• Anonym (:-))

Tandvårdskort (Gratis tandvård till dig inom LSS)

Jag vill bara tipsa om Tandvårdskortet till alla med Asperger/autism eller ni andra inom LSS.

Tandvårdskortet innebär att man får besöka tandläkaren på högkostnadsskyddet som gäller i vanliga vården. Det kan aldrig bli dyrare än 1200 kronor alltså.

Tillhör man LSS har man rätt till tandvårdskort, allt man behöver är sin utredning om man har asperger/autism.

Ville bara tipsa om det här, då många kommuner håller väldigt tyst om det.

• Svar på tråden Tandvårdskort (Gratis tandvård till dig inom LSS)
  • Anonym (LSS-handläggare)

Vill bara passa på att dementera denna uppgift, då det fortfarande sker en prövning av ens behov av detta. Det är alltså inget som alla får automatiskt bara man söker om det. Däremot är det bra att upplysa om att man kan SÖKA detta bidrag, dock ska man vara medveten om att det inte är helt säkert att det beviljas.

• mamma40plius

I de kommuner jag känner till, krävs ingen prövning. I ena länet står i landstingets avtal att en av målgrupperna för tandvårdsstödsintyg är personer som har insats enligt LSS. Landstinget i detta län har gett i uppdrag till kommunerna att utfärda intygen utifrån det kriteriet. Detta är enligt mig heltokigt och jag tycker att Landstinget gör ett uselt jobb. Tycker även att det är väldigt generöst av kommunerna att utan betalning utfärda dessa intyg åt Landstinget. Prövning vore önskvärt, men så har inte skett i de kommuner där jag varit med och utfärdat, vilket beror på att Landstinget inte kräver någon prövning. Jag tycker att Landstinget själv ska utfärda och pröva denna förmån. Avtalen för tandvårdsstödsintyg är enligt mig alldeles för generöst formulerade och jag är säker på att det handlar om okunskap om LSS och LSS målgrupper.

Anonym (LSS-handläggare) skrev 2013-08-07 17:35:20 följande:
    Vill bara passa på att dementera denna uppgift, då det fortfarande sker en prövning av ens behov av detta. Det är alltså inget som alla får automatiskt bara man söker om det. Däremot är det bra att upplysa om att man kan SÖKA detta bidrag, dock ska man vara medveten om att det inte är helt säkert att det beviljas.

Alla som har asperger och autism har rätt att få det, där sker ingen prövning. Hur det är för de andra vet jag inte.
    mamma40plius skrev 2013-08-07 17:59:43 följande:
    I de kommuner jag känner till, krävs ingen prövning. I ena länet står i landstingets avtal att en av målgrupperna för tandvårdsstödsintyg är personer som har insats enligt LSS. Landstinget i detta län har gett i uppdrag till kommunerna att utfärda intygen utifrån det kriteriet. Detta är enligt mig heltokigt och jag tycker att Landstinget gör ett uselt jobb. Tycker även att det är väldigt generöst av kommunerna att utan betalning utfärda dessa intyg åt Landstinget. Prövning vore önskvärt, men så har inte skett i de kommuner där jag varit med och utfärdat, vilket beror på att Landstinget inte kräver någon prövning. Jag tycker att Landstinget själv ska utfärda och pröva denna förmån. Avtalen för tandvårdsstödsintyg är enligt mig alldeles för generöst formulerade och jag är säker på att det handlar om okunskap om LSS och LSS målgrupper.

De inom LSS har oftast sämre tandhälsa och sämre ekonomi. Är det så hemskt att man får EN fördel då?
  • Anonym (stämmer inte)

sen ör det viktigt att påpeka att det gäller inte all tandvård. Endast viss tandvård omfattas.

• mamma40plius

Det är inte alls hemskt om tanken skulle vara fri tandvård på grund av sämre ekonomi, men nu är förmånen grundad på okunskap då man antog att ALLA som tillhör LSS personkrets har samma bevekelsegrund som övriga förmånstagare, dvs är så gravt funktionsnedsatta att de inte själva kan sköta sin dagliga tandvård, dvs är gravt rörelsehindrade eller gravt utvecklingsstörda i stort sett, och/ eller tillhör den grupp som av medicinska orsaker fått sina tänder förstörda. Alla som tillhör LSS och har insatser enligt den lagstiftningen ingår inte i någon av de grupper jag nyss nämnde. Det är nämligen det som är tanken med den fria tandvården.

