• Sara101

Min son vänds emot mig

För ett halvår sedan fyllde våran son Hannes som vi har gemensam vårdnad om 12 år. Samma vecka fick jag
    veta att hans pappa hade frågat honom om han ville flytta till honom utan att jag visste något. Sonen sa i flera veckor att han inte visste hur han ville göra men en dag gav han luren till sin pappa för han ville inte säga det själv åt mig.

Han är inte själv redo att ta sådana beslut p.g.a utvecklingsvårigheter, svårt att uttrycka sig och ADHD. Han är lättpåverkad och blir lätt entusiastisk när det händer något som han tycker är roligt och ser fram emot.

Allt var redan planerat och bestämt och flytten gick väldigt fort och jag hölls utanför hela tiden.
    Ingenting jag sa kunde påverka något och jag fick höra att han hade lovat en massa roligheter och köpt massa saker till honom.

Skolan var redan bestämd vart han skulle gå och jag fick veta det några dagar innan vi var kallade dit på besök som jag tvingades sitta igenom hela besöket medans han låtsades som att det var något vi hade kommit överens om.

Desto mer tiden gick hände mer och mer saker bakom min rygg och jag känner att jag håller på att förlora min son.
    Jag vet inte hur jag ska gå till väga, vart vänder man sig till att börja med?
    Samarbete är uteslutet då han redan har manipulerat eller kommit överens med sonen innan.

Det jag är ute efter är att får ensam vårdnad.

Hoppas någon vet hur en sådan process går till...
    // Sara

• Svar på tråden Min son vänds emot mig
  • Anonym (Z)

Då får du stämma pappan på ev i tr helt enkelt. Men vad gör pappan mer som gör han till en dålig vårsnadshavare?

• Anonym (been there)

Om pappan inte gör nåt dåligt mot sonen kommer du aldrig få vårdnad. Tar du han till rättegången, kommer du förlora och då får du betala alla hans kostnader för rättegång

• Sara101

Vad han gör är att planera allting med Hannes i förväg så att jag inte kan säga någonting han redan lovat honom.
    På mina två veckor under semester jag fick med honom så satt dom och spelade tillsammans på datorn nästan varje kväll. Jag får väldigt svårt att ändra på det då han fått frågan av pappa om dom ska spela sen. Han är ju hos mig men han ser till att umgås och ringa honom hela tiden.
    Under sista veckan fick han frågan om han ville följa med honom till stugan för att bada och fiska under helgen som jag skulle ha honom. Blev dock inte av.

Han gör allt för att minska min tid med honom och ser till att hålla honom sysselsatt bakom min rygg.
    Förra helgen skulle han komma till mig men jag hörde inte av något och han kom aldrig. Hannes sa att han hade glömt bort men det är inte hans ansvar, han kan inte ens veckodagarna.

Han har börjat kalla honom för "min pappa" och vinner hans förtroende genom att köpa saker åt honom.
    Förut har Hannes alltid varit öppen och trevlig mot mig och framförallt lyssnat på mig. Nu hånflinar han och och vägrar. Han har blivit elak mot katterna jag har hemma och dom springer och gömmer sig så fort han kommer.
    Jag vet att hans pappa är elak mot djur och misshandlar dom själv hemma.

Saker som han lovat Hannes för att locka över honom är bland annat:

-Bättre skola.

-Ingen assistentjävel(Han behöver en assistent för att klara av skoldagen).

-Inte bli retad.

-Nya bättre kompisar.

-Få använda telefonen i skolan.

-Skoldator får tas hem utan att kolla om han ens får en dator från nya skolan.

-Nytt rum

-Epa-traktor när han fyller 16.

-Bättre lärare.

-Träna kampsport för att kunna ge igen.

-Luftgevär för att skjuta fåglar på gården har han redan fått och får betalt per dödad fågel.

-Nya kläder.

-Spel.

-Tv och dator.

-Slippa fritids. ( Innebär att han inte vill vara hos mig, för han måste gå dit på mina veckor. En timme på morgonen måste han vara där).

Samtidigt trycker han ner Hannes och kallar honom dum och sånt har jag fått höra av mina två döttrar som är där varannan helg. Dom trivs inte heller där och undviker gärna att vara där mer än dom måste.

