• Anonym (Rädd)

Hjälp. Någon ringer

Någon har precis ringt hem till oss, och jag svarar såklart. Man blir ju orolig när det ringer mitt i natten. Då börjar de fråga efter någon daimond? Om jag var hans mamma. Nej du har ringt fel säger jag och lägger på. Sen ringer det igen. Och frågar är du säker, du har inget adoptivbarn då, eller fått ett missfall. Nej säger jag igen och när jag lägger på börjar han fråga om min man kanske... Någonting.
    Usch. Nu har jag stängt av ljudet på hemtelefon men ser ju att han ringt ytterligare en gång efter ca 20 min.
    Är skiträdd och tycker det är jätteobehagligt.
    Någon som varit med om liknande?
    Kan inte sova mer i natt i allafall.

• Svar på tråden Hjälp. Någon ringer
  • Göteborgskillen2101

Chilla lite... det är någon som har haft riktigt tråkigt inatt bara =P busringningar får folk hela tiden

• Anonym (Rädd)

Jo egentligen vet jag väl det. Men kl 3 på natten så är det inte lika kul. Och börjar prata om adoptivbarn och grejer. I mitt huvud börjar jag tro att någon tror att vi är föräldrar till någon med skyddad identitet och kommer slå sig in här osv... Har precis läst gömda också, kan ju vara därför det spökar så i huvudet.

• puss

Men hur så fått missfall? Det där är nån galen fan.

Karln din får svara och säga att ni polisanmäler.

• Anonym (Rädd)

Jag stängde av telefon istället. Ja just det med missfall och adoptivbarn var så märkligt och läskigt. Inte lätt att polisanmäla ett hemligt nummer.

• puss
    Anonym (Rädd) skrev 2013-08-09 06:17:39 följande:

Jag stängde av telefon istället. Ja just det med missfall och adoptivbarn var så märkligt och läskigt. Inte lätt att polisanmäla ett hemligt nummer.

Polisen spårar ju numret så klart.
  • Anonym (Ohemligt)
    Anonym (Rädd) skrev 2013-08-09 06:17:39 följande:
    Du behöver inte polisanmäla numret. Du polisanmäler ringandet och så tar polisen reda på vem som ringde. Bara för att det är hemligt för dig betyder inte att polisen inte kan få reda på det om det behövs.
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (Ohemligt) skrev 2013-08-09 06:21:41 följande:
    Du behöver inte polisanmäla numret. Du polisanmäler ringandet och så tar polisen reda på vem som ringde. Bara för att det är hemligt för dig betyder inte att polisen inte kan få reda på det om det behövs.

Aha! Det visste jag faktiskt inte. Ja då ska jag göra det. Eller jag kommer skriva upp de tider han ringde inatt, och händer det igen så polisanmäler jag direkt. För jag hoppas att det är som göteborgskillen skrev, att det bara var nån sjuk busrigning.

Tack för att ni läser och kan ge tips!
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (Ohemligt) skrev 2013-08-09 06:21:41 följande:

Aha! Det visste jag faktiskt inte. Ja då ska jag göra det. Eller jag kommer skriva upp de tider han ringde inatt, och händer det igen så polisanmäler jag direkt. För jag hoppas att det är som göteborgskillen skrev, att det bara var nån sjuk busrigning.

• puss
    Anonym (Rädd) skrev 2013-08-09 06:26:24 följande:

Gör det. Lycka till! Folk ska inte hålla på och jävlas.

Hoppas de åker fast.
  • Anonym (nej.)

Polisen skulle aldrig lägga resurser på att utreda detta och särskilt inte försöka spåra ett okänt telefonnummer. Det ska vara bra mycket grövre brott för det. Antagligen är det också ett kontantkort och då är det kört. Vad skulle ts anmäla för brott? Det räcker inte för ett ofredande att ringa någon 3-4 ggr och ts har ej heller sagt åt personen att sluta ringa. Personen har inte hotat ts på ngt sätt, så inte olaga hot heller. Det är inte brottsligt att ringa och ställa frågor på natten, om än mkt olämpligt. Fortsätter personen att ringa flera ggr till och ts säger att personen ska sluta och personen ändå fortsätter, då blir det en annan sak. Men svårutrett ändå.

