en genomsnittlig 2,5-3-åring. Detta efter ganska stora insatser.

Det är vid 1,5 man screenar förståelse. Men ett barn bör så smått sätta ihop tvåordsmeningar när de är två och om inget händer i språkutvecklingen mellan 1,5 och 2 bör man nog vara vaksam och inte hoppas på att barnet plötsligt börjar spruta ord som det samlat på sig. Har de inte tvåordsmeningar och begränsat ordförråd vid 2,5 ska man absolut begära logopedremiss via BVC.

Det är jättefrustrerande för barn att inte göra sig förstådda, så det är ju inte konstigt att ett barn med språkförsening är arga! (Det var min son också). Ni som har nästan-tvååringar med bara 4-5 ord, vänta inte på att talet ska komma igång hux flux utan ge dem medel att kommunicera med - TAKK, tecken som stöd. Det underlättar kommunikationen, språkinlärningen, och minskar frustrationer...

Det är så att man pratar mer med ett barn som pratar tillbaka. Och det barn med språkproblem behöver är att kommunicera. :)
  • k girl

Förresten TS, du skulle ha kunnat beskriva min son. :) Jag tror att somliga av hans problem och svårigheter har med hans språkutveckling att göra. Han har utvecklats massor det senaste året, det är svårt att tro att han knappt pratade för ett år sedan. Tecken har varit toppen för honom - barn med språksvårigheter får inte sällan problem med lek och social samvaro.

• skogsvitter
    k girl skrev 2013-08-23 22:38:53 följande:
    Jag har några kommentarer om det här, för jag tycker det är dumt att rådet sprids.

Jag har en son med expressiv språkstörning. Han förstod "allt" och hans diagnos innebär normal förståelse. Han remitterades till logoped vid 2,5 när han inte pratade i tvåordsmeningar. Han hade ett tio-femtontal ord vid två års ålder.

Somliga barn kommer aldrig ikapp utan har svårigheter genom hela livet. Min son började härma knappt tre år gammal och pratar nu, snart fyra, som en genomsnittlig 2,5-3-åring. Detta efter ganska stora insatser.

Det är vid 1,5 man screenar förståelse. Men ett barn bör så smått sätta ihop tvåordsmeningar när de är två och om inget händer i språkutvecklingen mellan 1,5 och 2 bör man nog vara vaksam och inte hoppas på att barnet plötsligt börjar spruta ord som det samlat på sig. Har de inte tvåordsmeningar och begränsat ordförråd vid 2,5 ska man absolut begära logopedremiss via BVC.

Det är jättefrustrerande för barn att inte göra sig förstådda, så det är ju inte konstigt att ett barn med språkförsening är arga! (Det var min son också). Ni som har nästan-tvååringar med bara 4-5 ord, vänta inte på att talet ska komma igång hux flux utan ge dem medel att kommunicera med - TAKK, tecken som stöd. Det underlättar kommunikationen, språkinlärningen, och minskar frustrationer...

Det är så att man pratar mer med ett barn som pratar tillbaka. Och det barn med språkproblem behöver är att kommunicera. :)
    Håller verkligen helt med dig! TS jag tror att en mycket stor orsak till de problem du beskriver handlar om frustration pga otillräckligt språk. Missförstånd osv handlar ju om att han inte kan göra sig förstådd och kommunicera med er på ett bra sätt! Tecken underlättar något enormt för barn som ännu inte pratar så bra, vare sig de är lite sena, mycket sena eller helt enkelt bara lite extra frustrerade jämfört med andra barn
  • skogsvitter

Förövrigt önskar jag att jag hade känt till TAKK när min äldsta dotter var 1-2 år. Herregud så mycket frustration och ilskna utbrott man hade kunnat undvika då...

• Xadime

De tvåordmeningar han sagt är hej mamma och hej pappa... Han är nu 23 månader, tycker ni att man kan vänta till 2,5 år innan man går vidare och söker hjälp? Uppskattar att han använder ca 15 ord. Jag upplever stor frustration, både hos honom och oss, framförallt mig för ofta upplever jag att han väljer att inte lyssna medan ibland förstår han precis vad man menar fast man kanske sagt en ganska komplicerad mening... Att han förstår en hel del är ändå ingen tvekan om. Men sen säger han ibland "na na na" upprepande och vi vet inte vad han menar, kan vara olika varje gång. Visar inte fysiskt genom peka och liknande vad han vill heller, bara ibland. Dagis har inte sagt något, borde jag ta upp det med dem? Jag pratade själv 4-5 ordsmeningar och helt rent vid 2,5 år och har alltid haft väldigt lätt för mig med språk och inlärning överlag. Nu är han ju inte 2,5 år men det kanske är som ni säger att man inte kan förvänta sig en explosion plötsligt av ord. Många man pratar med om språket säger just så, nu lagrar han och snart ska du se att det kommer, så blev det för mitt barn ex osv. Tips på detta med tecken då, hur lär man både sig själv och barnet detta? Jag har försökt läsa för honom men han är så ointresserad av allt med att sitta ner tillsammans och göra något. Förutom ipad då... Just nu har jag lagt undan den för jag blev så less på "beroendet". Oj vilket splittrat inlägg av mig här nu men jag blev plötsligt väldigt orolig för detta med språket.