• umm abdilleh
    Sara101 skrev 2013-08-08 23:00:04 följande:
    Vad han gör är att planera allting med Hannes i förväg så att jag inte kan säga någonting han redan lovat honom. På mina två veckor under semester jag fick med honom så satt dom och spelade tillsammans på datorn nästan varje kväll. Jag får väldigt svårt att ändra på det då han fått frågan av pappa om dom ska spela sen. Han är ju hos mig men han ser till att umgås och ringa honom hela tiden. Under sista veckan fick han frågan om han ville följa med honom till stugan för att bada och fiska under helgen som jag skulle ha honom. Blev dock inte av. Han gör allt för att minska min tid med honom och ser till att hålla honom sysselsatt bakom min rygg. Förra helgen skulle han komma till mig men jag hörde inte av något och han kom aldrig. Hannes sa att han hade glömt bort men det är inte hans ansvar, han kan inte ens veckodagarna. Han har börjat kalla honom för "min pappa" och vinner hans förtroende genom att köpa saker åt honom. Förut har Hannes alltid varit öppen och trevlig mot mig och framförallt lyssnat på mig. Nu hånflinar han och och vägrar. Han har blivit elak mot katterna jag har hemma och dom springer och gömmer sig så fort han kommer. Jag vet att hans pappa är elak mot djur och misshandlar dom själv hemma. Saker som han lovat Hannes för att locka över honom är bland annat: -Bättre skola. -Ingen assistentjävel(Han behöver en assistent för att klara av skoldagen). -Inte bli retad. -Nya bättre kompisar. -Få använda telefonen i skolan. -Skoldator får tas hem utan att kolla om han ens får en dator från nya skolan. -Nytt rum -Epa-traktor när han fyller 16. -Bättre lärare. -Träna kampsport för att kunna ge igen. -Luftgevär för att skjuta fåglar på gården har han redan fått och får betalt per dödad fågel. -Nya kläder. -Spel. -Tv och dator. -Slippa fritids. ( Innebär att han inte vill vara hos mig, för han måste gå dit på mina veckor. En timme på morgonen måste han vara där). Samtidigt trycker han ner Hannes och kallar honom dum och sånt har jag fått höra av mina två döttrar som är där varannan helg. Dom trivs inte heller där och undviker gärna att vara där mer än dom måste.  

Kontakta familjerätten så får ni gå på möte och komma fram till nåt schema för när han ska komma till dig
  • Ramborg

Tror inte du får ensam vårdnad för att pappan köper sonen.

Hur kommer det funka utan assistent? Om han inte klarar av skolan längre har du rent krasst bättre argument för din sak.

42.
  • Sara101
    Ramborg skrev 2013-08-08 23:23:13 följande:
    Tror inte du får ensam vårdnad för att pappan köper sonen.

Hur kommer det funka utan assistent? Om han inte klarar av skolan längre har du rent krasst bättre argument för din sak.
    Jag har försökt läsa på men hittar inte tillräckligt hur jag ska gå till väga. Att frysa ut den ena föräldern har jag förstått är allvarligt.
    Han har även sett till under våren innan han flyttade att prata skit om hans dåvarande skola.
    Hannes snappar upp allt det och veckan när han slutade hade han inte gjort någonting i skolan de senaste veckorna för han skulle börja på en bättre skola. Lärarna var dumma i huvudet och assistentjävlen som alltid varit med honom var inte vatten värd. Allt var skit. Innan han fyllde 12 fungerade det, givetvis med konflikter men det är vardag med hans problem och diagnoser, det är därför han haft en assistent med sig hela dagarna i skolan.

Nu ska han börja om femman för pappan hade inte informerat den nya skolan alls om hans problematik. På mötet jag var med på lät det som om dom pratade om någon annan än min son. Det togs upp nationella prov som han aldrig gjort innan och att han först skulle få extrahjälp för att klara av i sexan som han först skulle börja.
    Den gången hoppade jag in i samtalet och sa att inte kunde varken veckodagar eller månaderna och att han behöver hjälp med att följa med på vad som sägs framme vid tavlan.
    Han är inte med på alla lektioner för att han inte kan överhuvudtaget. Engelska har han te.x. aldrig läst. Övriga ämnen är han ungefär på åk. 3 nivå.

Dom tog mig inte på allvar eftersom det säkert lät konstigt när han inte nämnt det innan när han sökte till skolan. Det slutade med att han skulle få med sig läsläxa hem under sommaren och skulle föra dagbok och lära sig veckodagarna.
    När hans blivande lärare gav honom böckerna bad hon honom läsa titlarna men han kunde inte få ut det och jag hjälpte honom att ljuda.
    Alla hans problem/sjukdomar finns givetvis dokumenterade av läkare.

För att svara på frågan om det kommer att fungera utan assistent mer kortfattat:
    -Nej, han kommer inte att klara en hel lektion och han kommer få konflikter med alla runtomkring.

Det är en fördel för mig så klart men om jag inte gör något så kommer han bara att skylla på skolan  och försöka byta igen för det är alltid någon annans fel och det säger han åt Hannes också.