• puss
    Anonym (nej.) skrev 2013-08-09 07:50:49 följande:

Polisen skulle aldrig lägga resurser på att utreda detta och särskilt inte försöka spåra ett okänt telefonnummer. Det ska vara bra mycket grövre brott för det. Antagligen är det också ett kontantkort och då är det kört. Vad skulle ts anmäla för brott? Det räcker inte för ett ofredande att ringa någon 3-4 ggr och ts har ej heller sagt åt personen att sluta ringa. Personen har inte hotat ts på ngt sätt, så inte olaga hot heller. Det är inte brottsligt att ringa och ställa frågor på natten, om än mkt olämpligt. Fortsätter personen att ringa flera ggr till och ts säger att personen ska sluta och personen ändå fortsätter, då blir det en annan sak. Men svårutrett ändå.

Nä för de har fullt upp med Palme-mordet.

Klart man ska anmäla.
  • Anonym (nej.)
    puss skrev 2013-08-09 07:59:19 följande:
    Nä för de har fullt upp med Palme-mordet.
    Klart man ska anmäla.
    Anmäla kan man göra. Polisen är skyldig att ta upp en anmälan om personen vill. Vi har en massa strålisar som anmäler både det ena och det andra. En tant anmäler minst en gång i månaden att någon tar bestick hemma hos henne och viskar i väggarna. Men det kommer stå "brottsrubricering uppskjuten" på ts anmälan eller ev ofredande om man vill sträcka sig långt  och så fort en förundersökningsledare granskar anmälan där det står okänd person, okänt nummer och där det inte ens är ett brott, så kommer den att läggas ner. Är man beredd på att det läggs ner, men att man vill att det ska finnas en anmälan "för kännedom" om ngt mer skulle hända, så gör en anmälan. Görs lätt via telefon eller på nätet. Vad ska utredas här? Det som sagts är inte hot eller ofredande och även om det var det så finns inget inspelat som jag förstod det, så det faller. Även om en person skulle kunna spåras upp, så ska det bevisas att det var just den personen som ringde och ringadet i sig är inte ett brott och vad som sades blir ord mot ord. Jag arbetar som utredare med mängdbrott och tyvärr, detta håller inte.
  • puss
    Anonym (nej.) skrev 2013-08-09 08:11:24 följande:
    Anmäla kan man göra. Polisen är skyldig att ta upp en anmälan om personen vill. Vi har en massa strålisar som anmäler både det ena och det andra. En tant anmäler minst en gång i månaden att någon tar bestick hemma hos henne och viskar i väggarna. Men det kommer stå "brottsrubricering uppskjuten" på ts anmälan eller ev ofredande om man vill sträcka sig långt  och så fort en förundersökningsledare granskar anmälan där det står okänd person, okänt nummer och där det inte ens är ett brott, så kommer den att läggas ner. Är man beredd på att det läggs ner, men att man vill att det ska finnas en anmälan "för kännedom" om ngt mer skulle hända, så gör en anmälan. Görs lätt via telefon eller på nätet. Vad ska utredas här? Det som sagts är inte hot eller ofredande och även om det var det så finns inget inspelat som jag förstod det, så det faller. Även om en person skulle kunna spåras upp, så ska det bevisas att det var just den personen som ringde och ringadet i sig är inte ett brott och vad som sades blir ord mot ord. Jag arbetar som utredare med mängdbrott och tyvärr, detta håller inte.
    Okej. Jag visste inte att du har all information.

Fö är det antingen stalkning eller trakasserier att ständigt ringa folk missi nassen.
  • Anonym (nej.)
    puss skrev 2013-08-09 08:13:46 följande:
    Okej. Jag visste inte att du har all information.
    Fö är det antingen stalkning eller trakasserier att ständigt ringa folk missi nassen.
    Finns inget brott som heter trakasserier i Brottsbalken. Med stalking antar jag att du menar Olaga förföljse som det heter lagtekniskt. För att det ska bli ett stalkingbrott krävs det att gärningspersonen har utsatt målsäganden för "upprepade brottsliga handlingar" som dessutom måste finnas dokumenterade på något sätt i form av sparade sms, mail, brev, fotografier, vittnen etc. Det är även avgörande att målsäganden avsagt sig all önskad fortsatt kontakt. Tre samtal på natten räcker inte i närheten för detta. Det olämpliga och ibland omoraliska i vissa handlingar går ofta inte hand i hand med lagtext och polisens befogenhet.
Svar på tråden Hjälp. Någon ringer