• Ninni4

Ni som har renoverat kök se hit!

Vill gärna ha tips på fina kök, ska va modernt och stilrent. Finns ju IKEA men vill även ha tips på andra ställen som inte är allt för dyra.
    Vad fick ni betala? Allt nytt dvs nya skåp, luckor, vitvaror och allt som tillkommer?
    Arbetskostnad?
    Vet att det kan skilja mycket men vad fick ni ge?

• Svar på tråden Ni som har renoverat kök se hit!
  • vikarien

Nu har ju vi beställt och fått hem vårt ikeakök så har bara erfarenhet av det. För oss var det självklart att välja Ikea, halva priset mot vad liknande kök skulle kosta.
    Vårt har gått på ungefär 78000 med allt! Alla vitvaror är med där
    Vi tänker göra allt jobbet själva utom el och rör, så hoppas hålla ner kostnaderna lite där
    Lycka till TS, det är en stor djungel

• MalinAnnaJosefine

Ett tips är att inte köpa blandare (kran) från Ikea. Vi fick vattenskador när vår kran helt plötsligt började läcka! Har hört att detta hänt andra också!!

• listo

Epoq, säljs via hemsidan Epoq.se, El-Giganten och även Rusta, tror jag.
    Vi har ett Epoq-kök, jag upplever att kvaliteten är snäppet bättre än på IKEAs kök, priset är lite högre men inte brutalt.

Jag har för mig att vi betalade runt 25-28.000 för köket, exklusive vitvaror. Vi gjorde allt jobb själva och med hjälp av vänner. Totalkostnaden inklusive vitvaror blev nog ungefär 50.000 kr

• läkarstudent

Vårt gick på ca 80 000 totalt med vitvaror, kakel, belysning o.s.v. (gjorde allt själva förutom att dra el vilket gick på ca 4000). Vi körde på ikea, men funderade även på kivik och elgigantens kök (kommer inte ihåg vad märket heter) och de var väl ungefär likvärdiga i pris tror jag. Kanske något dyrare.

Don't argue with idiots - they will drag you down to their level and then beat you with experience
  • Kajjoh

Jag kan rek kvik. Tror vårt kök inkl vitvaror låg på ca 80 ooo kr. Då är vitvarorna helt integrerade (Siemens). Sen va det lite extra kostnader på ca 10000, typ nytt golv. Slutligen hade vi en arbetskostnad på 30000, och då va det både vatten/rör, el och snickeri. Vi köpte köket halvmonterat och sen gjorde snickarna resten. Vi rev det gamla köket och fixade väggarna och golv, vi satte även kaklet. Resten är köpt arbetskraft.

• MalinAnnaJosefine

Nu var det en rörmokare som installerade våran blandare. Och det var packningarna i blandaren som släppt, alltså inget fel på installationen!

• vikarien

Kranar har vi inte köpt på Ikea, har hört av flera att dom inte är så bra.
    Men måste säga att servicen på Ikea är makalöst bra!
    Sen köpte vi vårt när dom hade kampanj i våras, så vi fick 2000 för varje 10 000 att handla annat för, väldigt tacksamt när man precis köpt hus

• Kajjoh

Till vårt badrum köpte vi kranar separat på rekommendation av rörmokaren. Kommoden va från Ikea. Jag gillar Ikea annars, men när vi testade att rita upp köket där så fick vi riktigt dåligt med hjälp, så vikarien vi måste ha träffat på olika personer! :) Vi la ner det helt och gick till kvik. Där hade vi en kontaktperson hela vägen, vilket va kanon.

• vikarien

Möjligt att vi har haft tur hela vägen men jag har varit riktigt impad
    Fick nyss hem deras nya vitvaror värda 5000 mer ön vad vi betalat bara för att dom råkat strula till det med dom vi hade beställt. I övrigt fattades inte en pryl när dom levererade Så än så länge är vi väldigt nöjda

• Mandel

Nu tog vi ett ballingslövkök, men har nu köpt köksskåp för att inreda ett pannrum/vardagsentré med. Och jag är nu glad att vi tog ett "färdigskruvat" kök. 
    Fy vilken tid och plats det tar att ligga och skruva ihop stommar och lådor. 

Läkarstudent skriver att deras kök gick på  totalt 80.000kr med allt. Bara vår elektriker gick på dryga 25.000kr, spis, ugn, micro och fläkt gick på 25.000kr, själva köket med stenskivor gick på 117.000kr, snickaren... osv.
    Men då totalrenoverade vi köket. Bytte väggar, tak, golv, bytte dörrar/gjorde "valv" osv. Därför är all el helt nydragen i hela rummet. Snickaren tog även hand om allt skräp så vi slapp trassla med det. 

Pannrummet kommer att gå på runt 200.000kr det med och då utan några som helst vitvaror. Men ska allt göras nytt så drar det iväg. Där är det också nya väggar, nytt tak, golvvärme, ny el osv.

Det är en otrolig skillnad på att bara byta inredning mot att totalrenovera  

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Sadie
    PetPet skrev 2013-08-09 02:52:26 följande:

det var för att installationen var felaktig. Ni anlitade troligtvis en okunnig praktikant. Jag har hört om erat fall.
    Det finns ingen seriös rörmokare som rekommenderar att man köper blandare på Ikea.
  • MalinAnnaJosefine

PetPet och Sadie

Det var ingen okunnig praktikant som gjorde installationen och felet var inte ens där. Och det var ingen rörmokare som rekommendera blandaren.

• savu

Vi valde Kvik och betalade ca 60' för köket. Prickade en kampanj och fick spisen på köpet samt halva priset på ugn och diskmaskin. Övriga vitvaror köpte vi från tretti.se.

Vi monterade själva och det var HOPPLÖST!!! Allt kom huller om buller och en del dessutom fellevererat.

Kontentan är att vi är nöjda med köket, men borde ha betalat för att få det monterat.

• Sadie
    MalinAnnaJosefine skrev 2013-08-09 08:06:29 följande:
    PetPet och Sadie

Det var ingen okunnig praktikant som gjorde installationen och felet var inte ens där. Och det var ingen rörmokare som rekommendera blandaren.
    Det var det jag menade. Vi har en från Mora och när vår rörmokare (typ 40 år i branschen) kom och skulle installera den så sa han att det var tur att vi inte köpt blandare från Ikea, för han har fått fixa alltför många läckor pga dem. Och jag höll med för jag har hört samma sak från så många andra.

Hur deras andra grejer är förutom skåpen vet jag inte, vi chansade inte utan köpte vitvaror från vitvarubutik.
  • ViVäntarLois

Vi valde snickarbyggt och är väldigt nöjda med både resultatet och prislappen! Inte lika billigt som IKEA men mycket billigare än många andra köksleverantörer. Om vi hade köpt från IKEA så hade själva köket kostat runt 100 000:- (stort kök) men då hade det tillkommit kostnader för snickare, elektriker, rörmokare osv... Nu gav vi ca 250 000:- men det var inklusive allt. Vi har blåst ut hela bottenvåningen så köket byggdes verkligen från noll. Kvalitetsmässigt ligger köket på samma nivå som Kvänum men deras offert hamnade på över 500 000:-....

Svar på tråden Ni som har renoverat kök se hit!