Mitt problem är att han vänder Hannes mot mig och det kommer snart en dag då han inte längre kommer vilja komma till mig är jag rädd. Oavsett om han vill det eller inte så är han inte längre samma person när han är hos mig.

• Anonym (H)
    Anonym (been there) skrev 2013-08-08 22:30:17 följande:
    Om pappan inte gör nåt dåligt mot sonen kommer du aldrig få vårdnad. Tar du han till rättegången, kommer du förlora och då får du betala alla hans kostnader för rättegång
    Nej, parterna betalar sina egna rättegångskostnader i mål om vårdnad.  
  • hymafr

TS: Jag förutsätter att ni har en kontakt med BUP. Ring dit och var så saklig som möjligt.

Om han inte klarar av att vara i klassrummet utan assistent så är det specialklass som gäller. Pappan bäddar alltså för en specialklass. Har ni otur finns bara klasser med utvecklingsstörda typ Downs (inget ont om Downs, absolut inte), och det verkar inte riktigt vara där han hör hemma.
    I vår kommun har det iaf förut funnits "kommungemensamma resursklasser" och det låter som om han kanske bör gå där. Där är eleverna normalbegåvade men även under normal. Framförallt är det barn med en aggressionsproblematik som går där.

Jag har egen erfarenhet av en sån klass och var väl lite skeptisk i början men det visade sig att personalen visste vad de gjorde och hur de skulle bemöta dessa barn. Och inga assistenter utan bara vanliga lärare intresserade av problembarn och i väldigt små klasser.  Nästan bara pojkar i dessa klasser. 

• Anonym (BS)
    Anonym (been there) skrev 2013-08-08 22:30:17 följande:
    Oj, så många fel i ett och samma inlägg.

Självklart kan Ts få boendet och ensam vårdnad. Och självklart kan hon få igenom sina yrkanden i Tingsrätten och nej, var och en betalar sina kostnader för ombud, när det handlar om en tvist gällande boende/vårdnad.
  • Anonym (mammatilltvå)

Det känns som att pappan är lite av en härskartyp och förmodligen känner du dig underlägsen i alla situationer där ni ska vara "två" om ett beslut, kan det vara så?

Till att börja med så har ni gemensam vårdnad och en av er kan inte skriva in ert barn i en skola utan den andre förälderns medgivande och man kan inte heller flytta barnet utan vidare - ni måste BÅDA skriva under flyttanmälan. Jag gissar att han har en attityd som gör att du har svårt att sätta dig upp mot honom, till exempelt vägra låta pojken flytta dit och vägra låta honom byta skola bara för att pappan bestämt det?
    Det är HAN som ska stämma dig på boendet och inte tvärtom, om ni hade varannan vecka innan. Ska man ändra på umgänget och boendet krävs att man är överens och man kan då få hjälp av familjerätten med det praktiska. MEN under förutsättning att man är överens, i annat fall skulle pappan få stämma DIG för att ändra på det umgänge och boende som var.
    Det finns inget som säger att ett barn som fyllt 12 får bestämma vart dom ska bo, barn får inte bestämma någonting alls innan de är 16 år och får  skriva på sin egen flyttanmälan.

Tyvärr verkar det som att det gått så pass långt att pappan med sin härskarteknik smittar av sig på pojken som förmodligen bär på en massa tankar och funderingar och oro över alltihop. Ni är båda hans föräldrar och han kan inte välja mellan er, men påverkas kan han.

Jag förlorade själv mina två söner till deras pappa i nästan 10 år, det var förfalskade namnteckningar på flyttanmälan och manipulerande med myndighetspersoner. Jag ångrar djupt att jag inte stod på mig och kämpade emot och polisanmälde och såg till att jag och framförallt pojkarna fick rätt...Men jag kan också ibland undra om det hade gjort saken bättre - att slita oss i stycken och riva upp tillvaron med smutskastning i en tingsrätt, där förlorar man helt rätten att bestämma över sina barn det är det andra okända människor som gör. Barnen skulle kanske skadats mer, det vet man aldrig. 
    Det enda jag vet är att vi idag har fått börja om som familj trots att det tog tid, kan nästan inte tro det har gått så lång tid som 10 ÅR!!! 

Hade ni något avtal om umgänge innan detta skedde eller har pappan varit den som bestämt hur allt ska se ut och vara? Du behöver hjälp av en kunnig person i familjerättsfrågor, någon som kan hjälpa dig att se dina rättigheter och stoppa det här innan det gått för långt.

Kram!  

Svar på tråden Min son vänds emot mig