• Anonym (företagare)

Föräldrarpenning

Hej!

Jag har eget företag, enskild firma. Funderar nu på hur min föräldrarpenning kommer att räknas ut? Eftersom min inkomst är olika från år till år beroende på resultat. Räknar man något slags snitt på senaste år? Eller hur räknar man?

Vidare - när jag väl blir mamma. Först kommer jag givetvis att vara ledig 100%. Men ganska snart vill jag gå in och jobba lite grann i den mån det går. Hur fungerar det då? Får man ersättning per dag? Måste jag på förhand bestämma hur många arbetsdagar jag vill ta eller kan det meddelas efter hand?

Jag väntar mitt första barn och har verkligen noll koll på allt som har med försäkringskassa, föräldrarpenning osv. Har knappt varit sjukskriven tidigare och inte haft någon kontakt med fk alls. Helt novis alltså. Ge mig alla goda råd jag behöver tack =)

• Svar på tråden Föräldrarpenning
  • Försäkringskassan

Hej!

Du som är egen företagare ska uppge din beräknade nettointäkt som årsinkomst till Försäkringskassan. Mer om hur vi räknar ut din sjukpenninggrundande inkomst kan du läsa på länken:

www.forsakringskassan.se/privatpers/egen_foretagare/sjukpenninggrundande_inkomst

När du sen går in och jobbar litegrann, kan du ta ut antingen hela dagar eller del av dag. Du kan antingen göra en ansökan i förskott och sen ringa in till oss och ta bort de dagar som du arbetat, eller så kan du vänta med att göra ansökan när du vet hur du har arbetat.

Gå gärna in på vår hemsida och läs mer om föräldraförsäkringen. Där finns svaret på de flesta frågor.

Hälsningar
    Julia, handläggare

• Anonym (företagare)

Tack för svar - jag ska gå in och läsa lite mera. Att uppge beräknad inkomst är ju närmast omöjligt. Eftersom man inte vet. Dessutom tänker jag - om jag är ledig med barn det kommande året så är ju min "beräknade inkomst" i företaget nästan noll. Eftersom när jag inte är där, händer inget i företaget. Om jag tittar bakåt i tiden så svänger inkomsten från 140.000-350.000 från år till år. Så jag är fortfarande lite förvirrad på hur jag ska räkna.... Om det sedan visar sig att jag räknat fel på den beräknade inkomsten - justeras det i efterhand då? Tack för hjälpen.

• Försäkringskassan

Hej!

Eftersom du haft företaget sedan tidigare så tittar vi på deklarerad nettointäkt, då vi inte har fått senaste deklarationen från skatteverket ännu så vill vi ha en kopia på den när vi skall räkna på inkomsten. Om nettointäkten har varierat år från år så räknar man på en genomsnitt och om nettointäkten har en uppåtgående trend så kan man se på senaste deklarerade nettointäkten.

Hälsningar
    Gerd, handläggare 

• Anonym (företagare)

Tack för hjälpen Gerd och Julia! Då är det hela lite klarare. En sista fråga bara - när man då räknar genomsnitt, vilket är mest rimligt i mitt fall, hur många år går man då tillbaka?

• Anonym (företagare)

Tack så mycket! Då har jag en lite klarare bild =)

Svar på tråden Föräldrarpenning