Anonym (sömn tutan) skrev 2013-08-08 12:38:40 följande:
Vad skönt att höra!

Vissa tjatar om att jag ska gå upp och göra saker, men det känns inte bra eller rätt. Jag har också sovit 20 timmar per dygn, det gjorde jag i fyra månader. Nu räcker det med runt 15 timmar.
Ja jag vet exakt hur det är när alla tjatar! Får jag fråga om du fått någon medicin mot depressionen? Att ha en så långdragen depression som du har haft nu är otroligt tärande! :(
Det jag kan tipsa dig om är att inte dra på ordentligt helt plötsligt och chocka dig själv för att gå ut bland människor och låtsas som ingenting vilket är det människor i ens närhet vill. Det går inte fort att bli av med en depression, men ta bebissteg i rätt riktning! Jag vet inte hur det är med din hygien men jag var otroligt dålig på att duscha. Om det är likadant för dig - försök sätta dig i duschen/badkaret och bara sitt där. Spola varmt vatten på dig själv och strunta i allt annat, det kommer kännas bättre efteråt.
Istället för att ligga i sängen - förflytta dig till soffan på heltid (förutom på natten)! Sängen är inte längre förknippat med nattsömn för dig utan det är en tillflyktsplats! Om du istället bara flyttar till soffan och är med de personer du bor med (om du bor ensam, bjud dit någon familjemedlem och be dom att bara se på en film med dig eller liknande), då känner du dig absolut inte lika ensam. Att prata är överskattat om du inte känner för det, bara fysisk närhet från en annan människa är ibland det enda som behövs!