• k girl
    Xadime skrev 2013-08-24 07:08:21 följande:
    De tvåordmeningar han sagt är hej mamma och hej pappa... Han är nu 23 månader, tycker ni att man kan vänta till 2,5 år innan man går vidare och söker hjälp? Uppskattar att han använder ca 15 ord. Jag upplever stor frustration, både hos honom och oss, framförallt mig för ofta upplever jag att han väljer att inte lyssna medan ibland förstår han precis vad man menar fast man kanske sagt en ganska komplicerad mening... Att han förstår en hel del är ändå ingen tvekan om. Men sen säger han ibland "na na na" upprepande och vi vet inte vad han menar, kan vara olika varje gång. Visar inte fysiskt genom peka och liknande vad han vill heller, bara ibland. Dagis har inte sagt något, borde jag ta upp det med dem? Jag pratade själv 4-5 ordsmeningar och helt rent vid 2,5 år och har alltid haft väldigt lätt för mig med språk och inlärning överlag. Nu är han ju inte 2,5 år men det kanske är som ni säger att man inte kan förvänta sig en explosion plötsligt av ord. Många man pratar med om språket säger just så, nu lagrar han och snart ska du se att det kommer, så blev det för mitt barn ex osv. Tips på detta med tecken då, hur lär man både sig själv och barnet detta? Jag har försökt läsa för honom men han är så ointresserad av allt med att sitta ner tillsammans och göra något. Förutom ipad då... Just nu har jag lagt undan den för jag blev så less på "beroendet". Oj vilket splittrat inlägg av mig här nu men jag blev plötsligt väldigt orolig för detta med språket.

Första gången vi var hos logoped med vår son flaggade hon för att han inte förstod. Vi höll inte med, men hon sade att somliga barn kan vara så att de förstår väldigt väl när man är i hemmiljö som de känner och kan lista ut med hjälp av kroppspråk, sammanhang och rumslighet.

Om han säger hej mamma och hej pappa och har ett femtontal ord kan ni absolut ha is i magen och vänta. Om det inte händer så mycket mer i språket innan han är någonstans mellan 2 och 2,5 kan ni ta upp det med BVC tycker jag. I somliga landsting görs en språkscreening på BVC vid 2,5 års ålder (det gjorde det inte i vårt, utan vi fick tjata oss till remissen när sonen var två år och fem månader). Men jag tycker att du kan ta upp din oro med BVC redan nu, så att de också är medvetna om att du har funderingar.

Jag var också väldigt tidig i språket... men min man hade också språkstörning som liten och började inte prata förrän han var fyra. Så vi har inte varit direkt oroliga, men däremot så har vi ju velat göra livet lite lättare för vår son. 

Jag tycker det absolut bästa sättet att lära sig TAKK på har varit appar till iphone/ipad. Jag har framför allt använt den från teckna.se eftersom man får se en filmsnutt på hur de tecknas. Vi gjorde så att vi började med de mest basala tecknen, typ vatten, mjölk, äta, kissa/bajsa, trött. Plus känslotecken: arg, ledsen, glad, rädd, för att vi tyckte att det var så viktigt att han fick uttrycka sina känslor. Jag började nästan gråta första gången han tecknade "mamma arg".  Kaka var det första tecknet han lärde sig. Om ni börjar använda lite tecken, typ 2-3 stycken, så ser ni om han hakar på och då kan ni fortsätta.

Du säger att du har lagt bort ipaden, men jag skulle hellre säga att det är bättre om du sitter med vid ipaden och hjälper honom än att han sitter framför tv. Vi har språktränat mycket på ipad, till exempel apparna Nallemix 1 och 2 som man får öva kategoriseringar på, Babblarna, interaktiva pekböcker (t ex Knacka på/Vem), pussel, osv. Prata, benämn och förklara för att stimulera språkutvecklingen. Försök tala i lite kortare meningar, det fungerar som bättre språklig modell än komplicerade meningar. Sätt ord på det han försöker säga. Oavsett om er son har en språkförsening eller ej, så är det här språkstimulerande för barn i sin tidiga språkutveckling.

Det är de bästa rådet jag kan ge. Jag tror inte att det är något fel på din son, jag känner som sagt igen min pojke i mycket och jag tror att mycket hänger på att han inte pratar så mycket ännu. Min 1,5-åring är också frustrerad ibland men inte på långa vägar som min son. Hon pratar mer och mer komplext än vad han gjorde vid 2,5.
  • SolSolSol

Hej!
    Angående det där med språket, jag har en snart tvååring som har en hörselnedsättning och vi har kommunicerat med tecken. Babysigns i vårt fall. Det är så fascinerande att se när de lär sig teckna och verkligen kan visa vad de vill. Nu för tiden gör ofta mitt barn tecknet samtidigt som hon försöker säga ordet. När hon lärt sig uttala ett ord bra så att alla förstår det så har hon slutat använda tecknet.
    Jag kan rekommendera alla youtubefilmerna från hopphatten. De är jättebra och min unge sitter verkligen fängslad framför ipaden när jag sätter på dem.
    Den logoped som vi träffar pratar också om att det är viktigt att öva "munnen", med att göra olika ljud, låta som vokalerna, prutta med munnen, forma läpparna, lära sig blåsa etc. I en del videor från hopphatten gör barnen just det och det är jättekul att se hur mitt barn lyckas göra samma sak. Blåsa såpbubblor är också ett tips, samt att blåsa på varm mat.

Svar på tråden Utveckling/beteende hos 22-månaders?