• mivarsson

Järntabletter vid blodgivning

Hej! Jag var på min första blodgivning idag och fick en karta med 20 st järntabletter jag ska ta 3 gånger i veckan. Sköterskan sa att det tar ca 4 veckor tills blodmängden (?) är som vanligt igen. Räcker det inte då att jag bara äter järntabletterna de 4 närmsta veckorna eller måste jag äta alla? Tänkte mest på att de kan ha biverkningar som ont i magen och jag har sedan innan ganska mycket problem med magen så vill helst inte ta längre än nödvändigt. Glad

• Svar på tråden Järntabletter vid blodgivning
  • Frontline

Jag har varit blodgivare i snart 20 år och jag har aldrig ätit några järntabletter då min mage inte klarar av det.
    Jag har alltid haft bra blodvärden så det känns som att det kvittar att äta dom då jag förmodligen får i mig mycket järn via maten tydligen...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Baktakt

Blodmängden är återställd efter ett dygn, men inte järnnivån. Eftersom du inte vet hur just du påverkas är det väl lika bra att äta hela kartan.

• My S

Jag har varit blodgivare i fem år och alltid struntat i tabletterna på grund av lathet. Det fick jag äta upp nu när jag blev gravid med tvåan, järnvärdet sjönk ytterligare och jag har ALDRIG varit så trött i mitt liv. Nu har värdet stabiliseras för att jag bokstavligt talat knarkat järntabletter, men jag har verkligen lärt mig en läxa och kommer aldrig strunta i tabletterna igen.

Så planerar du att bli gravid i framtiden kan jag verkligen rekommendera att du tar dom. Funkar bättre för magen i samband med måltid (dock inte mjölkprodukter, te och kaffe). Du anar verkligen inte hur enormt jobbigt det är att vara så trött!

Svar på tråden Järntabletter vid blodgivning