• Anonym (Hjälp!)

Hjälp mig att räkna ut vad min sjukpenning blir

Min årsinkomst är 179288 kr. Jag väntar en sjukpenning nu den här månaden och behöver kunna planera, snälla hjälp mig att räkna ut vad min inkomst blir den här månaden. Jag har försökt räkna ut det själv framochtillbaka men det är för krångligt.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Hjälp mig att räkna ut vad min sjukpenning blir
  • Försäkringskassan

Hej! Ersättningsnivån för vanlig sjukpenning på normalnivå ligger på ca: 80 %. För att få fram vad din ersättning blir per dag muliplicerar du din SGI (sjukpenninggrundande inkomst) med 0,97 muliplicera därefter med 0,80 och dela det sedan med 365. Då får du fram vad du får i sjukpenning per dag. I ditt fall blir det då enligt följande: 179 288 kronor x 0,97 x 0,80/365 = 381,17 som avrundas till 381 kronor per dag brutto före skatt. Sjukpenning betalas i regel ut 7 dagar i veckan, och en normal månand brukar då hamna på 30 eller 31 dagar beroende på antal dagar i månaden. Hälsningar Gabriella, handläggare

• Anonym (Hjälp!)

Tack så jättemycket!! En liten tilläggsfråga: Får man ersättning för alla dagar i månaden eller endast de dagar jag skulle ha jobbat? (Alltså ska jag ta 381x30, eller 381x20 som jag skulle ha jobbat, för att räkna ut inkomsten?)

• Försäkringskassan

Hej,

Sjukpenning är en kalenderdags beräknad ersättning och betalas därmed ut för alla kalenderdagar, alltså vanligtvis antingen 30 eller 31 dagar i månaden. 

Hälsningar
    Osmo handläggare 

Svar på tråden Hjälp mig att räkna ut vad min sjukpenning blir