• Anonym (Olagligt?)

Får man verkligen ha kniv på sig på offentlig plats?

Jag trodde att man inte fick ha det men på jobbet är det flera (killar) som dagligen har knivar på sig, även när de inte jobbar (och vi jobbar inte på bygge eller liknande). Är det verkligen lagligt? Eller måste kniven vara kortare än sju centimeter?

• Svar på tråden Får man verkligen ha kniv på sig på offentlig plats?
  • Bevabus

Hm konstigt att de går omkring med knivar... jag vet själv inte svaret på frågan men när jag har tittat på tex. "112 på liv och död" så har ju Polisen varit stenhårda mot de bilar som de stoppat och hittat knivar i.

There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • Please

Hej
    Nej du får inte bära kniv offentligt. Du får bara bära den när du arbetar på den arbetsplatsen. Inte ens efter arbetet. Har haft kollegor som fått böter när de arbetsklädda sprungit in på affären och sen blivit bötfällda.
    Så plocka av kniven och lägg i bil etc

• Vickan I

Generellt nej man får inte bära kniv, men det gäller på offentlig plats samt att vissa undantag finns. Vad arbetar ni med där folk glider runt med kniv?!

• Anonym (.)

Man får inte skydda sig överhuvudtaget i Sverige verkar det som...

Om man nu inte har svart bälte i karate är man körd.

Jag tänker dock fortsätta ha kniv i min handväska för peppar spray får man ju inte heller ha. Hellre bära på något olagligt än bli mördad/våldtagen.

• Please

Inte ens som Byggnadsarbetare får du bära kniv på Ica om du bara ska in och köpa mjölk. Enda anledningen du får bära kniv på Ica är om du arbetar i just den affären och måste ha kniv

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Ja och nej. Grundläget är att inget föremål som är ägnadt att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får innehas på allmän plats (eller skolor och liknande). Knivlagen har dock relativt tydliga undantag inte enbart för arbete utan även för allmänt bärande av kniv. Så här står det i lagen:

Förbudet i första stycket [se ovan] gäller inte, om föremålet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat.

I praktiken innebär det här att det beror på vad man bär, var man är och hur man beter sig. I stort innebär det att det är ok att bära ett multiverktyg eller en fällkniv i fickan, det gör jag och många andra dagligen utan problem. Det är däremot inte ok att bära kniv eller ens en gaffel när man är halvfull, klockan är två på natten och man står och gapar på torget. Då är det ett solklart brott mot knivlagen.

Det beror också på vilken sorts kniv som används, en slidkniv i bältet kan inte sägas vara ok rent generellt men däremot så är en schweizisk armékniv eller ett multiverktyg generellt helt ok.

Se vidare på polisens hemsida:
    www.polisen.se/Lagar-och-regler/Vapen/Knivar-med-mera/

Undantag för förbudet:

militär som till uniform bär kniv hantverkare som arbetar med mattläggning och bär kniv svampplockare som under vandring bär ändamålsenlig kniv normalt bruk av fickkniv eller multiverktyg.
    Please skrev 2013-08-08 19:30:36 följande:
    Hej
    Nej du får inte bära kniv offentligt. Du får bara bära den när du arbetar på den arbetsplatsen. Inte ens efter arbetet. Har haft kollegor som fått böter när de arbetsklädda sprungit in på affären och sen blivit bötfällda.
    Så plocka av kniven och lägg i bil etc

De borde inte accepterat bötesstraff, de hade förmodligen frikänts i domstol.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Please skrev 2013-08-08 19:44:25 följande:
    Inte ens som Byggnadsarbetare får du bära kniv på Ica om du bara ska in och köpa mjölk. Enda anledningen du får bära kniv på Ica är om du arbetar i just den affären och måste ha kniv
    Jaha, då slutar vi upp med att sprida osanningar då. Det du skriver är helt enkelt inte sant, som jag beskrivit i inlägget ovan.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • puss
    Anonym (.) skrev 2013-08-08 19:32:16 följande:

Jag tänker dock fortsätta ha kniv i min handväska för peppar spray får man ju inte heller ha. Hellre bära på något olagligt än bli mördad/våldtagen.

Ja va bra. Om du blir nerslagen så plockar du bara fram handväskan, drar fram kniven och hugger dom!!
  • Anonym (.)
    puss skrev 2013-08-08 19:47:09 följande:
    Ja va bra. Om du blir nerslagen så plockar du bara fram handväskan, drar fram kniven och hugger dom!!
    Ja, det har jag varit tvungen att göra förut så inga problem bara man vet hur man använder den så går det bra.
  • Please

Ok, men då har polisen gjort fel X antal ggr....
    Sorry..... Hm

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Please skrev 2013-08-08 19:51:48 följande:
    Ok, men då har polisen gjort fel X antal ggr....
    Sorry..... Hm
    Poliser är inte experter på lagarnas nyanser. Mig veterligen kan polisen heller inte bötfälla personer för brott mot knivlagen, det krävs strafföreläggande från åklagare för det. Det kräver i sin tur att man erkänt brott. Alltså har dina kollegor helt enkelt erkänt brott mot knivlagen.

De verkar dessutom bete sig på ett sätt som ger polisen anledning att ingripa för brott mot knivlagen, vilket är klar oroväckande med tanke på att 99,9 % av alla hantverkare bär kniv synligt på ICA utan några som helst problem.
  • Please

De har burit den som brukligt, dvs i slida, fastsatt i arbetsbyxorna, men de som fått böter har varit unga och med all säkerhet erkänt eftersom de flesta har hyfsat stor respekt för polisen och vad de kan göra.
    Men skönt att höra att man inte behöver oroa sig

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Please skrev 2013-08-08 20:00:46 följande:
    De har burit den som brukligt, dvs i slida, fastsatt i arbetsbyxorna, men de som fått böter har varit unga och med all säkerhet erkänt eftersom de flesta har hyfsat stor respekt för polisen och vad de kan göra.
    Men skönt att höra att man inte behöver oroa sig
    Det beror helt på hur man beter sig, dina kollegor har uppenbarligen ett beteendemönster som drar till sig uppmärksamhet från ordningsmakten. Eller också har de utsatts för mycket övernitiska poliser, polisbefäl och åklagare samtliga gånger. Vilket ter sig något konstigt.

Generellt så är ett sådant bruk inte ett problem överhuvudtaget. Samma gäller som sagt normalt bärande av fällknivar eller multiverktyg, vilket det kan vara en fråga om i TS.
  • Mellanmjölkens land

Vad jag vet får man bära kniv/svärd/värja om det tillhör den klädsel du bär. Det kan vara militär i högtidsuniform, byggnadsarbetare, kampsportare eller medeltidsklädda. Är jag påväg till träningen är det väl rimligt att jag får ha med mig mitt skarpslipade svärd men jag kan inte ta med det till krogen.

• puss
    Anonym (.) skrev 2013-08-08 19:32:16 följande:

Precis. När du blir överfallen kan du bara säga till dom att du måste få be att hämta en grej i väskan först.
Svar på tråden Får man verkligen ha kniv på sig på offentlig plats?