• Anonym (undrar)

studera vid tillfällig föräldrapenning

Hej!

Jag här hemma för vård av min son som har leukemi och kommer att behöva vara det i ytterligare två år. Jag undrar om det är möjligt för mig att läsa en universitetskurs på distans under den här tiden med bibehållen TFP. Kursen jag är intresserad av är en termin lång och går på halvfart. Jag har tillfällig föräldrapenning för vård av allvarligt sjukt barn.

Tacksam för svar! 

• Svar på tråden studera vid tillfällig föräldrapenning
  • Försäkringskassan

Hej,

Ifall du skulle ha arbetat under denna period, men väljer att studera distans under tiden så går det bra att ansöka tillfällig föräldrapenning.

Hälsningar

Vega, handläggare

• Anonym (undrar)

Hej!

Jag blir lite konfunderad för jag postade samma fråga direkt till Försäkringskassan och blev idag uppringd av en handläggare som säger tvärtemot dig. Alltså att jag inte kan ta ut tillfällig föräldrapenning under den tiden jag studerar. Dvs om studierna (på distans) är på halvtid så kan jag bara ta ut TFP på halvtid. Detta trots att jag har samma arbete med att vårda mitt barn. Jag har ju ingen annan som tar hand om honom under resten av tiden. Vad är det som gäller egentligen? Och ja jag har en anställning som jag är föräldraledig i från. Om jag hade arbetat så hade jag ju kunnat göra kursen på kvällar och helger och fortfarande kunnat arbeta 100%. Trist att försäkringskassan hindrar mig ifrån att vidareutbilda mig tycker jag.

• Försäkringskassan

Hej! Utifrån det du skriver skulle du behöva prata direkt med handläggaren av din tillfälliga föräldrapenning för vård av allvarligt sjukt barn. Om du inte har kontaktnumret dit så kan du kontakta vårt kundcenter, 0771 -524 524, så att det ordnas att en handläggare kan ringa upp dig istället. Hälsningar Maria, handläggare

Svar på tråden studera vid tillfällig föräldrapenning