mamma40plius skrev 2013-08-07 21:39:51 följande:
Det är inte alls hemskt om tanken skulle vara fri tandvård på grund av sämre ekonomi, men nu är förmånen grundad på okunskap då man antog att ALLA som tillhör LSS personkrets har samma bevekelsegrund som övriga förmånstagare, dvs är så gravt funktionsnedsatta att de inte själva kan sköta sin dagliga tandvård, dvs är gravt rörelsehindrade eller gravt utvecklingsstörda i stort sett, och/ eller tillhör den grupp som av medicinska orsaker fått sina tänder förstörda. Alla som tillhör LSS och har insatser enligt den lagstiftningen ingår inte i någon av de grupper jag nyss nämnde. Det är nämligen det som är tanken med den fria tandvården.Jag ser gärna att det finns förmåner vad gäller personer som har dålig ekonomi, men då ska det prövas utifrån det, anser jag. I sverige har vi antagit en handikappsyn som lyder "att leva ett liv som andra", det innebär både rättigheter och skyldigheter och jag har träffat många som har Asperger eller högfungerande autism som är egna företagare, har bra och välbetalda jobb eller har förmögenhet.
Det kanske skulle bli dyrare att pröva alla. Att ge samma förmån gör man till flera grupper utan att det prövas, det här är inte unikt på något vis.
Att borsta tänderna har inget med rörelsehinder eller intligens att göra. Jag känner de med asperger som har ett välfungerande liv som du säger och tjänar bra. Men hygien och tandborstning fungerar inte alls.
Jag tror inte alls lagen finns pga okunskap utan för att hjälpa en utsatt grupp.