Jag ser gärna att det finns förmåner vad gäller personer som har dålig ekonomi, men då ska det prövas utifrån det, anser jag. I sverige har vi antagit en handikappsyn som lyder "att leva ett liv som andra", det innebär både rättigheter och skyldigheter och jag har träffat många som har Asperger eller högfungerande autism som är egna företagare, har bra och välbetalda jobb eller har förmögenhet.

Anonym (stämmer inte) skrev 2013-08-07 20:24:57 följande:
    sen ör det viktigt att påpeka att det gäller inte all tandvård. Endast viss tandvård omfattas.

Det gäller inte kosmetiska saker, krona eller brygga, annars har jag inte hittat något de inte täcker. Efter en viss summa (15 000 tror jag) är det inte självklart att det ingår heller, då görs en utredning.
  • Anonym (mio)
    Anonym ( ) skrev 2013-08-07 19:35:31 följande:

Alla som har asperger och autism har rätt att få det, där sker ingen prövning. Hur det är för de andra vet jag inte.
    Det har nyligen kommit nya riktlinjer kring detta och tandvårdskort kommer att ges till persone rmed omfattande funktionshinder, sjukdomar mm. Är dock ej känt i alla stadsdelar/kommuner ännu.
    mamma40plius skrev 2013-08-07 21:39:51 följande:
    Det är inte alls hemskt om tanken skulle vara fri tandvård på grund av sämre ekonomi, men nu är förmånen grundad på okunskap då man antog att ALLA som tillhör LSS personkrets har samma bevekelsegrund som övriga förmånstagare, dvs är så gravt funktionsnedsatta att de inte själva kan sköta sin dagliga tandvård, dvs är gravt rörelsehindrade eller gravt utvecklingsstörda i stort sett, och/ eller tillhör den grupp som av medicinska orsaker fått sina tänder förstörda. Alla som tillhör LSS och har insatser enligt den lagstiftningen ingår inte i någon av de grupper jag nyss nämnde. Det är nämligen det som är tanken med den fria tandvården.Jag ser gärna att det finns förmåner vad gäller personer som har dålig ekonomi, men då ska det prövas utifrån det, anser jag. I sverige har vi antagit en handikappsyn som lyder "att leva ett liv som andra", det innebär både rättigheter och skyldigheter och jag har träffat många som har Asperger eller högfungerande autism som är egna företagare, har bra och välbetalda jobb eller har förmögenhet.

Det kanske skulle bli dyrare att pröva alla. Att ge samma förmån gör man till flera grupper utan att det prövas, det här är inte unikt på något vis.

Att borsta tänderna har inget med rörelsehinder eller intligens att göra. Jag känner de med asperger som har ett välfungerande liv som du säger och tjänar bra. Men hygien och tandborstning fungerar inte alls.

Jag tror inte alls lagen finns pga okunskap utan för att hjälpa en utsatt grupp.
  • Anonym (mio)
    mamma40plius skrev 2013-08-07 21:39:51 följande:
    Det är inte alls hemskt om tanken skulle vara fri tandvård på grund av sämre ekonomi, men nu är förmånen grundad på okunskap då man antog att ALLA som tillhör LSS personkrets har samma bevekelsegrund som övriga förmånstagare, dvs är så gravt funktionsnedsatta att de inte själva kan sköta sin dagliga tandvård, dvs är gravt rörelsehindrade eller gravt utvecklingsstörda i stort sett, och/ eller tillhör den grupp som av medicinska orsaker fått sina tänder förstörda. Alla som tillhör LSS och har insatser enligt den lagstiftningen ingår inte i någon av de grupper jag nyss nämnde. Det är nämligen det som är tanken med den fria tandvården.

Jag ser gärna att det finns förmåner vad gäller personer som har dålig ekonomi, men då ska det prövas utifrån det, anser jag. I sverige har vi antagit en handikappsyn som lyder "att leva ett liv som andra", det innebär både rättigheter och skyldigheter och jag har träffat många som har Asperger eller högfungerande autism som är egna företagare, har bra och välbetalda jobb eller har förmögenhet.
    Jättebra skrivet och jag håller verkligen med dig!
Svar på tråden Tandvårdskort (Gratis tandvård till dig inom LSS)