• Anonym (Olga)

Är det verligen så fel av mig att inte vijla hjälpa sambon med bonusbarnen?

Jag och sambon är inne i en lite kris just nu. Han har sedan november utökat sitt umgänge med hans barn från vh till vv. Jag har tidigare kunnat hjälpt honom med hämtning och lämning till skola och fritids. Nu förväntar han sig att jag ska försätta med det framöver fast det inte alls fungerar för mig. Jag jobbar orgelbundna arbetsider och han jobbar borta på veckorna men har jobbat mindre % när han utökade umgänget. 

Jag känner att jag inte kan och vill längre är det rätt eller fel av mig? Många runt omkring som mina föräldrar tycker att barnen inte bara är sambons ansvar.. 

• Svar på tråden Är det verligen så fel av mig att inte vijla hjälpa sambon med bonusbarnen?
  • Anonym (independent)

Menar du att han inte är hemma de veckorna ni har barnen hos er? Och att han förväntar sig att du sköter barnen i hans frånvaro?

• FireLady

Ditt arbete ska inte bli lidande av det utökade umgänget, du saknar till och med laglig rätt till sänkt arbetstid för att få ihop det med barn eftersom du inte är förälder. Så i detta fall anser jag verkligen att pappan (ni två tillsammans) får ordna det på annat sätt.

• soffliggaren

Inte ditt ansvar möjligtvis så får ni kompromissa om hur det ska se ut. På det hela taget så kan du skita i det om det inte stämmer med dina tider. Det tråkiga i det är att det blir surt hemma. Hur mycket är han hemma den veckan ni har barnen ?

• SupersurasunkSara

Nej, det är inte fel av dig. Om han vill utöka umgänget så får han se till att det fungerar utan din hjälp.

Däremot, hade du skrivit att du bara tänkte laga mat till dig och honom, men sina barn fick han minsann fixa till själv. DÅ hade det varit fel av dig.

Vill han ha din hjälp diskuterar han det med dig FÖRST, inte tar för givet, du är hans sambo, inte hans barnpiga.    

• Anonym
    Anonym (Olga) skrev 2013-08-07 22:04:33 följande:

Jag och sambon är inne i en lite kris just nu. Han har sedan november utökat sitt umgänge med hans barn från vh till vv. Jag har tidigare kunnat hjälpt honom med hämtning och lämning till skola och fritids. Nu förväntar han sig att jag ska försätta med det framöver fast det inte alls fungerar för mig. Jag jobbar orgelbundna arbetsider och han jobbar borta på veckorna men har jobbat mindre % när han utökade umgänget. 

Jag känner att jag inte kan och vill längre är det rätt eller fel av mig? Många runt omkring som mina föräldrar tycker att barnen inte bara är sambons ansvar.. 

Man får väl kanske räkna med att hjälpa till om man ger sig in i ett förhållande med barn sen tidigare .

Lite synd om barnet om han inte kan känna att du vill ha honom där tycker jag
  • Jesper f

Beror helt på vad ni vart överens om redan innan, skulle jag säga. Torde vara ett ämne ni har funderat och diskuterat kring? Däremot anser jag inte att det är rättvist att förvandla barnen till slagträn - för att ni inte är sams. En helt annan sakfråga.

• Seuss

Du kan hjälpa till när det fungerar för dig , annars så är det hans ansvar ! Men jag förstår att det är en svårt fråga . 

• Anonym (Olga)

Mamman till barnen har frågat för flera veckor sedan hur han har tänkt sig i höst och han sa att han ska ha dom som nu w så nu har hon ställt in sig på det. Han säger att han kan säga upp sig för att ha dom men vet inte hur han tänker där riktigt. 
    Jag känner att jag har fullt upp med vårat gemensamma barn att skaffa barnvakt till på kvällar och nätterna jag jobbar. Inte det lättaste då mina föräldrar bor 50 mil härifrån. Så mer eller mindre kräver han det av mig. 

• Anonym
    Anonym (Olga) skrev 2013-08-07 22:12:46 följande:

Mamman till barnen har frågat för flera veckor sedan hur han har tänkt sig i höst och han sa att han ska ha dom som nu w så nu har hon ställt in sig på det. Han säger att han kan säga upp sig för att ha dom men vet inte hur han tänker där riktigt. 

Jag känner att jag har fullt upp med vårat gemensamma barn att skaffa barnvakt till på kvällar och nätterna jag jobbar. Inte det lättaste då mina föräldrar bor 50 mil härifrån. Så mer eller mindre kräver han det av mig. 

Nattdagis?
Svar på tråden Är det verligen så fel av mig att inte vijla hjälpa sambon med bonusbarnen?