• Limpansmamma

Min 2åring vägrar sova

Jag har en liten tjej på två år som är fullt frisk och väldigt utvecklad psykiskt när det gäller att förstå och prata. Mitt problem med henne är att hon inte vill sova, hon skriker bits, slås och grinar varje gång, både när hon ska sova middag på dagarna och nr hon ska lägga sig för kvällen Vi har jätte fasta rutiner och nu har hon börjat vägra äta lunch för att hon vet att de är sovdax efter de, hon äter inte på kvällen för att hon vet att efter de är det sängen med, hon vägrar nappen för de gör att hon somnar. Vi är väldigt konsekventa och ger oss inte utan bråkar med henne varje gång ca 1,5h innan hon somnar. Detta tar väldigt mycket på oss som föräldrar och även på henne som bara grinar och slåss. Kan även tillägga att hon inte sover hela nätter än heller utan vaknar ca 2 gånger per natt men äter inte. Hon har eget rum och har haft de sen hon var ca 6 måndader och har sedan 1 år haft växa säng då hon klättra ur spjälsängen. Vad kan jag göra?! Känns som om jag har försökt med allt

• Svar på tråden Min 2åring vägrar sova
  • Ramborg

Prova att ta bort eftermiddagsluren. När det sedan är dags för läggdags för kvällen så fråga om hon vill lägga sig. Vill hon inte så låt henne vara uppe en kvart till. Gör klar för sängen men låt henne vara uppe. Men ingen tv, ipad eller liknande, bara vanliga leksakerna på egen hand. Säg med jämna mellanrum "Vet du, jag tror det skulle vara skönt för dig att ligga i sängen. Tänk den sköna kudden. Mmm så skönt. Vad tror du? Ska vi prova?" Eller nåt ditåt. Så småningom kommer hon bestämma sig för att hon nog vill sova lite.

Kanske inte första kvällen, eller andra... eftersom det har varit en kamp så länge. Men barn kan känna sånt här om man låter dem.

42.
  • Natulcien

Varför måste ni vara "konsekventa" och bråka då? Hon kanske inte är tillräckligt trött.? Jag skulle också bli förbannad om jag skulle behöva sova när jag inte var trött.
    Många 2-åringar slutar sova på dagen i den åldern.

• MalinEddie

Sluta vara så stressade och börja se barnet. Börja med att ta bort dagsömnen eller korta ner den.

Avskyr CIO-metoder.
  • Limpansmamma

Ska prova ta bort mitt på dagen luren, och köra som Ramborg föreslog
    vi är "konsekventa" och stannar med henne i hennes säng/ rum tills hon somnar för att hon inte ska ha som vana att skrika tills vi ger oss och vi börjar göra ordning henne för sängen vid åtta och så somnar hon ca 2130, vaknar igen vid 12 och 02 sen går hon upp avsåg själv ca 0530,

Svar på tråden Min 2åring vägrar sova